پمپ, پمپ سانتریفیوژ

عیوب پمپ سانتریفیوژ

عیوب پمپ سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ یکی از رایج ترین پمپ ها به منظور پمپاژ سیالاتی همچون آب به شمار می روند. طرز کار آن ها نیز به این صورت است که پره های پمپ توسط الکتروموتوری کوپله شده، شروع به چرخش می نمایند. از این طریق مکشی داخل پمپ ایجاد می شود که در نهایت به کمک نیروی گریز از مرکز، منجر به خروج مایع از محفظه پمپ می شود. اما بدیهی است که این پمپ حین کارکرد خود دچار مشکلاتی نیز گردد. در این مقاله سعی شده است به صورت خلاصه به ذکر عیوب پمپ سانتریفیوژ پرداخته شود. البته لازم به ذکر است که گاها این عیوب علاوه بر کارکرد پمپ، در هنگام مونتاژ پمپ سانتریفیوژ نیز رخ می دهند.

انواع پمپ سانتریفیوژ

به صورت کلی طریقه مونتاژ پمپ سانتریفیوژ باعث شده است که آن ها در مدل های تک طبقه و چند طبقه، دسته بندی شوند. در واقع این محصولات بر اساس تعداد پروانه هایی که دارند، تقسیم بندی می شوند. چراکه بر اساس تعداد این پروانه ها، تعداد طبقات پمپ نیز مشخص می گردد. مدل های تکی (single) دارای یک پروانه و مدل های چند طبقه (multistage) دارای دو یا تعداد بیشتری پروانه می باشند. بدیهی است که مدل های طبقاتی از میزان هد و دبی بالاتری نیز به نسبت انواع تک طبقه برخوردار هستند.

همچنین با توجه به نحوه قرارگیری شافت و پروانه ها در ساختار پمپ، پمپ های سانتریفیوژ چند طبقه خود به دو دسته پمپ سانتریفیوژ عمودی و افقی تقسیم بندی می شوند. در مدل های عمودی پروانه ها به صورت عمودی زیر هم قرار گرفته و در مدل های افقی، این قطعات در یک راستای افقی در کنار هم جا گرفته اند. اینکه از هر پمپ در چه مواردی استفاده شود، مستقیما وابسته به محل قرارگیری پمپ، ابعاد آن و میزان هد و دبی مورد نیاز می باشد.

کاربرد های پمپ سانتریفیوژ

به صورت کلی از آنجاییکه این پمپ ها طیف وسیعی از مدل ها، هد و دبی را در بر می گیرند، بنابراین کاربرد های فراوانی هم دارند. به این معنی که می توان از آن ها در صنایع گوناگونی بهره گرفت. در ادامه لیستی از رایج ترین مصارف استفاده از پمپ های سانتریفیوژ آورده شده است.

  • موارد صنعتی
  • صنعت کشاورزی
  • سیستم های حرارتی، برودتی و سیستم تهویه مطبوع به منظور انتقال آب گرم و سرد
  • انواع دستگاه های تصفیه ی آب
  • بوستر پمپ های آتش نشانی و آبرسانی
  • فواره ها و آبنما ها
  • تغذیه ی دیگ های بخار 
  • انتقال آب شور یا آب تمیز از نقطه ای به نقطه دیگر

مونتاژ پمپ سانتریفیوژ

عیوب پمپ سانتریفیوژ

نکته مهم در رابطه با استفاده از هر نوع پمپی، آشنایی کامل با مشکلات احتمالی برای آن ها حین کارکرد می باشد. در واقع بدیهی است که پمپ ها مانند هر تجهیز دیگری پس از مدتی کار به دلیل استهلاک موجود با مشکلاتی رو به رو شوند. انواع پمپ های سانتریفیوژ نیز از این قانون مستثنی نیستند. از همین رو دانستن عیوب پمپ سانتریفیوژ می تواند به راحت تر شدن پروسه تعمیر آن ها کمک شایانی نماید. به همین خاطر در ادامه به متداول ترین و اصلی ترین عیوب پمپ سانتریفیوژ پرداخته شده است:

  • عدم امکان پمپاژ سیال توسط پمپ به علل گرفتگی پروانه ها، عدم هواگیری صحیح، اشتباه بودن جهت چرخش پره ها و…
  • کافی نبودن فشار و دبی پمپ در دهانه خروجی آن ها به دلایل فرسودگی رینگ سایشی، وجود مقدار زیادی هوا و گاز در سیال مورد پمپاژ، قرار نگرفتن کامل لوله ی مکش داخل سیال و…
  • بروز قطعی در آبدهی پمپ
  • بیش از حد بودن توان مصرفی موتور
  • گرم شدن غیر معمول پمپ
  • ارتعاش بیش از حد به دلیل خرابی یاتاقان ها
  • وجود نشتی در سیستم آب بندی
  • گرم شدن و نهایتا خرابی یاتاقان ها

تعمیر پمپ های سانتریفیوژ

جدا از شناسایی عیوب پمپ سانتریفیوژ ، می توان با نگهداری صحیح این محصولات، طول عمر آن ها را نیز تا حد قابل توجهی افزایش داد. این موضوع به دلیل تاثیری که در راندمان پمپ دارد، حائز اهمیت می باشد. برای این منظور باید پمپ ها را با برنامه ی منظمی سرویس نمود. این سرویس ها روتین بوده و شامل روانکاری یاتاقان ها و بازبینی آببندی می شوند. همچنین بازرسی های ماهانه و سالانه مداوم نیز تاثیر زیادی روی عمر مفید پمپ ها و راندمان آن ها دارد.

اما اگر با وجود تمامی این نگهداری ها، پمپ، کماکان نیازمند تعمیر باشد، می توان بر اساس مشکل پیدا شده، به راحتی اقدام به تعمیر آن ها نمود. البته بهتر است از یک تعمیرکار پمپ برای این عملیات کمک گرفت. چراکه با توجه به مشکل و تشخیص تعویض یا تعمیر قطعه خراب شده، مونتاژ پمپ سانتریفیوژ تنها توسط افراد متخصص به صورت اصولی انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی شهر پمپ علاوه بر فروش این محصولات، آماده ی خدمت رسانی در زمینه تعمیرات تجهیزات نیز به مشتریان عزیز می باشد. تنها کافی است با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *