تجهیزات, شیر فشار شکن, کلرزن گازی

شیر فشار شکن چیست ؟

شیر فشار شکن چیست

برای پاسخ به این سوال که شیر فشار شکن چیست ، باید به دنبال اطلاعاتی در تجهیزات کلرزنی بود. به صورت کلی امروزه به دلیل افزایش جمعیت، مصرف آب بیش از پیش افزایش یافته است که همین امر منجر به کاهش منابع آب زیر زمینی شده است. برای رفع این مشکل از تجهیزات کلرزنی همچون کلرزن گازی به منظور تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود تا امکان پاک سازی و استفاده دوباره از آن ها فراهم گردد.

این دسته از تجهیزات خود شامل قطعات مختلفی هستند که در ادامه به تشریح کامل یکی از آن ها با نام شیر فشار شکن خواهیم پرداخت. در این مقاله به ذکر ویژگی های عمومی آن ها پرداخته شده است. اما جهت آشنایی بیشتر با مشخصات فنی انواع مختلف شیر فشار شکن شما می توانید اطلاعات مربوط به هر برند را در کاتالوگ مخصوص به آن بیابید.

شیر فشار شکن چیست

همانطور که می دانید سیال اصلی در سیستم های تصفیه نظیر انواع دستگاه های کلرزنی، گاز کلر می باشد که جهت ضد عفونی نمودن آب، مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته قابل ذکر در رابطه با این گاز کلر، فشار بسیار بالای آن هاست. به همین خاطر به منظور استفاده صحیح از این گاز ها در تصفیه خانه ها باید فشارشان را تا حد زیادی کاهش داده و متعادل نمود که معمولا این عملیات توسط شیر فشارشکن صورت گرفته تا به سه بار کاهش یابد. بنابراین اینکه شیر فشار شکن چیست ، در واقع برای کاهش میزان فشار گاز کلر در مدار های مربوطه استفاده می شود.

کاربرد شیر فشار شکن

انواع شیر فشار شکن

فارغ از تعریف اینکه شیر فشار شکن چیست ، این محصولات با توجه به نوع نیروی محرکه ای که برای راه اندازی خود نیاز دارند، به دو دسته کلی تقسیم می شوند. اینکه نوع شیر فشار شکن چیست نیز با توجه به کاتالوگ آن ها به راحتی قابل تشخیص می باشد. در ادامه به توضیح مختصری از هر یک از این انواع پرداخته شده است:

  • مدل برقی

این مدل همانطور که از نامش مشخص است توسط انرژی الکتریکی کار می کند. به همین دلیل غالبا استفاده بیشتری در صنایع مختلف دارند. چراکه امروزه برق در اکثر مکان های صنعتی در دسترس می باشد.

  • مدل مکانیکی

نوع مکانیکی از شیر های فشار شکن با انرژی جنبشی کار می کنند. به طور مثال الکتروموتور هایی که با روشن شدن خود می توانند تجهیزات متصل بهشان را به حرکت در آورده و از همین طریق انرژی جنبشی مورد نیاز خود را تامین نمایند.

اجزای شیر فشار شکن چیست

هرچند در ظاهر با مشاهده محصولات شیر فشار شکن، ممکن است ساختمان ساده ای برای آن ها در نظر گرفت، اما این تجهیزات برای داشتن عملکردی مناسب لازم است که اجزای زیر را داشته باشند. همچنین هرچه کیفیت ساخت آن ها بالا تر باشد، نحوه کارکردشان در مدار نیز بهبود خواهد یافت.

  • پیچ تنظیم کننده
  • فنر تنظیم کننده
  • دیافراگم
  • سوپاپ فشار
  • پیلوت
  • نگهدارنده
  • پورت ورودی و خروجی

اجزای شیر فشار شکن

کاربرد شیر فشار شکن چیست

همانطور که در قسمت شیر فشار شکن چیست گفته شد، اصلی ترین وظیفه این قطعات، کاهش فشار سیال هنگام ورود به سیستم است. با توجه به اینکه سیال مد نظر چیست، کاربرد های آن شامل موارد زیر می شود:

  • کاهش فشار گاز کلر در کلرزن های گازی صنعت آب و فاضلاب
  • کاهش فشار آب در سایر صنایع

مزایا و معایب شیر فشار شکن چیست

از آنجاییکه ساختمان کلی انواع شیر فشار شکن ساده تر از سایر تجهیزات به کار رفته در کلرزن های گازی است، بدیهی است که تعدد مزایا و معایب آن نیز کمتر از دیگر تجهیزات می باشد. هرچند که آشنایی با همین تعداد هم برای داشتن خریدی بهتر لازم و ضروری است. به همین خاطر در ادامه ابتدا به مزایا و سپس به نکات منفی شیر فشار شکن پرداخته شده است.

  • افزایش طول عمر وکیوم رگولاتور
  • داشتن قابلیت تنظیم میزان فشار گاز کلر هنگام خروج از آن

از جمله معایب این قطعات نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لزوم خالص بودن گاز کلر
  • عدم امکان زدودن ناخالصی از گاز کلر

نحوه نصب شیر فشار شکن

پس از تشریح اینکه شیر فشار شکن چیست ، متوجه شدیم که این تجهیزات برای کاهش فشار گاز کلر استفاده می شوند. بر این اساس محل نصب آن ها نیز مشخص می شود. با توجه به کاربرد این شیر ها، باید آن ها را بین کپسول گاز کلر و وکیوم رگلاتور در تصفیه خانه ها قرار داد. 

طریقه نصب انواع شیر فشار شکن

نحوه انتخاب و خرید شیر فشار شکن

با توجه به عملکرد ساده انواع شیر فشار شکن جهت انتخاب صحیح آن ها متناسب با سیستم مورد استفاده، کافی است به چند پارامتر خاص توجه شود که در ادامه آورده شده است. البته لازم به ذکر است که شهر پمپ نیز به عنوان پیمانکار ساخت تصفیه خانه با داشتن دهه ها تجربه در این زمینه، می تواند مشاوره های رایگان کاربردی را به مشتریان محترم ارائه نماید.

  • میزان فشار مورد نیاز در سیستم
  • متریال مورد استفاده در ساخت شیر فشار شکن با توجه به نوع سیال و درصد خورندگی آن

جنس شیر فشار شکن چیست

از آنجاییکه رایج ترین سیال مورد استفاده در این تجهیزات، گاز کلر می باشد که یکی از خورنده ترین سیالات در صنایع مختلف نیز محسوب می شود، معمولا در ساخت شیر فشار شکن باید از متریالی مقاوم در برابر خوردگی استفاده گردد. بر این اساس مناسب ترین جنس برای ساخت آن ها می تواند Monell، Hastelloy یا برنج باشد.

فروش اینترنتی شیر فشار شکن

به طور کلی خرید آنلاین، این امکان را به مشتری می دهد تا لیست قیمت تجهیز مورد نظر خود را تنها با یک تماس تلفنی دریافت کند. از این طریق، کمترین زمان ممکن را می توان برای داشتن مناسب ترین خرید صرف نمود. فروشگاه اینترنتی شهر پمپ، علاوه بر ارائه این خدمات می تواند شما را در صورت تمایل از مشاوره های رایگان خود نیز بهره مند کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *