پمپ, پمپ دیافراگمی

تفاوت انواع پمپ دیافراگمی بادی و برقی

انواع پمپ دیافراگمی

انواع پمپ دیافراگمی شامل سه دسته ی پمپ دیافراگمی بادی یا پنوماتیک، پمپ دیافراگمی برقی و دستی می شوند. امروزه انواع دستی این پمپ ها به دلیل نیاز به نیروی هندلی و یک اپراتور، استفاده کمتری در صنایع مختلف دارند. در مقابل به دلیل طرز کار پمپ دیافراگمی پنوماتیک و برقی، کاربرد این دو مدل بیشتر می باشد.

در این مقاله ابتدا به تعریف پمپ دیافراگمی و سپس به شباهت ها و تفاوت های انواع برقی و بادی آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که شهر پمپ ارائه دهنده تمامی مدل های پمپ های دیافراگمی می باشد. شما می توانید جهت استعلام قیمت هر یک با ما تماس بگیرید.

تعاریف

پمپ دیافراگمی بادی

این پمپ ها از نوع پمپ های جا به جایی مثبت به شمار می روند. به همین خاطر است که طرز کار پمپ دیافراگمی بر اساس حرکت رفت و برگشتی قطعه ای به نام دیافراگم داخل آن ها می باشد. در مدل های پمپ دیافراگمی پنوماتیک یا بادی، نیروی لازم جهت حرکت رفت و برگشتی دیافراگم، هوای پر فشار می باشد.

پمپ دیافراگمی بادی پنوماتیک

پمپ دیافراگمی برقی

مدل برقی نیز ساختار و عملکردی همچون انواع بادی این پمپ ها دارد. با این تفاوت که در پمپ دیافراگمی برقی ، نیروی لازم برای حرکت دیافراگم به جای باد، انرژی الکتریکی می باشد.

پمپ دیافراگمی برقی

شباهت پمپ های دیافراگمی بادی (پنوماتیک) و برقی

با توجه به این که هر دوی این پمپ ها از نوع پمپ های دیافراگمی محسوب می شوند، بنابراین بدیهی است که غالب ویژگی های آن ها که مربوط به ماهیت پمپ هاست با هم یکسان باشد. شهر پمپ سعی کرده است در این قسمت به مهم ترین این شباهت ها اشاره نماید.

  • دارای عملکردی یکسان بر اساس حرکت رفت و برگشتی دیافراگم داخل پمپ
  • ساختمان داخلی مشابه
  • دارای کاربردی مشابه در صنایع
  • یکسان بودن ویژگی های کلی سیال مورد پمپاژ شامل غلظت، خورندگی و غیره …
  • قابل عرضه در جنس های متنوع و مشابه هم اعم از آلیاژ فلزات و انواع پلیمری

تفاوت انواع پمپ دیافراگمی بادی و برقی

برای داشتن انتخابی صحیح بین محصولات پمپ دیافراگمی، علاوه بر آشنایی کامل با طرز کار پمپ دیافراگمی لازم است که به بررسی تفاوت های موجود بین مدل های مختلف آن ها هم پرداخته شود. از این طریق می توان مدلی متناسب با سیال و سیستم مورد استفاده را خریداری نمود. به همین خاطر در ادامه به ذکر تفاوت های موجود بین این دو دسته پمپ پرداخته شده است.

  • همانطور که در قسمت های بالا نیز مطرح شد، مهم ترین و اصلی ترین تفاوت این دو پمپ در نیروی محرکه آن هاست. به این معنی که باد برای پمپ دیافراگمی بادی و انرژی الکتریکی برای پمپ دیافراگمی برقی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از آنجاییکه نوع پنوماتیک بر عکس نوع برقی، فاقد نشتی و آب بند مکانیکی است، بنابراین کاربرد های گسترده تری هم نسبت به نوع برقی دارد. از انواع بادی می توان برای پمپاژ سیالات انفجاری، قابل اشتعال و سمی استفاده نمود. زیرا برای عملکرد آن ها نیاز به برق که احتمال انفجار دارد، نیست.
  • با توجه به دلیل بالا از دیگر تفاوت های انواع پمپ دیافراگمی ، می توان به استفاده از مدل های بادی در محیط هایی با شرایط خاص و گاها مستعد انفجار یا آتش سوزی اشاره کرد که این امکان در مدل های برقی وجود ندارد
  • مدل های بادی این پمپ ها مکش بالا تری در مقایسه با پمپ های برقی آن دارند.
  • با توجه به ویژگی های ضد انفجاری و قدرت بالای انواع بادی، موارد استفاده از آن ها دارای تنوع بیشتری در مقایسه با مدل های برقی است.

طرز کار پمپ دیافراگمی

از دیگر تفاوت ها

  • جهت خرید تعداد زیادی از پمپ هایی از نوع دیافراگمی، انتخاب مدل های بادی مقرون به صرفه تر از مدل های برقی می باشد. زیرا برای تامین نیروی اولیه لازم، اگر پمپ ها از نوع بادی باشند، تمامی آن ها را می توان به یک کمپرسور باد برای راه اندازی متصل نمود. این در حالی است که در مدل های برقی به ازای هر پمپ، باید از یک موتور الکتریکی جدا استفاده شود.
  • بر اساس ویژگی های کلی این دو دسته، قیمت انواع پمپ دیافراگمی پنوماتیک از انواع برقی بالا تر می باشد.
  • تفاوت دیگر این دو مدل در تعداد سیالاتی است که می توانند پمپاژ نمایند. مدل بادی تنها قابلیت پمپاژ یک سیال را دارد. اما انواع برقی آن، این امکان را دارند که به صورت سفارشی به منظور پمپاژ دو سیال طراحی و ساخته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *