بوستر پمپ, پمپ

نقشه تابلو برق بوستر پمپ

نقشه-تابلو-برق-بوستر-پمپ

امروزه با پیشرفت صنایع و گسترش شهر نشینی، پمپاژ آب در مقیاس های بسیار بزرگ و فشار های بالا مورد نیاز می باشد. برای این منظور از انواع بوستر پمپ ها به عنوان تقویت کننده فشار استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به تعریف این پمپ ها، مدار فرمان بوستر پمپ و نیز توضیح نقشه تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی و تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی بپردازیم. همچنین سعی شده است که تصاویری از نقشه بوستر پمپ با درایو یا بدون آن برای آشنایی بهتر آورده شود.

تعریف بوستر پمپ

بوستر پمپ های آب، متشکل از دو یا چند پمپ که به صورت موازی نسبت به هم قرار دارند، می باشند. این پمپ ها طراحی شده اند تا با کمترین میزان مصرف انرژی و در عین حال بالاترین میزان راندمان، فشار مورد نیاز برای سیستم را تأمین نمایند. البته وظیفه دیگر بوستر پمپ ها با توجه به الگوی تغییر مصرف، ثابت نگه داشتن میزان فشار لازم برای همین سیستم ها می‌ باشد. بنابراین بدیهی است در صورتی که مصرف آبی در سیستم نباشد، بوستر پمپ ها خاموش می شوند.

نحوه کار آن ها نیز بدین صورت است: پس از مصرف آب، فشار در شبکه کاهش پیدا می‌کند. برای جبران این افت فشار، مدار فرمان بوستر پمپ ، دستور شروع به کار اولین پمپ را ارسال می ‌کند. در صورتی که این پمپ قادر به تامین فشار مورد نیاز نباشد، پمپ‌ های دیگری به ترتیب وارد مدار شده و شروع به کار می نمایند تا فشار لازم را در بازه ی مشخصی، به صورت ثابت نگه دارند. در نهایت نیز وقتی مصرف آب شبکه، کم یا متوقف گردد، پمپ‌ ها به همان ترتیب یکی یکی از مدار خارج می‌ شوند.

اجزای بوسترپمپ ها

  • الکتروموتور
  • نقشه بوستر پمپ با درایو و بدون درایو
  • مدار فرمان بوستر پمپ
  • منبع تحت فشار
  • شیر یکطرفه
  • شیر های فلکه
  • لرزه گیر ها
  • مانومتر
  • شیر تخلیه
  • شاسی
  • کوپلینگ
  • پرشر سوئیچ ها

مدار فرمان و نقشه تابلو برق بوستر پمپ

بوستر پمپ ها علاوه بر پمپ، از قسمت های مختلف دیگری ساخته شدند که یکی از آن ها، سیستم کنترل بوستر پمپ می باشد. این سیستم شامل مدار فرمان بوستر پمپ و تابلو برقی است که به منظور طراحی و تولید درست آن ها باید از نقشه تابلو برق بوستر پمپ استفاده نمود. لازم به ذکر است که این نقشه ها با توجه به اینکه برای سیستم های آب رسانی در منازل و مصارف شهری طراحی شده و یا برای سیستم های آتش نشانی و ایمنی، متفاوت از هم می باشند. در ادامه به توضیح بیشتر هر یک پرداخته شده است.

این اجزا بر نحوه ی عملکرد بوستر پمپ، استهلاک اجزای مکانیکی و الکترونیکی آن ها و میزان مصرف انرژی که دارند، تاثیر مستقیم می گذارند. فروشگاه اینترنتی شهر پمپ با داشتن سال ها تجربه در این زمینه یکی از فعالان طراحی و ساخت انواع بوستر پمپ ها به همراه مدار فرمان بوستر پمپ و نقشه های مورد نیاز آن ها می باشد. شما می توانید جهت سفارش بوستر پمپ مختص نیاز خود و نیز خرید محصولات بوستر پمپ به صورت پکیج های آماده با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. 

نقشه بوستر پمپ

تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی

از آنجاییکه در آپارتمان های مسکونی، در تمام ساعات شبانه روز نیاز به آب احساس می شود، بنابراین تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی باید بر این اساس طراحی شود. حداکثر دبی مورد نیاز در مدار فرمان بوستر پمپ های آبرسانی نیز متناسب با حداکثر مصرف آب در اوج مصرف ساختمان در نظر گرفته می شود. بر این اساس دو نوع بوستر پمپ به شرح زیر در ساختمان ها استفاده می گردد:

بوسترپمپ آبرسانی دور ثابت

مدار این مدل دارای طراحی ساده ای است و به صورت الکترومکانیکی و یا الکترونیکی عرضه می شود. مدار فرمان این بوستر پمپ از دو پمپ ساخته شده که هر یک روی کلکتور اصلی خروجی خود دارای یک پرشر سوئیچ می باشد تا از این طریق خاموش و روشن کردن پمپ ها کنترل شود. به این شکل که جریان برق بعد از عبور از فیوز مدار فرمان، وارد کلید تعیین حالت که روی درب تابلو برق نصب شده، می شود تا امکان کنترل پمپ های بوستر پمپ در حالت اتومات و دستی را فراهم نماید.

بوسترپمپ آبرسانی دور متغیر

در مدار این نوع بوستر پمپ ها از پرشر ترانسمیتر یا سنسور فشار آنالوگ به منظور سنجش میزان فشار کلکتور خروجی استفاده می گردد. بر این اساس میزان فشار مورد نیاز به درایو فرستاده می شود تا دستورات لازم برای نحوه خاموش و روشن شدن پمپ ها صادر شود.

تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی

تابلو برق بوستر پمپ‌ آتش نشانی نیز همچون بوستر پمپ آبرسانی شامل دو دسته به شرح زیر می باشد.

بوستر پمپ آتش نشانی الکترونیکی (با کنترل کننده مرکزی یا PLC)

مدار فرمان این مدل دقیقا مانند مدار فرمان بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت می باشد. البته از آنجاییکه بوستر پمپ های آتش نشانی، نیازمند تامین فشار های بالاتری هستند، باید به شکلی متفاوت از نوع آبرسانی برنامه ریزی شوند تا عملکردی متفاوت نسبت به آن ها هم داشته باشند.

بوستر پمپ آتش نشانی الکترومکانیکی

هر یک از پمپ های این نوع از بوستر پمپ ها باید به صورت مجزا برنامه ریزی شوند تا به شکلی کاملا مستقل کار نمایند. تنها نکته قابل توجه در این مدل، لزوم وجود یک سیستم هشدار دهنده فعال برای مواقعی که همه پمپ های بوستر پمپ خراب می شوند، می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *