پمپ, پمپ سانتریفیوژ

تقسیم بندی پمپ های سانتریفیوژ

بوستر-پمپ-سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ از جمله محصولاتی هستند که برای پمپاژ سیالات مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت که به وسیله ی مکش ایجاد شده توسط الکتروموتور پره های پمپ شروع به چرخش می کنند. در نهایت از این طریق و توسط نیروی گریز از مرکز، مایع خارج می شود. به همین دلیل از نظر کارکرد شبیه پمپ های گریز از مرکز می باشد.

تقسیم بندی پمپ های گریز از مرکز شامل جریان محوری، جریان شعاعی و مختلط است. این تقسیم بندی از لحاظ نوع جریان مختص پمپ های گریز از مرکز است. ولی با توجه به اینکه سانتریفیوژ ها کارکردی شبیه پمپ های گریز از مرکز دارند در برخی موارد به عنوان پمپ سانتریفیوژ جریان شعاعی و محوری شناخته می شوند. مثلا عملکرد پمپ سانتریفیوژ جریان شعاعی به این شکل است که پس از ورود سیال از طریق پروانه ها سیال به صورت شعاعی خارج می شود.

در این مطلب هر کدام از تیتر هایی که آورده شده در مقالات قبلی به طور مفصل توضیح داده شده است. برای مطالعه ی بیشتر می توانید از کلمات لینک شده استفاده نمایید.

انواع پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ انواع مختلفی دارد. از لحاظ تعداد طبقات در مدل های تکی (single) و چند طبقه (multistage) تولید شده اند. که مدل طبقاتی آن هد و دبی بالاتری نسبت به نوع تک طبقه دارد. از نظر نحوه قرارگیری شافت در ساختار پمپ نیز، به دو دسته پمپ سانتریفیوژ عمودی و افقی تقسیم می شود. با توجه به این دسته بندی، پمپ سانتریفیوژ طبقاتی خود شامل پمپ سانتریفیوژ طبقاتی عمودی و پمپ سانتریفیوژ طبقاتی افقی می باشد.

پمپ-سانتریفیوژ-روغن-داغ

پروانه ی پمپ های سانتریفیوژ

انواع پروانه پمپ سانتریفیوژ دارای پره هایی است که جریان از مرکز توسط آن ها به بیرون هدایت می شود. در ادامه انواع پروانه های این پمپ را نام می بریم.

بسته

رایج ترین نوع پروانه برای پمپ های سانتریفیوژ این مدل می باشد. در این پروانه قرار گرفتن پره‌ ها میان دو صفحه ی دایره‌ ای شکل است. که از طریق کانال بین این دو صفحه و پره‌ها سیالات عبور می کنند.

نیمه باز

پره های این مدل پروانه از یک سمت به یک صفحه ی دوار متصل شده. و از سمت دیگر به طرف بخش داخلی پمپ باز می باشند.

پره باز

این پروانه از دو مدل دیگر ضعیف تر است زیرا پره‌ ها از هیچ سمتی تکیه گاه ندارند. به این صورت که سیال بین پره‌ ها با سیالی که درون کلگی است کاملا در ارتباط است.

جنس سانتریفیوژ ها

به دلیل اینکه این پمپ برای پمپاژ سیالاتی به جز آب هم مناسب می باشد، باید از جنس هایی جهت ساخت آن استفاده کرد که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند. از جمله ی این متریال ها می توان به پمپ سانتریفیوژ پلی اتیلن ، فولاد ضد زنگ، نیکل، لاستیک و پمپ سانتریفیوژ پلیمری اشاره کرد. پمپ سانتریفیوژ پلی اتیلن نوعی پلاستیک است. و به جنس پلی پروپلین همان پمپ سانتریفیوژ پلیمری نیز گفته می شود.

کاربرد

از کاربرد های آن انتقال آب گرم و سرد در سیستم های حرارتی که پمپ سانتریفیوژ روغن داغ این وظیفه را بر عهده دارد. می توان گفت پمپ سانتریفیوژ روغن داغ یکی از انواع پمپ های روغن داغ محسوب می شود.

همچنین به عنوان بوستر پمپ سانتریفیوژ آتش نشانی و آبرسانی نیز کاربرد دارند. علاوه بر بوستر پمپ سانتریفیوژ برای فواره ها و تغذیه ی دیگ یخار نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین علاوه بر کاربرد ها و مزایا عیوبی نیز دارند که در مقاله ی لینک شده کامل تئضیح داده شده است. جهت نصب و راه اندازی پمپ های سانتریفیوژ تیز توجه داشته باشید که بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *