گیربکس

نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس بخش بسیار مهمی از ماشین است که با توجه به مدل ماشین می تواند به صورت اتوماتیک یا خودکار کار کند. گیربکس که به آن جعبه دنده خودرو نیز گفته می شود، 4 یا 5 دنده برای حرکت رو به جلو و معمولا یک دنده برای حرکت رو به عقب دارد و درست مانند دیگر قطعات خودرو ممکن است آسیب ببیند و نیاز به تعمیر فوری داشته باشد. در این مقاله درمورد نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک توضیح داده شده است. در صورتی که خودرو شما از گیربکس اتوماتیک استفاده می کند و خراب شده است، می توانید از راهنمای این مقاله برای تعمیر آن بهره ببرید.

تعمیر گیربکس

تعمیر گیربکس چه در مدل های دستی و چه در مدل های اتوماتیک، یکی از گران ترین و همین طور پیچیده ترین تعمیر های سیستم خودرو محسوب می شود. از این رو در بیشتر مواقعی که که تعمیرکاران در کارگاه های مکانیک با گیربکس آسیب دیده مواجه می شوند، پیشنهاد می کنند که تا حد امکان به جای تعمیر، آن را تعویض کنید. اما شما به منظور صرفه جویی در هزینه های خود، می توانید گزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک را در نظر بگیرید گیربکس ها معمولا قابل تعمیر هستند و در بیشتر اوقات تعمیر آن ها کمتر از خرید گیربکس برایتان خرج می تراشد.

رایج ترین علت های خرابی گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس ها در صورت خطا در سیستم انتقال خودرو و وارد شدن نیرو های خارجی خراب می شوند. یک تعمیرکار پیش از این که به خارج کردن گیبرکس اقدام کند باید علت آن را تشخیص دهد؛ زیرا خرابی گیربکس می تواند از یک مشکل داخلی یا خارجی ناشی شده باشد و تشخیص این مشکل در تعمیر گیربکس اتوماتیک تاثیر زیادی خواهد داشت.

برخی از رایج ترین خرابی هایی که برای گیربکس های اتوماتیک رخ می دهند و نیاز به تعمیر فوری دارند، عبارت اند از:

  • شکستن درام چرخ دنده ها

یکی از معمول ترین خرابی های گیربکس ها شکستن درام های چرخ دنده آن هاست. اگر ماشین هنگام تعویض دنده و حرکت دچار مشکل می شود، به احتمال زیاد درام های چرخ دنده شکسته اند و گیربکس نیاز به تعمیر دارد.

  • خطا در مبدل گشتاور

 یکی دیگر از مشکلات رایج در گیربکس های اتوماتیک خطا در مبدل گشتاور است. برای این مشکل باید خیلی سریع به فکر تعمیر گیربکس اتوماتیک باشید تا به دیگر قطعات خودرو آسیب وارد نشود. معمولا رایج ترین نشانه های این مشکل نشتی روغن در گیربکس خودرو است. همچنین اگر در حین حرکت، خودرو بیش از اندازه می لرزد، احتمال این که در مبدل گشتاور مشکلی پیش آمده باشد، بسیار زیاد است.

خطا در مبدل گشتاور

  • دیسک کلاچ های فرسوده

 اگر زمان زیادی طول می کشد تا دنده ماشین شما عوض شود، احتمالا دیسک کلاچ های آن فرسوده شده اند. حتی گاهی اوقات این فرسودگی باعث می شود که شما نتوانید دنده خود را تغییر دهید؛ زیرا هنگامی که دیسک کلاچ فرسوده باشد، مایع ATF نیز شرایط مناسبی نخواهد داشت. در این حالت میان قطعات فلزی گیربکس اصطکاک شدیدی ایجاد و از عوض شدن دنده جلوگیری می شود.

  • خرابی پمپ روغن

 اگر تعمیر گیربکس اتوماتیک به موقع انجام نشود، امکان دارد که به قطعات دیگر خودرو مانند پمپ روغن آسیب وارد شود؛ بنابراین می توانیم یکی از دلایل خرابی پمپ های روغن را خرابی گیربکس بدانیم. در بیشتر مواقع پس از خرابی پمپ روغن معمولا گیربکس را نیز بررسی می کنند.

  • خرابی واحد کنترل یا خرابی بدنه سوپاپ

 یکی از نشانه های این اختلال معمولا این است علی رغم تلاش های شما خودرو نمی تواند دنده عوض کند. هنگامی که خودرو می خواهد دنده را تعویض کند، معمولا صدای یک ضربه شنیده می شود. در صورتی که خرابی از واحد کنترل یا بدنه سوپاپ آن باشد باید تعمیر گیربکس اتوماتیک خود را آغاز کنید. البته در این حالت نیازی نیست که گیربکس خود را بیرون آورید؛ چراکه مشکل به داخل آن مربوط نمی شود.

چگونه گیربکس اتوماتیک را تعمیر کنیم؟

چگونه گیربکس اتوماتیک را تعمیر کنیم

برای تعمیر گیربکس های اتوماتیک باید سه مرحله اصلی را پشت سر بگذارید. گیربکس سه بخش اصلی دارد که شامل خود گیربکس، مبدل گشتاور ( در مدل های مجهز به آن) و واحد الکتروهیدرولیک ( بدنه سوپاپ) می شود. تمامی این قسمت ها باید به طور کامل جدا شوند تا تشخیص های مربوط به هر قسمت انجام شود.

در حین تعمیر گیربکس قطعاتی را که معمولا در معرض سایش مداوم هستند، مانند فیلتر ها باید تعویض کنید. بقیه قسمت هایی که معمولا در حین تعمیر گیربکس نیاز به تعویض پیدا می کنند، صفحات کلاچ، پیچ و مهره ها، تخته ها، بوش ها، چرخ دنده ها، واشر و سایر قطعاتی که معمولا زود فرسوده می شوند، هستند. در صورتی که به تعویض این قطعات احتیاج پیدا کردید، حتما قطعات اصلی و با کیفیت بالا انتخاب کنید تا عمر طولانی ای داشته باشند و در دراز مدت با مشکلی رو به رو نشوید.

در تعمیر گیربکس اتوماتیک قسمت هایی را که نیاز به تعویض ندارند نیز باید به خوبی تمیز کنید تا از ناخالصی هایی که در طول زمان روی آن ها نشسته است، پاک شوند. بعد از تعمیر، تمیز کاری و تعویض قطعات لازم سه قسمت اصلی گیربکس را باید با دقت هر چه تمام تر در جای مخصوص خود قرار دهید. در این مرحله کار شما تمام نمی شود. تعمیرکار متخصص باید پس از پایان کار نحوه عملکرد گیربکس را بیازماید. برای مثال امتحان هیدرولیک و پنوماتیک، بررسی فشار و عملکرد گیربکس اتوماتیک کاملا ضروری است. اگر بعد از انجام تست ها همه قطعات به درستی کار کردند، می توانید مجددا طبق معمول از خودرو خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

گیربکس یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که در دو نوع اتوماتیک و دستی در خودرو ها دیده می شود و وظیفه تعویض دنده را به عهده دارد. گیربکس درست مانند تمامی قطعات خودرو آسیب می بیند و نیاز به تعمیر پیدا می کند. برای این که با نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک بیشتر آشنا شوید، در این مقاله برخی از رایج ترین خرابی های گیربکس را نام بردیم و نحوه تعمیر آن را نیز توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *