پمپ

 نحوه کار پمپ پره ای

انواع-پمپ-پره-ای

از جمله پمپ هایی با فشار متوسط که در صنایع استفاده می شوند می توان پمپ پره ای یا پمپ کارتریجی هیدرولیک را مثال زد. در این پمپ ها جریان خروجی نیز به صورت دبی ثابت و متغیر می باشد. اجزای اصلی این پمپ ها شامل محفظه، تیغه ها، روتور و شفت است. به دلیل وجود همین پره ها که جزء اجزای اصلی محسوب می شوند به پمپ های تیغه ای نیز شناخته شده اند.

قصد ما در این مقاله آشنایی با نحوه کار پمپ پره ای است. همچنین کاربرد پمپ پره ای و انواع آن را معرفی می کنیم.

 نحوه کار پمپ پره ای

این پمپ ها عملکرد ساده ای دارند. نحوه کار پمپ پره ای به این صورت است که نیروی گریز از مرکز که از دوران در سیستم حاصل می شود. باعث می شود تیغه های موجود در شیار های روتور در تماس با رینگ و به سمت خارج نگه داشته شوند.

شیار های شعاعی موجود در روتور پمپ داخل رینگ بادامکی، از طریق اتصال به محور محرک که همن شفت پمپ است که به الکتروموتور کوپل شده، می چرخد. نیروی گریز از مرکز ایجاد شده سبب می شود پره هایی که در شیار روتور قرار دارند. به بیرون خارج شده و با سطح رینگ در تماس نگه داشته شوند. به بیان ساده تر می توان گفت که حرکت و انتقال سیال به دلیل وجود نیروی گریز از مرکز است.

در نیم دور اول چرخش محور فضای موجود میان رینگ بادامکی و روتور افزایش می‌ یابد. در نهایت این امر فاصله ایجاد شده افزایش حجمی در سیستم اتفاق میفتد. این زیاد شدن حجم، مکش و کاهش فشار در سیستم ایجاد می کند. مکش ایجاد شده، باعث به جریان افتادن سیال به صرف مجرای ورودی پمپ می گردد.

به تدریج در نیم دور دوم تیغه ها پیرو سطح رینگ به سمت داخلی شیار بر می گردند. به این ترتیب حجم کاهش می یابد و سیال به سمت مجرای خروجی به حرکت در می آید. مشخص است که اگر خروج از مرکز بین محور روتور و رینگ بادامکی به صفر برسد، در خروجی هیچ جریانی وجود نخواهد داشت.

از مزایای این پمپ ها عملکرد آرام و اینکه نسبت به پمپ های دیگر سر و صدای بسیار کمی دارند. همین طور فضای کمی را اشغال می کنند. ولی برای سیالات با ویسکوزیته ی بالا و دارای سایندگی مناسب نیستند.

نحوه-کار-پمپ-پره-ای

انواع پمپ پره ای

از انواع پمپ پره ای می توان به پمپ پره ای متعادل و غیر متعادل اشاره کرد.

پمپ پره ای متعادل ( با جابجایی ثابت)

در پمپ پره ای متعادل یا متقارن شکل پوسته به صورت بیضی است. که باعث می شود ورودی و خروجی روغن مقابل هم قرار بگیرند و تعادل هیدرولیکی به وجود آید. جابجایی نیز در این مدل پمپ به صورت ثابت می باشد.

پمپ پره ای نامتعادل (  با جابجایی ثابت و متغیر)

جابجایی در این پمپ ها به صورت ثابت و متغیر است. این پمپ ها به دلیل نامتقارن بودن فشار، بر یاتاقان ها نیروی جانبی وارد می شود. همچنین باعث می شود در ناحیه مکش پمپ سطح رینگ بادامکی شکل دچار سایش شود.

کاربرد پمپ پره ای

  • خودروسازی
  • هوا و فضا
  • انتقال سیالات گوناگون
  • تهویه هوا
  • پمپ های اتومات

 این پمپ ها دارای انواع گوناگونی هستند که به همین دلیل قیمت پمپ پره ای متفاوت می باشد. شما می توانید جهت گرفتن مشاوره و استعلام قیمت پمپ پره ای با ما در شهر پمپ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *