لوازم جانبی

انواع شیر صنعتی

انواع شیر صنعتی (2)

شیرصنعتی چیست؟

انواع ولو های صنعتی یا شیر آلات وسیله ای هستند که برای تنظیم (دما، فشار و سطح مایعات)، خطوط لوله ی انتقال نفت و گاز، فاضلاب در داخل سیستم ها و حتی خمیر ها مورد استفاده قرار می گیرند. شیر آلات و اتصالات صنعتی کارکرد های فراوانی دارند. که در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. در ادامه راجع به انواع شیر های خودکار و کاربرد های شیر های صنعتی مطالب مفیدی ارائه می گردد.

انواع شیر صنعتی

شیر دروازه ای

نوعی از شیر است که برای باز و بسته کردن جریان سیال به کار می رود. که به آن شیر کشویی و یا slide, gate نیز گفته می شود. دارای ساختمان ساده ای است و حرکت عضو مسدود کننده بر جریان به صورت عمود است. این مدل در تقسیم بندی شیرon ،off قرار می گیرد و به صورت نیم باز دچار آسیب می شود. شیر دروازه ای گوه ای، خط لوله و چاقویی از انواع ولو های صنعتی دروازه ای محسوب می شوند.

شیر سماوری

به این مدل شیر clock یا plug valve نیز گفته می شود. همانند شیر دروازه ای در حین عبور سیال افت فشار کمی پیدا می کند و همین طور در هنگام نیمه باز دچار آسیب می شود. مجرا بند آن که به صورت مخروطی یا استوانه ای است با کمک ساقه ی شیر و حرکت 90 درجه ای باعث باز و بسته شدن شیر می شود. انواع آن با سیستم روانکاوی و بدون سیستم روانکاوی می باشد.

شیر توپی

یکی دیگر از انواع های ولو های صنعتی توپی است که به شیر ضربه ای نیز گفته می شود. از نیم کره یا کره ای که دارای یک سوراخ است ساخته شده است. وقتی که در مسیر سیال قرار می گیرد باز است و آب از این محفظه عبور می کند و در غیر این حالت بسته می باشد. مانند شیر سماوری دچار افت فشار می شود. از جهت بدنه به پنج مدل تقسیم می شود.

انواع شیر صنعتی

شیر یک طرفه

از انواع شیرآلات و اتصالات صنعتی خودکار محسوب می شود. برای جلوگیری از برگشت جریان مایع یا گاز شیر یک طرفه مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع مهم آن لولایی و فشاری می باشد.

شیر پروانه ای

دارای دیسک مستطیلی یا دایره ای است که حول محور خود می چرخد. از جمله کاربرد شیر های صنعتی پروانه ای قطع و وصل و کنترل جریان سیال است. از مزیت آن وزن کمتر و قیمت ارزان تر نسبت به شیر های دیگر است.

شیر کروی

که به دلیل داشتن نیم کره در ساختار آن به این اسم شناخته شده. کاربرد آن برای کنترل شدت جریان و تغییر حرکت سیال و همچنین قطع و وصل آن است. جنس آن از فولاد ضد زنگ و نیکل است و مقاومت کمی را ایجاد می کند.

شیر سوزنی

از یک سوزن در ساختار آن استفاده شده است که وظیفه آن کنترل جریان سیال می باشد. همانند شیر کروی در مسیر هایی نصب و قرار می گیرند که می خواهند کار کنترل دبی جریان در مسیر انجام گیرد.

شیر دیافراگمی

در این مدل شیر ها از دیافراگم برای باز و بسته کردن جریان سیال استفاده می شود. در صنایعی که سیال سمی و داری ذرات جامد است کاربرد دارد و همچنین در داروسازی و صنایع غذایی.

شیر قطع خودکار جریان

این مدل شیر کابرد فراوانی دارد و در مکان هایی که زلزله به نسبت بیشتر است نصب می گیرد. همچنین در محیط هایی که احتمال شکسستگی لوله ها به دلیل فشار بالای گاز ها و مایعات وجود داشته و نیز سرعت جریان سیال از حد نرمال بیشتر است کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *