پمپ

راه های افزایش عمر پمپ ها

دیافراگم-پمپ-بادی

نزدیک به 20 درصد انرژی جهان از طریق سیستم های پمپاژ مصرف می شود. بنابراین با جلوگیری از اتلاف انرژی در این سیستم ها می توان به کاهش مصرف انرژی کمک کرد. فرایندهای مربوط به انتخاب مناسب، نصب و سرویس پمپ ها کمک قابل توجهی به کاهش اتلاف و افزایش عمر مفید پمپ می کند. به طور معمول افراد کمی بر روند عملکرد پمپ نظارت می کنند.

هنگامی که سیستم خراب می شود یا در اکثر مواقع کل دستگاه خاموش می شود. در این زمان است که تازه متوجه خرابی پمپ می شوند. ولی می توانید با نظارت بر کارکرد پمپ و توجه به سیگنال های ارسالی از خرابی آن جلوگیری کنید. در نتیجه راه کار هایی برای کاهش اتلاف انرژی و کمک به افزایش عمر پمپ ها ارائه می کنیم.

نکات مربوط به نظارت پمپ ها

گیج

گیج ها فشار دیفرانسیل را در پمپ نشان می دهند و عملکرد و کارایی پمپ را اندازه گیری می کنند. فشار دیفرانسیل کلیدی است برای مطلع شدن از اینکه پمپ در کدام قسمت از منحنی عملیاتی خود قرار گرفته است. دانستن این اطلاعات به همراه شناخت پمپ ها و منحنی های سیستم، می توانند جزئیات بسیاری در مورد سلامت سیستم و پمپ ارائه دهند. همچنین توجه کنید گیج خراب یا شکسته نباشد. معمولا دو گیج برای پمپ در نظر گرفته شود بهتر است، یکی برای مکش و دیگری برای تخلیه. ولی اگر امکان استفاده از هر دو تا گیج را ندارید سعی کنید از یک گیج فشار دیفرانسیل استفاده کنید.

گیج-پمپ

منحنی پمپ

 منحنی پمپ بر اساس سرعت، اندازه و صافی پروانه تغییر می کند و منحنی سیستم بر طبق تغییرات کنترل فرآیند، مقاومت و فرسودگی تغییر می کند. پمپ در نقطه ای از منحنی عمل می کند که توسط منحنی سیستم قطع شده باشد. این نقاط معمولا تغییر می کنند و فقط در  یک نقطه ی ثابت نمی مانند.

پمپ باد ( دیافراگم پمپ بادی ، پمپ باد پیستونی )

پمپ‌ باد یکی از پرکاربرد ‌ترین دستگاه‌ ها در صنعت می باشد اصلی ‌ترین وظیفه‌ ی این پمپ تولید هوا با فشار بسیار زیاد است. از نمونه پمپ های پنوماتیکی می توان به دیافراگم پمپ بادی و پمپ باد پیستونی اشاره کرد. برای اینکه عملکرد و کیفیت دستگاه کاهش نیابد و عمر دستگاه نیز افزایش پیدا کند توجه به نکاتی لازم است.

مثلا بهره گیری از فیلتر هوای تمیز، روانکاری به موقع، دور کردن آن از رطوبت، سرویس مکرر و نگه داری اصولی از آن و… . توجه به این نکات باعث کارکرد بهتر دیافراگم پمپ بادی و پمپ باد پیستونی یا هر نوع پمپ بادی دیگر می شود.

پمپ هیدرولیک ( پمپ دنده ای هیدرولیک )

برای افزایش عمر مفید پمپ های هیدرولیک مانند پمپ دنده ای هیدرولیک وجود فیلترهای مکش ضروری است. این فیلتر ها یا صافی به عنوان فیلترهای ایمنی برای محافظت از پمپ‌ ها در برابر آلودگی شدید که باعث چسبندگی می‌شود به کار می ‌رود. زیرا اگر آلودگی های درشت احتمالی فیلتر نشوند، ممکن است به مخزن برسند و باعث خرابی پمپ شوند.

در بعضی موارد نیز علت خرابی پمپ کف کش می تواند وجود همین ناخالصی ها باشد که باعث آسیب رسیدن به پمپ می شود. البته خشک کار کردن پمپ نیز یکی دیگر از علت خرابی پمپ کف کش می تواند باشد. سرویس دوره ای پمپ های هیدرولیک باعث جلوگیری از خرابی پمپ می شود.

هواگیری ( هواگیری پمپ سیرکولاتور )

هواگیری به موقع پمپ ها نیز می تواند باعث بهبود عملکرد پمپ ها باشد. خصوصا هواگیری پمپ سیرکولاتور و پمپ آب بسیار حائز اهمیت است. زیرا وجود هوای اضافی در پمپ باعث خرابی و کارکرد نا مناسب پمپ می باشد.

برای نصب و سرویس پمپ ها می توانید از دفترچه های راهنما استفاده کنید یا از متخصص کمک بگیرید. برای خرید انواع پمپ ها، تعمیر و سرویس می توانید با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. ارسال تمام محصولات ما نیز به صورت رایگان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *