پمپ, پمپ آب خانگی, ست کنترل, لوازم جانبی, منبع تحت فشار

ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط ؟

ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط

ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط ، سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم. به همین منظور ابتدا به تعریف هر یک و سپس ذکر شباهت و تفاوت ست کنترل با منبع انبساط اعم از مزایا و معایب مخزن پمپ آب خانگی و ست کنترل خواهیم پرداخت. همچنین در انتها به این موضوع که نصب همزمان ست کنترل و منبع انبساط به چه صورت خواهد بود نیز اشاره می کنیم.

به صورت کلی پمپ های آب خانگی شامل ادواتی به منظور کنترل و تنظیم فشار می باشند. حال این قطعات می تواند شامل کلید اتومات، ست کنترل یا منبع انبساط باشد. شما می توانید به منظور استعلام قیمت و خرید محصولات ست کنترل و محصولات منبع تحت فشار، همچنین دریافت مشاوره رایگان در این زمینه با واحد فروش شهر پمپ تماس حاصل فرمایید. 

طرز کار ست کنترل

ست کنترل که با نام کلید اتوماتیک دیجیتال هم شناخته می شود، به منظور کنترل عملکرد پمپ بر اساس فشار موجود در سیستم های آبرسانی استفاده می شود. طرز کار آن نیز بر پایه عملکرد قطعه ای به نام فلوسوئیچ در داخل آن می باشد. به این صورت که با عبور آب از این فلوسوئیچ، فشار ایجاد شده باعث فعال شدن آن شده که این فعال شدن نهایتا پمپ را روشن می کند.

برای اجرا شدن این پروسه فشار عبوری باید حداقل میزان 0.5 بار را داشته باشد. چرا که در صورت کمتر بودن فشار آب از این حد، ست کنترل درست کار نکرده و به این ترتیب پمپ روشن نخواهد شد. بنابراین با توجه به طرز کار کلی ست کنترل، این قطعه باعث اتومات شدن پمپ شده و از سوختن آن نیز جلوگیری می نماید.

طرز کار منبع انبساط

استفاده از منبع انبساط یکی دیگر از راه های اتومات کردن پمپ های آب خانگی به شمار می رود. به این صورت که در زمان هایی که فشار داخل خط لوله کم است، باعث افزایش فشار می شوند. این مخازن که در قسمت بالای پمپ و یا در مجاورت آن قرار می گیرند، از سه بخش پوسته، فلنج و تیوپ تشکیل شده اند.

طرز کار آن ها نیز بدینگونه است که مقداری آب بر اساس حجمی که دارند، در خود ذخیره می نمایند. به این ترتیب در هنگام پمپاژ کردن آب، فشار لازم توسط آن ها فراهم می شود. از این طریق که برای تامین کردن آب مورد نیاز، ابتدا از آب ذخیره شده در منبع استفاده می شود و در صورت اتمام آن پمپ شروع به کار می کند. بنابراین پمپ دیر تر استارت می خورد.

تفاوت ست کنترل با منبع انبساط

شباهت های ست کنترل و منبع انبساط

برای پاسخ به این سوال که ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط ، ابتدا لازم است که شناخت کاملی از هر دو تجهیز داشته باشیم. بر این اساس در ادامه به ذکر شباهت های این دو و سپس تفاوت ست کنترل با منبع انبساط خواهیم پرداخت. البته با توجه به ماهیت این دو قطعه بدیهی است که وجه اشتراکات آن ها تنها شامل موارد کلی می شود.

  • هر دو برای کنترل نمودن و تنظیم فشار آب می باشند.
  • کاربرد هر دوی آن ها در سیستم های آبرسانی است.
  • هر دو از جمله لوازم جانبی پمپ های آب خانگی محسوب می شوند.

تفاوت ست کنترل با منبع انبساط

ذکر تفاوت های این دو قطعه، باعث می شود که تصمیم گیری راحت تری در این رابطه که همراه پمپ خود از ست کنترل یا منبع انبساط استفاده کنیم، داشته باشیم. البته شما می توانید در این رابطه با کارشناسان ما نیز در فروشگاه اینترنتی شهر پمپ در تماس باشید.

  • نکته اصلی در رابطه با اینکه ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط ، توجه به نیرو محرکه آن هاست. به این دلیل که ست کنترل عملکردی همراه با برق دارد. این در حالیست که منبع انبساط احتیاجی به برق نداشته و به ‌صورت مکانیکی کار می کند.
  • غالبا انواع ست کنترل، ظرفیتی نهایتا برای ساختمان هایی با سه طبقه را دارند. اما منبع انبساط، می تواند میزان فشار لازم برای هر تعداد طبقاتی را در آپارتمان ها فراهم نماید.
  • به صورت کلی ست کنترل ها هزینه جانبی کمتری در مقایسه با منابع انبساط دارند. زیرا متعلقات آن ها کمتر می باشد. این مورد یکی از معایب مخزن پمپ آب خانگی نیز محسوب می شود. چرا که هر یک از اجزای این مخازن، هزینه ی جداگانه خود را خواهند داشت.
  • یکی دیگر از موارد قابل توجه در انتخاب ست کنترل یا منبع انبساط ، نحوه نصب آن هاست که در ست کنترل بسیار ساده تر از منبع انبساط می باشد و نیازی به نصاب ماهر ندارد. تنها نکته ای که در نصب ست کنترل باید رعایت شود، این است که آن را در مسیر ورودی پمپ نصب نموده و سپس به برق متصل کنیم.
  • ست کنترل علاوه بر نصب ساده، راه اندازی و نگهداری راحت تری هم دارد . اگر کیفیت خوبی داشته باشد، می توان سال ها از آن استفاده نمود. در حالیکه یکی از معایب مخزن پمپ آب خانگی ، نیاز آن به سرویس های دوره ای است. به این صورت که باید دائما باد آن تنظیم شده و در صورت ترکیدگی یا سوراخ شدن تیوپ آن، اقدام به تعویض آن نمود.

نصب همزمان ست کنترل و منبع انبساط

در قسمت های بالا مطالبی برای روشن شدن اینکه ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط ذکر شد. با این وجود در برخی مواقع می توان اقدام به نصب همزمان ست کنترل و منبع انبساط نمود. استفاده از هر دوی آن ها در یک مدار می تواند مشکل فشار کم آب و روشن ماندن طولانی مدت پمپ را حل کند. البته برای انجام این منظور لازم است که به نکات زیر توجه گردد.

  • فشار پمپ باید نهایتا 6 بار باشد.
  • غالبا میزان فشار مخازن تحت فشار 8 بار است، اما در نصب همزمان ست کنترل و منبع انبساط باید این فشار حداکثر 10 بار باشد.
  • به منظور باد کردن تیوپ منبع تحت فشار، لازم است از گاز نیتروژن استفاده شود تا از این طریق هم احتمال ترکیدگی و احتراق آن را کم نمود و هم از افت فشار و کم باد شدن آن جلوگیری کرد.

نصب همزمان ست کنترل و منبع انبساط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *