الکتروموتور, الکتروموتور آسنکرون

تفاوت سنکرون و آسنکرون

تفاوت سنکرون و آسنکرون

الکتروموتور ها به طور کلی به دو دسته ی موتور سنکرون و آسنکرون تقسیم می شوند. ولی عملکرد و ساز و کار کلی آن ها با هم متفاوت است. در این مطلب ابتدا به طور مختصر متوجه می شویم سنکرون یعنی چه و آسنکرون چیست سپس با شباهت و تفاوت سنکرون و آسنکرون آشنا می شویم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی انواع الکتروموتور مقاله های لینک شده را مطالعه نمایید.

موتور سنکرون و آسنکرون چیست ؟

دانستن اینکه موتور سنکرون و آسنکرون چیست ، بسیار ساده است. این دو دستگاه تعریفی کاملا متضاد هم دارند. الکتروموتور آسنکرون انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کند. حال آن که موتور سنکرون یعنی چه ، کارکرد این الکتروموتور تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی می باشد.

سنکرون و آسنکرون چیست

شباهت و مقایسه موتور سنکرون و آسنکرون

از تعاریف بالا در مورد موتور سنکرون و آسنکرون متوجه می شویم که پایه و اساس آن ها باهم متفاوت است. به همین دلیل وجه اشتراکات آن ها بسیار کم و در مسائل کلی می باشد. که در ادامه به این موارد اشاره شده است.

  • از نظر شکل ظاهری آن ها نیز کاملا مشابه یکدیگر می باشد.
  • هر دو وظیفه تبدیل دو نوع انرژی به هم را دارند.
  • این دو دستگاه برخی قطعات یکسان مانند روتور و استاتور را دارند.
  • هر دوی این قطعات، قابلیت تغییر سرعت دارند، البته این نغییر به روش های مختلف در هر یک امکان پذیر می باشد.

تفاوت سنکرون و آسنکرون

این دو دستگاه تفاوت های بسیاری با هم دارند به دلیل اینکه کارکرد آن ها کاملا مخالف هم است، در ادامه به مهم ترین آن ها پرداخته ایم.

  • از اصلی ترین و مهم ترین تفاوت سنکرون و آسنکرون ، می توان به تعریف آن ها اشاره کرد. زیرا با توجه به تعریفشان آسنکرون وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی و موتور سنکرون مکانیکی به الکتریکی است. به همین دلیل به موتور سنکرون، ژنراتور هم گفته می شود.
  • در آسنکرون سرعت روتور و استاتور برابر نیست، ولی در موتور سنکرون این دو سرعت برابرند. از همین رو وقتی سرعت یکی را کم کنیم، سرعت دیگری نیز کاهش خواهد یافت.
  • در الکتروموتور آسنکرون با افزایش بار، سرعت کم می شود. اما در موتور سنکرون روی سرعت دستگاه در صورت تغییر در میزان بار تاثیری نمی گذارد.
  • جهت تغییر سرعت در هر کدام از این دو الکتروموتور، روش های مختلفی وجود دارد. در سنکرون با تغییر در فرکانس تغذیه آن یا تغییر تعداد قطب ها، سرعت موتور کم و زیاد می شود. در آسنکرون نیز با کوپل کردن موتور به گیربکس این تغییر امکان پذیر می باشد. 

موتور سنکرون و آسنکرون

از دیگر تفاوت ها

  • مختلف بودن کاربرد های آن ها، از دیگر تفاوت سنکرون و آسنکرون است. موتور سنکرون برای مواردی با سرعت ثابت است. که از جمله می توان به انواع وسایل دقیق مانند ساعت ها و گرام ها اشاره کرد. ولی الکتروموتور آسنکرون مناسب رنج وسیعی از قدرت ها می باشد. مانند لوازم خانگی (یخچال، لباسشویی و …)، برای قدرت های کم تا استفاده از کارخانه ها و بالابرها برای قدرت های زیاد. 
  • روش راه اندازی آسنکرون به صورت ستاره و مثلث و سنکرون تنها روش راه اندازی ستاره را دارد.
  • الکتروموتور آسنکرون شامل دو نوع قفس سنجابی و سیم پیچی است. اما ژنراتور سنکرون تنها یک مدل دارد.  
  • آسنکرون مقداری لغزش دارد اما در سنکرون این میزان صفر است.
  • میزان کنترل و کیفیت موتور سنکرون بیشتر از آسنکرون است. زیرا در سنکرون تنها با کنترل استاتور، می توانیم روتور را نیز همزمان کنترل کنیم.

شهر پمپ به عنوان فروشگاه اینترنتی آماده ی خدمت رسانی در زمینه ی ارائه ی مشاوره و فروش انواع پمپ و الکتروموتور به شما مشتریان محترم می باشد. همچنین با کلیک بر روی کلمات لینک شده می توانید وارد سایت شده و محصولات را مشاهده نمایید.

4 دیدگاه در “تفاوت سنکرون و آسنکرون

  1. جلالی گفت:

    خیلی مفید بود برام ممنون

    1. مهسا جهانی گفت:

      خواهش میکنم.
      خوشحالیم که براتون مفید بوده.

  2. صمد گفت:

    علت همزمان نبودن در آسنکرون همون برابر نبودن سرعت روتور واستاتور

    1. مهسا جهانی گفت:

      بله
      همونطور که در مقاله بالا هم توضیح داده شده، این مورد یکی از تفاوت های دو الکتروموتور محسوب میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *