الکتروموتور, پمپ

روش های هم محور کردن الکتروموتور و پمپ

روش های هم محور کردن الکتروموتور و پمپ

امروزه به دلیل افزایش تکنولوژی استفاده از پمپ و الکتروموتور بیش از پیش افزایش یافته است. به همین خاطر برای عملکرد بهتر آن ها، روش های هم محور کردن الکتروموتور و پمپ نیز اهمیت یافته است. به این عملیات اصطلاحا روش الایمنت کوپلینگ گفته می شود. برای آشنایی بیشتر در رابطه با تنظیم کوپلینگ و نحوه الایمنت پمپ با ما همراه باشید. در ادامه به تشریح اینکه الایمنت چیست نیز پرداخته شده است.

الایمنت چیست ؟

در پاسخ به این سوال که الایمنت چیست ، هم محور سازی یا الایمنت پمپ مربوط به کوپلینگ پمپ و الکتروموتور است. کوپلینگ نیز در یک تعریف کلی به معنی اتصال موتور و پمپ می باشد. پس روش الایمنت کوپلینگ در واقع به معنای بالانس بودن پمپ و موتور می باشد. این بالانس نیز توسط کنترل امتداد محور تقارن چرخشی دو دستگاه (موتور و پمپ) انجام می شود تا در یک راستا قرار گیرند. به این صورت علاوه بر بهبود عملکرد سیستم، لقی ناشی از عدم هم راستایی نیز برطرف می گردد. بهبود عملکرد نیز به این طریق انجام می شود که می توان سرعت و توان دستگاه ها را بدون صدمه و هزینه های تعمیراتی اضافی، افزایش داد.

کوپلینگ چیست

معایب عدم انجام الایمنت پمپ و تنظیم کوپلینگ

بالاتر به تعریف روش الایمنت کوپلینگ پرداخته شد. بر اساس تعاریف بالا بدیهی است که بالانس کردن تجهیزات صنعتی، امری ضروری می باشد. زیرا عدم انجام آن خسارات پر هزینه ای را به دنبال خواهد داشت. در حالیکه هزینه ناشی از تنظیم کوپلینگ و الایمنت پمپ هزینه ناچیزی را در پی دارد. حتی اگر با تجهیزات ابتدایی صورت گیرد. برای تاکید بر انجام این موضوع، در ادامه به برخی از معایب عدم الایمنت پمپ اشاره شده است.  

  • افزایش لرزش سیستم
  • سایش قطعاتی همچون برینگ ها
  • خراب شدن چرخ دنده ها
  • کاهش طول عمر تجهیزات و قطعاتی همچون مکانیکال سیل ها و یاتاقان ها
  • افزایش هزینه های تعمیر ناشی از تعویض قطعات
  • خرابی کوپلینگ ها
  • کاهش ایمنی و قابلیت اعتماد دستگاه ها

روش های هم محور کردن الکتروموتور و پمپ

به طور کلی تعداد زیادی روش های هم محور کردن الکتروموتور و پمپ برای رفع این مشکل وجود دارد. این تنوع از تنوع در نا هم محوری دستگاه ها نشات می گیرد. بنابراین برای شناخت روش های موجود و انتخاب صحیح ترین آن ابتدا لازم است که با انواع نا هم محوری هایی که ممکن است اتفاق بیفتد، آشنا شویم. با توجه به اینکه این نا هم محوری ها می تواند در صفحات افقی یا عمودی باشد، به 4 دسته زیر تقسیم می شوند.

  • نا هم محوری در محور های تقارن دو دستگاه کوپله شده به هم
  • ناهم محوری در قطعات مونتاژ شده روی یک محور خاص
  • نا هم محوری در هوزینگ برینگ ها با یکدیگر و یا با محور تقارن دستگاه
  • ناهم محوری در محور های دستگاه ها با رابط آن دستگاه ها

روش الایمنت پمپ و تنظیم کوپلینگ

روش الایمنت کوپلینگ

به طور خلاصه روش الایمنت کوپلینگ به معنی صفر کردن انحرافاتی است که در صفحات افقی و عمودی موجود در پمپ و الکتروموتور وجود دارد. برای این امر از راه های مختلفی استفاده می شود. یکی از اصولی ترین روش های هم محور کردن الکتروموتور و پمپ را می توان در روش زیر خلاصه کرد. این روش دارای 3 مرحله کلی می باشد:

  • فونداسیون

در ابتدا فونداسیونی از جنس بتن آرمه مسلح با توجه به طراحی که انجام شده است، ساخته می شود. این فونداسیون باید کاملا مسطح و صیقلی باشد تا تابی در اتصال پمپ و الکتروموتور ایجاد نکند. همچنین به منظور کاهش اشتباهات، پیچ های اتصال را کمی بلند تر در نظر می گیرند تا از بتن بیرون تر قرار گیرد.

  • شاسی

با توجه به اینکه صیقلی بودن محل کوپلینگ بسیار مهم است، روی فونداسیون بتنی، شاسی ای فلزی قرار می گیرد. زیرا معمولا بتن، صافی لازم برای این منظور را ندارد. این شاسی فلزی کاملا صیقل داده می شود و سپس به عنوان تکیه گاهی برای قرار گیری پایه های دو دستگاه استفاده می گردد.

  • گروت ریزی

نهایتا برای پر کردن فضای خالی بین فونداسیون و شاسی، از موادی متشکل از اپوکسی و سیمان استفاده می شود. این مواد باید استحکام کافی برای قرار گیری وزن بالا را داشته باشد. همچنین باید چسبندگی لازم را هم به سطوح بتنی و هم به شاسی فلزی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *