گیربکس حلزونی

روش های نگهداری و تعمیر گیربکس حلزونی

تعمیر گیربکس حلزونی

تعمیر گیربکس حلزونی به مهارت و دانش خاصی نیاز دارد. شما برای انجام این کار در ابتدا باید با اجزای گیربکس حلزونی آشنا شوید و نحوه نگهداری از آن را به خوبی بدانید. اگر به خوبی از گیربکس حلزونی مراقبت کنید، کمتر به تعمیر این دستگاه و تعمیر انواع گیربکس نیاز خواهید داشت. ما در این مقاله اجزای گیربکس حلزونی را معرفی کردیم، مشکلات رایج این دستگاه را بررسی کردیم و راه حل مرتبط با هر مشکل را توضیح دادیم. همچنین در پایان به چند نکته برای نگهداری بهتر از گیربکس حلزونی اشاره کردیم.

روش های تعمیر گیربکس حلزونی

اجزای گیربکس حلزونی شامل چرخ دنده حلزونی، چرخ حلزونی، یاتاقان، شفت، ردیوسر، پیچ و مهره و … است. اشکال در هر یک از این اجزا به خراب شدن گیربکس منجر می شود. در ادامه به مشکلات رایج پمپ حلزونی و قسمت های آن می پردازیم:

  1. گرمای بیش از حد گیربکس

در ابتدا بهتر است با نوع کار دو قطعه گیربکس آشنا شوید. ردیوسر یا کاهنده چرخ دنده حلزونی یک فلز غیر آهنی است که برای افزایش بازدهی گیربکس استفاده می شود؛ درحالیکه جنس شفت از استیل محکم است. در میان قطعات گیربکس حلزونی اصطکاک زیادی هست و در صورت روغن کاری نشدن درست و مداوم، این قطعات بیش از حد داغ می شوند. قطعات گیربکس در این فرایند دچار انبساط می شوند و ممکن است فاصله میان آن ها تغییر پیدا کند.

گرمای بیش از حد ردیوسر پنج دلیل دارد: اولا کیفیت نداشتن گیربکس و قطعات آن، دوم اصطکاک میان قطعات، سوم کیفیت مونتاژ قطعات و محیط قرارگیری آن ها، چهارم روغن کاری نادرست و پنجم اضافه بار گیربکس حلزونی. مشکل اول و سوم با تعویض گیربکس و قطعات آن حل می شوند. مشکل دوم و چهارم نیز با روغن کاری مناسب برطرف خواهند شد. مشکل اضافه بار در تعمیر گیربکس حلزونی را نیز با تنظیم میزان بار کار گیربکس یا تغییر گیربکس سایز بزرگ به سایز کوچک، می توان برطرف کرد.

تعمیر گیربکس حلزونی

  1. سر و صدای قطعات داخلی گیربکس

یکی از عوامل ایجاد سر و صدای قطعات گیربکس، آسیب دیدن یاتاقان است. حتی اگر گیربکس به خوبی مونتاژ شده باشد، در اغلب موارد روغن چرخ در ردیوسر می ماسد و یاتاقان دچار زنگ زدگی، خوردگی و آسیب دیدگی می شود. در این صورت لازم است که یاتاقان عوض شود. در هنگام تعمیر گیربکس حلزونی، این موارد را در نظر بگیرید:

  • اتصال بین چرخ دنده و شفت ضعیف است: برای حل این مشکل یا باید هر دو قطعه را به خوبی بررسی و تعمیر کنید یا چرخ دنده و شفت را عوض کنید.
  • سایش چرخ حلزونی بیش از حد است: در این صورت بهتر است چرخ حلزونی را تعویض کنید.
  • میزان روغن کاری کم است: سعی کنید که به اندازه موردنیاز از روغن استفاده کنید تا قطعات راحت تر کار کنند.
  • عوامل خارجی وارد گیربکس شده اند: عوامل خارجی را بیرون بیاورید یا روغن را عوض کنید.
  1. آسیب بیش از حد به چرخ حلزونی

چرخ حلزونی معمولا روی ردیوسر سوار می شود و برای کاهش اصطکاک میان این دو قطعه و تعمیر گیربکس حلزونی، روغن کاری لازم است. شما باید از روغن روان کننده مناسب استفاده کنید و به اندازه کافی روغن کاری کنید. همچنین میزان بار کاری گیربکس حلزونی را کنترل کنید.

  1. نشت روغن

عوامل نشت روغن و روش های حل این مشکلات عبارتند از:

  • آسیب رسیدن به محفظه روغن: تعویض محفظه
  • آسیب به واشر: تعویض واشر
  • استفاده زیاد از روغن: تنظیم میزان روغن
  • آسیب دیدن نشان یا لنز غوطه ور شدن روغن: تعویض آن

راهکار هایی برای نگهداری بهتر گیربکس حلزونی

راهکار هایی برای نگهداری بهتر گیربکس حلزونی

  1. روغن کاری

همانطور که بار ها اشاره کردیم، روغن کاری نادرست مهم ترین مشکل در تعمیر گیربکس حلزونی است. روغن کاری باعث کاهش اصطکاک و سایش میان چرخ دنده حلزونی و چرخ حلزونی می شود و طول عمر گیربکس را افزایش می دهد. پس اگر می خواهید گیربکس حلزونی عملکرد بهتری داشته باشد، نکات زیر را در هنگام روغن کاری رعایت کنید:

  • در انتخاب روغن روان کننده باید در نظر داشته باشید که روغن های معدنی مناسب هستند؛ اما روغن های مصنوعی در شرایط سخت عملکرد بهتری دارند. روغن های مصنوعی در برابر اکسیداسیون مقاومت می کنند، در دمای پایین جریان بهتری دارند و به دستگاه استحکام می بخشند.
  • در هنگام خرید روغن به افزودنی های آن دقت کنید. افزودنی های ضد سایش، ضد اکسیداسیون و ضد خوردگی از ملازمات روغن روان کننده هستند.
  • ویسکوزیته روغن باید به اندازه کافی بالا باشد تا قطعات روان کار کنند؛ اما این مقدار نباید آنقدر زیاد باشد که اصطکاک و سایش را بیشتر کند. میزان ویسکوزیته به دما، بار و سرعت گیربکس مربوط است.
  • سطح روغن باید به اندازه باشد. روغن بیش از حد کف ایجاد می کند و دستگاه را گرم می کند؛ درحالیکه روغن کم باعث ایجاد اصطکاک و سایش می شود. سطح روغن باید به طور مرتب بررسی شود.
  1. بررسی منظم

شما لازم است به طور مرتب گیربکس خود را بررسی کنید تا نشانه های آسیب یا سایش را به سرعت تشخیص دهید. در این صورت به تعمیر گیربکس حلزونی نیازی پیدا نخواهید کرد و هزینه هایتان کاهش پیدا می کند. لازم است چرخ دنده حلزونی، چرخ حلزونی، یاتاقان و محفظه روغن بررسی شوند.

بررسی منظم گیربکس

  1. تمیز کردن گیربکس

تمیز کردن مداوم باعث می شود که کثیفی و زباله در گیربکس جمع نشود و سایش و اصطکاک کمتر شود. توجه کنید که قطعات در حین تمیز کردن با مواد تمیزکننده آسیب نبینند.

  1. بررسی دمای محیط

گیربکس حلزونی در حین کار دمای زیادی دارد. گرمای محیط اطراف و خود گیربکس باعث افزایش اصطکاک می شود. اگر دما بیش از حد زیاد شد، لازم است گیربکس را خاموش کنید و تعمیر گیربکس حلزونی را شروع کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله تا جایی که امکان داشت سعی کردیم مشکلات رایج گیربکس حلزونی و راه های تعمیر این دستگاه را توضیح دهیم. بیشتر مشکلات گیربکس حلزونی به میزان روغن کاری و نوع روغن مربوط است و در صورت حل این مشکل، مشکلات دیگر نیز برطرف خواهند شد. اگر متوجه شدید که قطعه ای از گیربکس دچار مشکل شده است، بهتر است آن قطعه را جایگزین کنید. در صورت باز کردن قطعات گیربکس و کار نکردن آن، بهتر است که تعمیر گیربکس حلزونی را به یک متخصص واگذار کنید تا به دستگاه شما آسیب جدی وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *