پمپ, پمپ کولر, پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی چیست ؟

پمپ کولر آبی چیست

به صورت کلی بیشتر مساحت کشور ایران را نواحی گرمسیری تشکیل می دهد. به همین خاطر سیستم های سرمایشی جزو رایج ترین سیستم های مورد استفاده در ایران می باشند. بیش از 80% جمعیت ایران از کولر های آبی برای این منظور استفاده می کنند و می دانیم که پمپ کولر آبی و دینام کولر دو قطعه اصلی این تجهیزات محسوب می شوند. به همین خاطر در ادامه به تشریح این موضوع که پمپ کولر آبی چیست خواهیم پرداخت.

همچنین در مقالات قبلی به توضیح کامل اینکه دینام یا همان موتور کولر آبی چیست نیز پرداخته شده است. با توجه به کارایی این محصولات بدیهی است که ساخت پمپ کولر در مقایسه با سایر انواع پمپ ها بسیار ساده تر بوده، از همین رو تولید کنندگان بسیاری در این زمینه در داخل ایران فعالیت می نمایند. برای آشنایی با تمامی این برند ها و نیز استعلام قیمت هر یک با ما همراه باشید و جهت دریافت مشاوره رایگان هم می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

پمپ کولر آبی چیست ؟

برای پاسخ به این سوال که پمپ کولر آبی چیست ، باید گفت این پمپ ها از نوع پمپ های سانتریفیوژ بوده که صرفا برای پمپاژ آب در کولر ها مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات در داخل اتاقک کولر آبی قرار گرفته و وظیفه کلی آن ها انتقال آب از کف کولر به سمت بخش های فوقانی پوشال های کولر می باشد. با توجه به ساخت پمپ کولر که بسیار مشابه سایر پمپ هاست، موتور الکتریکی و پروانه در آن ها، کلیدی ترین اجزای تشکیل دهنده این پمپ ها به حساب می آیند.

همچنین نحوه عملکردشان نیز بدین صورت است که با روشن کردن کولر آبی و شروع به کار موتور آن، پروانه پمپ نیز شروع به کار نموده تا با چرخش خود، آب داخل کولر از کفی پمپ به سمت چپقی، نقطه ای که شیلنگ به موتور متصل می شود، پمپاژ گردد. این نقطه همان بخش خروجی کولر به شمار می رود. پس در همین نقطه است که آب به سه جهت مختلف منشعب شده و به سمت پوشال ها حرکت می کند.

انواع پمپ کولر آبی

انواع پمپ کولر آبی

به صورت کلی نوع تقسیم بندی انواع مختلف محصولات پمپ کولر آبی، بر اساس ساخت پمپ کولر و با توجه به معیار های مختلفی انجام می گیرد. یکی از این تقسیم بندی ها مربوط به نوع استاتور استفاده شده در ساختار این پمپ هاست که شامل دو مدل بوبینی و بالشتکی می شود. اینکه استاتور پمپ کولر آبی چیست ، روی نحوه روغن کاری موتور آن و قیمت کلی هر محصول تاثیر مستقیم دارد. اما تقسیم بندی اصلی این پمپ ها بر اساس نیروی محرکه آن ها و به شرح زیر می باشد.

  • دارای الکتروموتور مجزا

این مدل در ساختمان خود دارای یک الکتروموتور نیز می باشد. به همین خاطر به صورت مستقل می توان با روشن نمودن موتور آن، پمپ کولر را راه اندازی نمود.

  • فاقد الکتروموتور

در ساخت پمپ کولر از نوع دوم هیچ موتوری استفاده نشده است. به این معنی که این دسته، بدون موتور مجزا بوده و با موتور خود کولر شروع به کار می نمایند. به همین دلیل نیز میزان برق مصرفی در این مدل از مدل اول بسیار کمتر می باشد.

اجزای پمپ کولر آبی چیست

همانطور که در قسمت های بالا تر نیز ذکر شد، این پمپ ها دارای طراحی ساده ای هستند. در واقع ساخت پمپ کولر متشکل از دو قسمت الکتریکی و مکانیکی است که در هر قسمت چندین قطعه به شرح زیر وجود دارد. اما نکته قابل توجه در رابطه با این قطعات این است که به طور معمول علت کار نکردن پمپ های کولر در بروز مشکل در این قطعات می باشد.

بخش الکتریکی شامل:

  • استاتور
  • درپوش ها
  • هسته مرکزی

بخش مکانیکی شامل:

  • چپقی 
  • پایه ی اصلی
  • کفی
  • کلاهک
  • پروانه ی 3 یا 4 پره ای

کاربرد پمپ کولر آبی

همانطور که از نام این محصولات مشخص است، کاربرد آن ها تنها در داخل کولر های آبی خلاصه می شود. این پمپ ها وظایفی خاص را در کولر بر عهده دارند که برای عملکرد صحیح کولر امری ضروری است. این وظایف شامل دو مورد زیر می شوند.

  • چرخش مداوم آب داخل اتاقک کولر به منظور خنک کردن آن
  • انتقال آب از کف کولر به بخش فوقانی پوشال ها جهت تامین رطوبت مورد نیاز کولر

کاربرد پمپ کولر آبی

مزایا و معایب پمپ کولر آبی

با وجود ساده بودن کاربرد و ساخت پمپ کولر ، اما استفاده از آن ها در کولر های آبی، نکات مثبت بسیاری را به دنبال دارد که مهم ترین موارد آن شامل فهرست زیر می شود:

  • طراحی ای ساده بر اساس فرآیند تبخیر آب
  • پایین بودن قیمت
  • دارای هزینه نگهداری پایین
  • عمر طولانی

اما در مقابل، این محصولات دارای معایبی نیز می باشند که برای خرید آن ها باید به این نکات توجه نمود. بر همین اساس شهر پمپ در ادامه به مهم ترین این موارد اشاره نموده است.

  • احتمال سوختن پمپ از طریق نفوذ آب یا اجسام جامد دیگر به پروانه آن
  • سولفاته و جرم گرفتن پمپ پس از مدتی کارکرد
  • نیاز به سرویس و روغن کاری منظم
  • نیازمند لوازم جانبی شامل فلوتر و سبد صافی برای بهبود عملکرد

نحوه نصب پمپ کولر آبی

به صورت کلی نحوه نصب این پمپ ها بسیار ساده می باشد. اما در صورت نداشتن تجربه کافی جهت جلوگیری از بروز خسارات مالی بهتر است این عملیات را به نصاب کولر واگذار نمود. با این حال در ادامه به توضیحی کلی در این باره خواهیم پرداخت.

ابتدا پیش از هر کاری، باید تمامی کلید های کولر را خاموش نموده و درب های کناری کولر را برای دسترسی ساده تر به پمپ و جعبه تقسیم آن جدا کرد. سپس تنها کافی است که گیره دو قسمت کناری پمپ را باز نموده و شیلنگ را از پمپ جدا نمود. پس از کنترل برق و جهت جریان آب و اطمینان از درست بودن آن ها، پمپ را مجدد به شیلنگ خود متصل کرد. در مرحله آخر نیز باید بخش T شکل آبرسانی و بخش توزیع کننده آب را از دو سمت مختلف به پمپ کولر وصل نماییم.

خرید پمپ کولر آبی و نحوه انتخاب آن

از آنجاییکه تمامی مدل های این محصولات برای کولر های آبی طراحی و ساخته شده اند، به منظور انتخاب مدل مناسب تنها کافی است به ویژگی های خود کولر توجه کرد. از جمله این ویژگی ها:

  • وزن پمپ و کولر
  • ولتاژ مد نظر
  • قدرت و ظرفیت کولر جهت تطبیق آن با ظرفیت پمپ
  • جنس پمپ متناسب با کولر

جنس پمپ کولر آبی چیست

با توجه به این موضوع که این پمپ ها به صورت پیوسته در تماس مستقیم با آب قرار دارند، متریال اصلی در ساخت پمپ کولر ، ورق های آهن سیلیس دار می باشد. اما در سال های اخیر این پمپ ها از جنس های دیگری نیز همچون انواع فلز های مناسب با کاربرد آن ها، پلاستیک و پلیمر به منظور ساخت بدنه شان استفاده می گردد.

ساخت پمپ کولر

فروش اینترنتی پمپ کولر آبی

امروزه با گسترش خرید های اینترنتی خرید انواع پمپ های کولر آبی نیز به صورت آنلاین بسیار رواج یافته است. علی الخصوص که ویژگی های این محصولات به گونه ایست که نیاز به مشاهده حضوری نداشته و تنها با یک تماس تلفنی می توان اقدام به خرید مدل مناسب نمود. بنابراین شما می توانید از این طریق با دسترسی ساده به قیمت ها تا حد زیادی در زمان خود صرفه جویی کنید. البته لازم به ذکر است که شهر پمپ این محصولات را تنها به صورت عمده و با قیمتی بسیار مقرون به صرفه عرضه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *