لوازم جانبی

ترانسمیتر سطح چیست ؟

ترانسمیتر سطح

به صورت کلی ترانسمیتر ها ابزار آلاتی جهت اندازه گیری یک کمیت فیزیکی و ارسال این اطلاعات به نقطه ای دیگر نظیر اتاق کنترل می باشند. بنابراین انواع ترانسمیتر جزو تجهیزات ابزار دقیق به حساب می آیند. در این مقاله قصد داریم به یکی از مدل های این ترانسمیتر ها که با نام انواع ترانسمیتر سطح شناخته می شوند و خود دارای انواع مختلفی هستند، بپردازیم. برای آشنایی با این محصولات و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آن ها همراه ما باشید.

ترانسمیتر سطح چیست

ترانسمیتر سطح یا لول ترانسمیتر در واقع به منظور اندازه گیری سطح یک سیال در واحد زمانی مشخص، مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از سیال، هر نوع سیالی با ویسکوزیته های مختلف می باشد. از جمله آن ها می توان به آب، مایعات چسبناک، مواد سوختی، مواد جامد، مواد خشک و هر نوع سیال دیگری اشاره کرد. 

اما تفاوت ترانسمیتر سطح با سوئیچ سطح را می توان در وظیفه ای که هر یک بر عهده دارند، خلاصه کرد. هرچند هر دو برای اندازه گیری سطوح سیالات کاربرد دارند، اما طراحی سوئیچ سطح به گونه ای است که تنها وقتی سطح سیال به میزانی از پیش تعیین شده می رسد، ابتدا هشدار داده و سپس سیستم را از مدار خارج می کند. در صورتی که انواع ترانسمیتر سطح ، جهت اندازه گیری سطوح و گزارش لحظه ای آن ها ساخته شده اند.

انواع ترانسمیتر سطح

با توجه به عملکرد این تجهیزات، شش نوع ترانسمیتر سطح وجود دارد که هر یک، از روشی خاص برای اندازه گیری سطح سیالات مختلف استفاده می کنند. در ادامه به تشریح این انواع پرداخته شده است. همچنین لازم به ذکر است که جدا از این شش نوع، مدلی قدیمی تر به نام ترانسمیتر سطح مکانیکی نیز در گذشته وجود داشته که با پیشرفت تکنولوژی امروزه کاربرد آن بسیار محدود تر شده است. بدیهی است قیمت این محصولات با توجه به نوع آن ها متفاوت از هم می باشد. برای اطلاع دقیق از قیمت هر یک و دریافت مشاوره رایگان، شما می توانید با فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس حاصل نمایید.

  • مدل راداری

این مدل عملکردی نظیر رادار های رادیویی دارد. به این معنی که برای اندازه گیری سطح سیال، از فرستنده ای که سیگنال هایی رادیویی را ارسال و سپس بازتاب آن ها را دریافت می کند، استفاده می شود. از این طریق و به کمک تحلیل رفت و برگشت سرعت این امواج منتشر شده، می توان سطح سیال را به صورت دقیق اندازه گیری کرد. بر این اساس محل نصب این محصولات معمولاً در نزدیکی سطح سیال و یا در قسمت بالای مخزن پر شده از سیال می باشد.

قیمت ترانسمیتر سطح
  • مدل التراسونیک

این دسته از محصولات بسیار مشابه با مدل بالا یعنی نوع راداری می باشند. با این تفاوت که در این مدل به جای فرستنده ی سیگنال، از یک مبدل امواج التراسونیک استفاده می شود. محل قرارگیری آن ها نیز همچون نوع بالا در قسمت فوقانی مخزن مد نظر می باشد.

  • مدل مغناطیسی

  • مدل ماکروویو

مبنای کار این دو مدل نیز همچون دو مدل بالا، بر اساس ارسال و دریافت مجدد امواج (مغناطیسی و ماکروویو هدایت شده) پس از برخورد به دیواره مخزن می باشد.

  • مدل هیدرواستاتیک

غالب استفاده از این مدل از لول ترانسمیتر ها در مخازن در بسته می باشد. به این معنی که این تجهیزات، با اندازه گیری حجم سیال داخل مخزن و میزان فشاری که به کف و دیواره های آن وارد می کنند، اندازه سطح آن ها را محاسبه می نمایند. چراکه هرچه حجم یک سیال بیشتر باشد، نیروی وارده توسط آن ها نیز بیشتر خواهد بود. 

  • مدل خازنی

ساختمان کلی این مدل از ترانسمیتر های سطح بسیار مشابه با خازن ها می باشد. به گونه ای که از سیال ذخیره شده در مخزن به عنوان یک دی الکتریک که بین دو یا چند الکترود قرار گرفته است، استفاده می شود. با توجه به این موضوع هرچه سطح سیال بیشتر بوده و مخزن پر تر باشد، ظرفیت انرژی مدار خازنی بیشتر خواهد بود. در مقابل با کاهش سطح مایع، این ظرفیت نیز کاهش می یابد.

لول ترانسمیتر خازنی

طرز کار با لول ترانسمیتر

گفتیم که این تجهیزات برای اندازه گیری سطح سیالات در هر لحظه استفاده می شوند. این مقدار اندازه گیری شده به دو روش نشان داده می شود. یا دارای یک صفحه نمایشگر برای نشان دادن سطح در همان لحظه هستند و یا اطلاعات به یک اتاق کنترل ارسال می شود. برای استفاده از این داده های قابل محاسبه نیز باید آن ها را مستقیما در اختیار اپراتور قرار داد تا با توجه به این اطلاعات، اپراتور تصمیم بگیرد که تنظیمات سیستم را تغییر دهد و یا آن را خاموش نماید.

کاربرد های ترانسمیتر سطح

بر اساس وظیفه ای که این نوع ترانسمیتر ها بر عهده دارند، معمولا در صنایع مختلفی می توان از آن ها بهره برد. زیرا امروزه سیالات، از جمله مواد اصلی در هر صنعتی به شمار می روند. از مهم ترین این صنایع نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • صنایع غذایی و نوشیدنی
  • انواع پالایشگاه ها
  • صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع تصفیه آب و فاضلاب
  • و دیگر صنایع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *