پمپ

پمپ آب پشت تراکتوری

پمپ-آب-پشت-تراکتوری

در این مقاله به تعریف پمپ آب پشت تراکتوری پرداخته خواهد شد. به صورت کلی صنعت کشاورزی تاثیر مستقیمی روی زندگی انسان ها دارد. علی الخصوص در سال های اخیر که با افزایش جمعیت و نیاز بیشتر مردم به مواد غذایی، این صنعت از اهمیت بیشتری نیز برخوردار شده است. بنابراین به منظور تامین نیاز امروز بازار، لازم است که در این صنعت نیز همچون سایر صنایع، از تجهیزات پیشرفته تری استفاده گردد تا از این طریق، هم سرعت کار و هم حجم مواد غذایی تولیدی افزایش پیدا کند.

یکی از این تجهیزات، پمپ آب پشت تراکتوری نام دارد که برای آبیاری ساده تر زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. چراکه آبیاری های طبیعی توسط بارش باران امروزه روش مناسبی جهت تامین آب لازم برای محصولات کشاورزی و باغات نمی باشد. شهر پمپ به عنوان یکی از مراکز عرضه کننده این محصولات، آماده ارائه مشاوره برای خرید انواع این پمپ ها و نیز مرجعی مناسب جهت استعلام قیمت پمپ آب کشاورزی پشت تراکتوری می باشد.

پمپ آب پشت تراکتوری چیست؟

این پمپ ها صرفا برای آبیاری و در جهت آسان تر کردن کار کشاورزان طراحی و تولید می شوند. به این صورت که دارای یک شافت یا محور جهت اتصال به تراکتور می باشند تا از طریق حرکت تراکتور، پمپ شروع به کار نماید. حال اگر این پمپ ها برای به کار افتادن نیازمند دور های بیشتری باشند، گیربکسی به تراکتور نصب شده و سپس پمپ به گیربکس متصل می گردد. در هر دو حالت نیز با روشن کردن تراکتور، پمپاژ سیال توسط پمپ آب پشت تراکتوری شروع می شود.

پمپ آب پشت تراکتوری

انواع پمپ آب پشت تراکتوری

گفتیم که این پمپ ها برای نصب شدن پشت تراکتور طراحی شده اند. حال با توجه به اینکه پمپ از چه نوعی باشد، انواع مختلف پمپ های پشت تراکتوری در بازار فروش وجود دارند. هرچند که نوع حلزونی از این پمپ ها شناخته شده تر و پر استفاده تر از سایر انواع آن ها می باشد. در ادامه به معرفی تک تک این مدل ها پرداخته شده است. بدیهی است که به فراخور نوع پمپ، قیمت پمپ آب کشاورزی پشت تراکتوری نیز متغیر می باشد.

پمپ طبقاتی پشت تراکتوری

یکی از پمپ های قابل استفاده در این نوع از پمپ ها، پمپ های طبقاتی می باشند که می توانند به صورت یک یا چند طبقه عرضه گردند. اگر این نوع پمپ ها دارای یک طبقه باشند، همچون پمپ های حلزونی پشت تراکتوری به آن ها پمپ گریز از مرکز گفته می شود و اگر به صورت چند طبقه باشند، با نام پمپ فشار قوی شناخته می شوند.

هرچند که به صورت کلی پمپ های پشت تراکتوری برای آبیاری هایی با فشار یا هد بالا مورد استفاده قرار می گیرند، اما اگر فشار مد نظر برای انتقال آب بسیار زیاد باشد، معمولا از پمپ نوع فشار قوی و در صورت کمتر بودن مسافت، از نوع گریز از مرکز شعاعی استفاده می گردد. همچنین در مواردی که نیاز به دبی، بیشتر باشد، از پمپ های گریز از مرکز پشت تراکتوری با پروانه جریان محوری بهره گرفته می شود.

پمپ پشت تراکتوری

پمپ حلزونی پشت تراکتوری

گفتیم که مدل حلزونی از پمپ آب پشت تراکتوری رایج ترین نوع این پمپ ها به حساب می آید. چراکه به دلیل پمپ مورد استفاده در این مدل، می توان هم هد و هم دبی بالایی را پوشش داد. به همین خاطر این مدل، بیشترین کاربرد ها را در صنعت کشاورزی دارد. از جمله آن ها می توان به انتقال آب از رودخانه های فصلی، آبیاری های قطره ای و آبیاری تحت فشار اشاره کرد.

پمپ لجن کش پشت تراکتوری

در برخی موارد خاص، می توان از پمپ های پشت تراکتوری برای انتقال لجن یا آب و لجن استفاده نمود. در این صورت پمپ مورد استفاده باید از نوع لجن کش با پروانه باز باشد. اما اینکه دور و قدرت الکتروپمپ به چه میزان باشد، بستگی به ارتفاع مد نظر و میزان لجن مورد پمپاژ دارد.

مزایای پمپ آب پشت تراکتوری

هرچند این پمپ ها بسیار ساده به نظر می رسند، اما با عملکرد خاصی که دارند، دارای ویژگی های مثبت بی شماری می باشند. برای آشنایی بیشتر با محصولات این پمپ ها در ادامه به ذکر مهم ترین مزایای آن ها پرداخته شده است.

  • امکان تامین فشار های بالا
  • بدون نیاز به موتور
  • دارای نگه داری ساده به دلیل نداشتن الکتروموتور
  • دارای اندازه ی کوچک جهت نصب ساده روی تراکتور
  • بدون نیاز به انرژی الکتریکی (بنابراین برای زمین های کشاورزی که معمولا بدون برق هستند، کاملا مناسب می باشد.)
  • مناسب بودن قیمت پمپ آب کشاورزی پشت تراکتوری

قیمت پمپ آب کشاورزی پشت تراکتوری

نحوه انتخاب و کاربرد های پمپ پشت تراکتوری

گفتیم که با توجه به ویژگی های این پمپ ها، کاربرد اصلی آن ها در زمین های کشاورزی و انواع باغات جهت آبیاری شان حتی در مقیاس های بزرگ می باشد. بنابراین مهم ترین پارامتر های تاثیر گذار روی انتخاب نوع و مدل مناسب آن ها، میزان دبی (آبدهی) و هد (ارتفاع) مورد نظر ما می باشد. به این معنی که مسافت زمین و اختلاف ارتفاع موجود بین دو نقطه مورد نظر چقدر است. لازم به ذکر است که با داشتن انتخابی صحیح می توان به مدتی طولانی از این پمپ ها استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *