پمپ

پمپ شافت و غلاف و مقایسه آن با پمپ شناور

پمپ شافت و غلاف و مقایسه آن با پمپ شناور

به صورت کلی جهت تخلیه چاه های مختلف از چند نوع خاص از پمپ ها استفاده می شود. از جمله آن ها می توان به انواع پمپ شناور و پمپ شافت و غلاف اشاره کرد. پمپ های شناور که پیش تر در رابطه با آن ها صحبت شده است، از جمله پمپ های مستغرقی هستند که هم پمپ و هم موتور آن ها داخل سیال قرار می گیرند. اما پمپ شافت و غلاف از جمله پمپ هایی است که تنها خود پمپ داخل سیال قرار گرفته و موتور آن بیرون می باشد.

نکته بالا مهم ترین تفاوت بین این دو پمپ به شمار می رود. در این مقاله ابتدا به تعریف پمپ های شافت و غلاف پرداخته و سپس به سایر تفاوت های این پمپ با پمپ های شناور خواهیم پرداخت. همچنین لازم به ذکر است که شهر پمپ به عنوان ارائه دهنده تمامی پمپ ها، برای استعلام قیمت پمپ شافت و غلاف مرجعی معتبر به حساب می آید.

پمپ شافت و غلاف چیست

با توجه به توضیحات فوق الذکر، پمپ های شافت و غلاف تمامی قطعات اصلی پمپ های شناور را داشته، اما طراحی آن ها به گونه ایست که الکتروموتورشان را نمی توان در داخل چاه قرار داد. زیرا این تجهیز فاقد خاصیت ضد آب بوده و به همین دلیل باید در کنار چاه و خارج از آن قرار گیرد. اما در مقابل خود پمپ، داخل سیال قرار گرفته و نحوه اتصال این پمپ با موتور آن نیز توسط شافت و غلاف صورت می گیرد. علت نام گذاری این پمپ ها به این نام هم همین موضوع می باشد.

قیمت پمپ شافت و غلاف

اجزای پمپ شافت و غلاف

با توجه به تعریف این پمپ ها، اجزای آن ها بسیار ساده و شامل چند قطعه به شرح زیر می باشد. بر این اساس پمپ های شافت و غلاف نمی توانند تنوع مدلی بالایی هم داشته باشند و تنها عامل متفاوت بودن آن ها در میزان توان موتور و پمپی است که در ساختار آن ها استفاده شده است

  • پمپ
  • شافت
  • غلاف
  • الکتروموتور

کاربرد پمپ شافت و غلاف

به صورت کلی پمپ شافت و غلاف مخصوص قرار گرفتن در چاه می باشد. اما با توجه به طراحی که دارد تنها می توان در مواردی از این محصولات استفاده کرد که موتور در خارج از سیال و پمپ در داخل آن قرار گیرد. بر این اساس پر کاربرد ترین مصارف استفاده از آن ها در دو مورد زیر خلاصه می شود که متناسب با همین مصارف استفاده، قیمت پمپ شافت و غلاف می تواند تغییر کند.

  • تخلیه آب از انواع چاه های عمیق و نیمه عمیق
  • انتقال آب شور دریا

پمپ چاه

خرابی و تعمیر پمپ شافت و غلاف

به صورت کلی خرابی هر نوع تجهیزی با نشانه هایی همراه است که می توان با مشاهده آن ها اقدام به تعمیر به موقع این تجهیزات نمود. در رابطه با پمپ شافت و غلاف این نشانه ها شامل موارد زیر می شوند:

  • عدم خارج شدن آب حتی در صورت باز بودن شیر
  • ضعیف شدن فشار آب
  • سخت کار کردن پمپ

این موارد می توانند علل مختلفی از جمله ترکیدگی لوله یا بروز خرابی در سوئیچ فشار پمپ داشته باشند. شناسایی درست علت خرابی از آنجایی حائز اهمیت است که بتوان راهکاری مناسب برای تعمیر آن ها ارائه داد. اما در مجموع با سرویس به موقع این پمپ ها می توان طول عمر آن ها را تا حد زیادی افزایش داد. در صورت نیاز به تعمیرات نیز شهر پمپ، ارائه دهنده این خدمات توسط افراد متخصص در این زمینه می باشد.

پمپ شافت و غلاف

مقایسه پمپ شافت و غلاف با پمپ شناور

علاوه بر تفاوت قیمت پمپ شافت و غلاف با پمپ شناور، این دو دسته از محصولات دارای تفاوت های دیگری نیز می باشند که دلیل به وجود آمدن آن ها، نحوه قرار گیری شان نسبت به سیال است. گفتیم که پمپ های شناور بر خلاف مدل شافت و غلاف که الکتروموتور بیرون است، به همراه موتورشان به صورت کامل و کوپل شده داخل سیال قرار می گیرند. به نحوی که داخل موتور پمپ های شناور نیز از آب پر می شود. همین امر منجر به خنک کاری سیم پیچ های داخل موتور و نیز روانکاری یاتاقان های آن می گردد.

اما علاوه بر موضوع بالا، پمپ های شناور انرژی کمتری هم نسبت به پمپ های شافت و غلاف مصرف می نمایند و نیاز به هوا گیری ندارند. به همین خاطر هزینه ی نگهداری آن ها کمتر از پمپ شافت و غلاف می شود. اما در مقابل تعمیر پمپ های شافت و غلاف به دلیل بیرون بودن الکتروموتور آن بسیار راحت تر از پمپ های شناور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *