پمپ, پمپ دنده ای, لوب پمپ

تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ

تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ

تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. هر دوی این پمپ ها از انواع پمپ چرخ دنده ای محسوب می شوند که به منظور پمپاژ سیالات غلیظ یا حاوی مواد جامد مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که امروزه با گسترش صنایع، کاربرد این قبیل سیالات هم بیشتر شده و نحوه جا به جایی آن ها از نقطه ای به نقطه دیگر، تبدیل به یک دغدغه گشته است.

اما با استفاده از این دو مدل پمپ به دلیل بالا بودن فشار پمپ دنده ای و لوب پمپ ها می توان به راحتی این مشکل را حل نمود. لازم به ذکر است که شهر پمپ، عرضه کننده تمامی این محصولات بوده و به عنوان مرکز فروش اینترنتی تجهیزات صنعتی، می تواند مرجع مناسبی برای خرید و استعلام قیمت باشد.

تعاریف

پمپ های دنده ای

اینکه پمپ دنده ای چیست، این پمپ ها در واقع نوعی پمپ چرخ دنده ای محسوب می شوند. به این معنی که در ساختارشان دارای دو چرخ دنده برای انتقال مواد هستند. نکته قابل توجه در رابطه با پمپ های دنده ای این است که دنده های آن از نوع معمولی بوده و غالبا برای پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته بالا مورد استفاده قرار می گیرند. 

پمپ دنده ای

لوب پمپ ها

مدل های لوب پمپ نیز همچون انواع دنده ای متشکل از چند چرخ دنده هستند. البته نوع دنده ها در این پمپ ها متفاوت از پمپ های دنده ای می باشد. نحوه عملکرد هر دو نیز مشابه هم بوده و به این صورت است که پمپ دارای یک دهانه ورودی و یک دهانه خروجی برای ورود و خروج سیال می باشد. با روشن کردن پمپ، سیال از قسمت ورودی وارد پمپ شده و به چرخ دنده های موجود در داخل محفظه پمپ برخورد می نماید. در این حین شروع چرخش چرخ دنده ها، منجر به جا به جایی سیال به سمت انتهای پمپ جهت خروج از دهانه خروجی می شود.

لوب پمپ

شباهت پمپ دنده ای و لوب پمپ

برای آشنایی با این محصولات علاوه بر آشنایی با تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ ، لازم است که با وجوه اشتراک این دو نسبت به هم نیز آشنایی پیدا کرد. به همین منظور در ادامه به ذکر این موارد پرداخته شده است:

  • هر دو از نوع پمپ چرخ دنده ای
  • قابلیت پمپاژ سیالاتی به مقدار دقیق و مشخص بر اساس نیاز تعریف شده برای سیستم
  • دارای میزان دبی مشابه هم
  • تشابه میزان فشار پمپ دنده ای و فشار لوب پمپ به هم
  • دارای عملکرد یکسان از طریق عبور سیال از روی چرخ دنده ها
  • طراحی یکسان و ساختار مشابه علی الخصوص پمپ دنده ای از نوع خارجی با پمپ لوب

تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ

از آنجاییکه پمپ های دنده ای و لوب پمپها به ظاهر بسیار شبیه به هم به نظر می آیند، برای داشتن انتخابی صحیح و متناسب با نیاز خود، ضروری است از تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ ها آگاهی کامل داشت. همچنین در صورت نداشتن دانش کافی شما می توانید جهت خریداری محصولات پمپ دنده ای و محصولات لوب پمپ، با واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره های رایگان در این زمینه به مشتریان محترم می باشند.

  • یکی از پر اهمیت ترین تفاوت های این دو پمپ، قیمت آن هاست. به صورت کلی قیمت پمپ دنده ای در مقایسه با لوب پمپی با همان مشخصات، مناسب تر می باشد.
  • تولید جریان در لوب پمپها، نرم تر از پمپ دنده ای بوده و کاملا بدون پالس می باشد.
  • علت تفاوت ذکر شده در بالا به دلیل تفاوت در پره های چرخ دنده های آن دوست. چراکه شکل ظاهری آن ها در لوب پمپ ها، به صورت خمیده و با انحنا بوده، در حالیکه در پمپ های دنده ای این پره ها به شکل نوک تیز می باشند.
  • این موضوع، یعنی فرم کلی پره های چرخ دنده ها روی میزان آسیب احتمالی به سیال هم اثر گذار می باشد. بدیهی است شکل منحنی دنده ها در لوب پمپها آسیب چندانی نخواهد زد. اما تیز بودن آن ها در پمپ های دنده ای منجر به برش سیالات حین پمپاژ خواهد شد.
  • بنابراین هرچند هر دو دسته پمپ بالا، جزو پمپ چرخ دنده ای محسوب می شوند، ولی به منظور پمپاژ سیالاتی دارای مواد جامد یا سیالاتی دارای حساسیت به تنش های بالا معمولا باید از لوب پمپ ها به جای پمپ های دنده ای استفاده نمود.

پمپ چرخ دنده ای

از دیگر تفاوت ها

  • چرخ دنده های موجود در لوب پمپ ها هنگام چرخیدن خود، تنها با هم مماس شده، اما در پمپ دنده ای به صورت کامل به هم برخورد کرده و با هم تماس پیدا می کنند.
  • از دیگر موارد قابل ذکر به عنوان تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ ، فاصله بین چرخ دنده ها نسبت به بدنه آن ها می باشد که این میزان در پمپ های لوب بیشتر از انواع پمپ های دنده ایست. این مورد یکی دیگر از دلایل لوب پمپهاست که باعث می شود به ذرات سیال مورد پمپاژ آسیب کمتری زده شود.
  • مورد دیگر در رابطه با متریال مورد استفاده در این دو نوع پمپ و تفاوت های آن با هم می باشد. از آنجاییکه در ساخت لوب پمپها غالبا از استیل ضد زنگ استفاده می شود، این پمپ ها بسیار تمیز تر، بهداشتی تر و استریل تر از انواع دنده ای محسوب می شوند. چراکه استیل ضد زنگ دارای بیشترین مقاومت در برابر اکسیده و خورده شدن می باشد.

2 دیدگاه در “تفاوت پمپ دنده ای با لوب پمپ

  1. مهدی گفت:

    مفید و کاربردی بود. ممنون

    1. مهسا جهانی گفت:

      سپاس از حسن نظرتون
      خوشحالیم که براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *