پمپ, پمپ آب خانگی, پمپ سانتریفیوژ

تفاوت پمپ سانتریفیوژ و محیطی

تفاوت پمپ سانتریفیوژ و محیطی

برند ها و مدل های مختلفی از پمپ ها با کاربرد و طراحی متفاوتی ساخته شده است. هر یک از این انواع پمپ ها ویژگی و مشخصات منحصر به فرد خود را دارند که این تفاوت ها آن ها را از هم متمایز می کند. ولی با این وجود برخی از پمپ ها از نظر عملکرد شباهت هایی نیز با هم دارند. در این مطلب به دو نوع پمپ سانتریفیوژ و پمپ های محیطی می پردازیم. به این ترتیب توضیحات مختصری ارائه می شود راجع به اینکه پمپ سانتریفیوژ و پمپ محیطی چیست و به شباهت و تفاوت پمپ سانتریفیوژ و محیطی می پردازیم.

پمپ سانتریفیوژ و پمپ محیطی چیست

پمپ سانتریفیوژ از انواع پمپ های گریز از مرکز است و پمپ آب محیطی نیز جزء پمپ های آب خانگی محسوب می شود. این دو پمپ کارکردی ساده و عملکردی مشابه هم دارند. به این صورت که در هر دو مدل پمپ، با روشن شدن الکتروموتور، پروانه های آن شروع به حرکت می­ کنند. و از طریق چرخش پره های پروانه باعث پمپاژ سیال می شوند. می توان گفت اغلب انواع پمپ ها در صنعت عملکردی مشابه این فرآیند را دارند. جهت مطالعه ی بیشتر راجع به پمپ های سانتریفیوژ و پمپ آب محیطی کلمات لینک شده را کلیک فرمایید. 

پمپ-محیطی چیست

شباهت پمپ های محیطی و سانتریفیوژ

در بخش قبلی به این موضوع که سانتریفیوژ ها و پمپ محیطی چیست ، اشاره شد. حال به وجه اشتراکات این دو پمپ می پردازیم:

  • همان طور که این دو پمپ را تعریف کردیم مشخص است که نحوه عملکرد کلی هر دو یکی می باشد.
  • هر دو پمپ از نظر شکل ظاهری تقریبا مشابه هستند.
  • معمولا سیال مورد پمپاژ در هر دو نوع این پمپ ها، آب می باشد.

تفاوت پمپ سانتریفیوژ و محیطی

از جمله تفاوت پمپ سانتریفیوژ و محیطی در ساختمان و عملکرد فنی آن ها می باشد، که در موارد زیر اشاره شده است:

  • پمپ های محیطی همان طور که گفته شد از نوع پمپ های آب خانگی محسوب می شوند. ولی پمپ های سانتریفیوژ  با توجه به معیار های مختلف بازار و در دسته ای جداگانه موجود هستند.
  • با وجود اینکه از نظر ظاهری تقریبا شبیه به هم هستند ولی در برخی قطعات داخلی تفاوت هایی دارند.
  • همچنین شمای ظاهری پروانه پمپ سانتریفیوژ و پمپ آب محیطی با هم یکسان نیست. به این صورت که پروانه پمپ محیطی تعداد زیادی پره دارد. ولی پروانه پمپ سانتریفیوژ تعداد پره های آن بسیار کمتر است.
  • طریقه ی عبور سیال از پره های پروانه پمپ سانتریفیوژ و محیطی متفاوت است. در پمپ آب محیطی چندین بار سیال از پره ها عبور می کند. اما در پمپ های سانتریفیوژ تنها یک بار این اتفاق می افتد.
  • با توجه به مورد قبلی پمپ های محیطی فشار بیشتری نسبت به سانتریفیوژ ها دارند.
  • سیال مورد پمپاژ یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های این دو پمپ است. با توجه به اینکه هر دو برای انتقال آب طراحی شده اند، اما پمپ محیطی قابلیت پمپاژ آب همراه با مقداری گاز یا هوا را دارد. در حالیکه نوع سانتریفیوژ این قابلیت را ندارد.
  • هد بالا و دبی کم برای انجام عملیات پمپاژ در برخی موارد، لازم می باشد. در این موقعیت ها پمپ محیطی مناسب تر از پمپ سانتریفیوژ است.
  • نمودار منحنی مشخصات پمپ ها، از دیگر تفاوت پمپ های محیطی و سانتریفیوژ محسوب می شود. منحنی پمپ محیطی شیب دار و پمپ سانتریفیوژ تقریبا خطی است.
  • ارتفاع مکش مثبت خالص (NPSH) پمپ محیطی کمتر از پمپ سانتریفیوژ می باشد.

پروانه پمپ سانتریفیوژ و پمپ محیطی

خرید آنلاین به شما این امکان را می دهد تا در کوتاه ترین زمان بتوانید کالای مورد نظر خود را تهیه نمایید. همچنین جهت دریافت مشاوره، خرید و استعلام قیمت می توانید با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. با ورود به سایت شهر پمپ نیز می توانید محصولات پمپ محیطی و پمپ سانتریفیوژ را مشاهده و مشخصات فنی هر یک را بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *