پمپ

ویسکوزیته چیست ؟

ویسکوزیته چیست

به صورت کلی برای انتخاب پمپی مناسب لازم است که به مشخصات فنی پمپ و سیال مورد پمپاژ توسط آن توجه ویژه ای شود. یکی از موارد مهم مربوط به سیال، ویژگی های مکانیکی آن می باشد که در راس این ویژگی ها نیز ویسکوزیته یا گرانروی قرار می گیرد. اما اینکه انواع ویسکوزیته چیست ، موضوعی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

همچنین در ادامه به تفاوت های موجود بین ویسکوزیته و دانسیته و موارد تاثیر گذار روی ویسکوزیته گازها و مایعات پرداخته خواهد شد. فروشگاه اینترنتی شهر پمپ با داشتن ده ها سال تجربه می تواند در رابطه با نماد ویسکوزیته و انتخاب پمپی متناسب با گرانروی سیال مورد نظر شما، مشاوره های رایگانی به مشتریان محترم ارائه دهد. کافی است با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ویسکوزیته چیست ؟

ویسکوزیته که با نام های گرانروی یا لزجت نیز شناخته می شود، به عنوان شاخصی استفاده می گردد که میزان مقاومت سیال در برابر جاری شدن را سنجیده و تعیین می نماید. یکای اندازی گیری گرانروی سیالات پویز می باشد. موارد ذکر شده در پایین هم از جمله عوامل موثر بر ویسکوزیته گازها و مایعات محسوب می شوند.

انواع ویسکوزیته گازها

  • دما

تاثیر دما روی ویسکوزیته گازها و مایعات، متفاوت از هم می باشد. این پارامتر در رابطه با مایعات بدین گونه است که با افزایش دما، منجر به کاهش گرانروی شده و در مقابل در مورد گاز ها با افزایش دما منجر به افزایش گرانروی گاز ها خواهد شد.

  • فشار

پارامتر فشار هنگامی که دما میزان بالایی دارد، تاثیر چندانی روی مقدار گرانروی نخواهد گذاشت.

  • نحوه ترکیب مواد تشکیل دهنده

اینکه سیال از چه ذراتی تشکیل شده است، وقتی روی گرانروی آن ها تاثیر می گذارد که سیال متشکل از چندین ماده مختلف باشد.

  • سرعت برشی

  • شرایط روانکاری

نماد ویسکوزیته

انواع ویسکوزیته در سیالات

به طور کلی عوامل متفاوتی وجود دارند که منجر به به وجود آمدن انواع ویسکوزیته می شوند. با وجود اینکه نماد ویسکوزیته در تمامی انواع آن یکی است، اما هر یک بر مبنای شاخص ها و فرمول های خاص خود محاسبه می گردند. در ادامه به ذکر انواع گرانروی ها و توضیح مختصری در مورد هر کدام اشاره شده است.

  • پویا (دینامیکی)

این نوع از گرانروی در سیالاتی کاربرد دارد که دارای لای های مختلفی با سرعت های متفاوت از هم می باشند و در واقع وظیفه مشخص نمودن مقاومت سیال را در برابر جریان های برشی مختلف بر عهده دارند.

  • حرکتی (سینماتیک)

این مدل از گرانروی یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین انواع ویسکوزیته به شمار می رود که تنها برای مایعات تعریف می شود و مقدار آن عبارت است از میزان مقاومت مواد مایع در برابر جریان جاری شدن. فرمول نحوه به دست آوردن میزان گرانروی حرکتی از طریق تقسیم عدد گرانروی مطلق بر چگالی سیال به دست می آید.

  • بالک

معمولا از این نوع گرانروی هنگام بروز تغییراتی ناگهانی در حجم سیال از جمله رخ دادن انقباض یا انبساط در آن ها استفاده می شود که دلیل این تغییرات می تواند تولید جریان های صوتی یا به وجود آمدن شوک های ناگهانی باشد.

تفاوت ویسکوزیته (گرانروی) و دانسیته

همانطور که در بخش ویسکوزیته چیست ذکر شد، این شاخص در واقع میزان مقاومت سیال در برابر تنش های برشی را نشان می دهد. حال آن که دانسیته شاخص متفاوتی است که با نام دیگر آن یعنی چگالی معروف است و به معنی میزان نسبت جرم به حجم ماده می باشد.  

گرانروی

گرانروی و تاثیر آن روی انتخاب صحیح پمپ

با توجه به عوامل ذکر شده ی تاثیر گذار روی ویسکوزیته گازها و مایعات، مقدار این پارامتر در هر سیال با فرمولی خاص و انجام محاسبات مربوط به آن با یک عدد مشخص، تعیین می گردد که تمامی این اعداد در جدولی با نام جدول ویسکوزیته مواد گرد آوری شده اند. این جداول با هدف ارائه راهنمایی هایی برای داشتن انتخابی درست در رابطه با نوع و مدل پمپ متناسب با سیال مورد استفاده تهیه شده اند.

زیرا در کاتالوگ هر پمپ، در قسمت مشخصات فنی آن ها، حداکثر میزان گرانروی سیالی که پمپ قابلیت پمپاژ آن را دارد، نوشته شده است. شما می توانید جهت مشاهده این اطلاعات در مورد هر پمپ، به بخش محصولات پمپ در سایت شهر پمپ مراجعه نمایید. همچنین با یک تماس تلفنی با ما نیز می توانید از این موارد آگاهی یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *