پمپ کف کش

آموزش تعمیر پمپ کف کش به همراه آشنایی با مشکلات رایج آن

آموزش تعمیر پمپ کف کش

پمپ های کف کش در واقع نوعی از پمپ های آب هستند که وظیفه مکش آب از سطح زیرین پمپ و افزایش فشار آن و پمپاژ آب به ارتفاعات بالاتر را دارند. درست مانند تمامی پمپ ها، پمپ های کف کش نیز باید به طور مداوم سرویس و بررسی شوند تا مشکلی در عملکرد آن ها وجود نداشته باشد. برای نگهداری بهتر از آن ها، در این مقاله در مورد آموزش تعمیر پمپ کف کش و نکات مرتبط با نگهداری از آن ها توضیح داده شده است.

مشکلات رایج پمپ های کف کش و نحوه تعمیر آن ها

  • پمپ روشن نمی شود

رایج ترین مشکلی که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند، این است که پمپ روشن نمی شود. در مواجهه با این مشکل، اول از همه بهتر است که فیوز های سوخته یا مدار های قطع شده پمپ را بررسی کنید. اگر این مشکل پمپ کف کش متناوب باشد، ممکن است که مخزن فیوز پمپ کثیف شده باشد.

بعد از این کار باید ولتاژ را در پرشر سوئیچ پمپ بررسی کنید. وجود زباله یا خوردگی در برخی از قطعات پمپ می تواند ولتاژ پمپ را تغییر دهد و باعث خاموش شدن آن شود؛ زیرا اکثر الکتروموتور ها بعد از تغییر نامنظم ولتاژ به سرعت خاموش می شوند.

در آموزش تعمیر پمپ کف کش برای مشکل روشن نشدن باید گفت که راهکار بعدی این است که اطراف پمپ را بررسی کنید. معمولا ماسه و زباله های کوچکی که در اطراف پمپ وجود دارند، می توانند دلیل خاموشی پمپ و روشن نشدن آن باشند. سعی کنید همیشه اطراف پمپ را تمیز نگه دارید.

آموزش تعمیر پمپ کف کش

  • موتور به طور مداوم و بیش از حد کار می کند

مهم ترین علت این مشکل وجود نشتی در سیستم پمپ است. به همین دلیل در اولین قدم بهتر است که پمپ را بررسی کنید و قطعات دارای نشتی یا آسیب دیدگی را شناسایی کنید. بعد از این کار لوله ها و قطعات دارای نشتی را تعویض و سطح آب را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید پمپ شما از میزان ظرفیت چاه تجاوز نکرده باشد.

اگر لوله یا قطعه دارای نشتی پیدا نکردید، دومین موردی که باید به آن مشکوک شوید، پرشر سوئیچ پمپ است. در آموزش تعمیر پمپ کف کش خوب است اشاره کنیم که یک پرشر سوئیچ خراب می تواند باعث روشن ماندن یا کار کردن بیش از حد موتور شود. پرشر سوئیچ را بررسی و در صورت وجود مشکل آن را تعویض یا ریست کنید.

اگر دو مورد بالا را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت؛ اما هنوز هم پمپ شما به کار کردن مداوم ادامه می دهد، باید صفحه پمپ را بررسی کنید. گاهی اوقات مسدود شدن صفحه پمپ باعث می شود که پمپ بیش از حد کار کند. در صورت مسدود بودن صفحه پمپ آن را تمیز کنید تا مشکل برطرف شود.

  • محافظ اضافه بار به طور مداوم روشن می شود

در آموزش تعمیر پمپ کف کش باید گفت که یکی از مشکلات رایج این موتور ها، روشن ماندن محافظ اضافه بار (overload protector) به صورت مداوم است. این مشکل معمولا زمانی ایجاد می شود که پمپ و محافظ اضافه بار آن در برابر نور خورشید یا یک جای گرم قرار گرفته باشد. برای رفع این مشکل بهترین کار این است که محیطی را که پمپ در آن قرار دارد خنک نگه دارید یا اگر موتور در فضای باز قرار دارد، برای آن یک سایه بان تهیه کنید.

عامل بعدی که باعث روشن ماندن محافظ اضافه بار می شود، ولتاژ نامنظم است. اگر از برق موقت استفاده می کنید، احتمال این که محافظ اضافه بار روشن بماند بیشتر می شود. در آموزش تعمیر پمپ کف کش برای حل این مشکل نیز می توانید لاین های ترمینال را بررسی کنید و مشکل نامنظم بودن ولتاژ را از بین ببرید.

  • آب کافی در سیستم پمپ جریان ندارد

اگر آب کافی در سیستم پمپ جریان نداشته باشد، بدین معنی است که سوپاپ خراب شده یا به طور اشتباه نصب شده است. اگر بعد از بررسی متوجه شدید که مشکل از سوپاپ نیست، باید پمپ را بررسی کنید که هوا در آن جریان دارد یا خیر. همچنین باید بررسی کنید که آیا چیزی مانند زباله در پروانه پمپ گیر کرده است یا خیر. یک بررسی کلی از قطعات مختلف پمپ می تواند به شما کمک کند تا عامل نبود آب کافی در سیستم پمپ را تشخیص دهید.

برای اینکه بتوانید عملکرد پمپ خود را بهبود دهید، حتما باید نصب پمپ کف کش را به درستی انجام دهید؛ زیرا در اکثر اوقات نبود آب کافی در پمپ نشان دهنده این است که پمپ شما به طور کامل زیر آب نیست یا این که پمپ شما توان کافی برای جابجایی آب و پمپاژ آن را ندارد.

  • سر و صدای زیاد

یکی از رایج ترین مشکلاتی که افراد با آن رو به رو می شوند، سر و صدای بیش از حد پمپ است. اگر احساس می کنید که پمپ شما بیش از حد معمول صدا تولید می کند، برای رفع آن باید تمامی شیر های در ردیف پمپ را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است چیزی جریان پمپ را تغییر داده باشد.

سر و صدای زیاد پمپ

دومین مورد می تواند به علت کاویتاسیون باشد. برای حل این مشکل نیز می توانید تراز بین درایو و پمپ را بررسی کنید. همچنین مشکل کاویتاسیون ممکن است به علت املاح موجود در آب باشد. اگر اشکال از املاح موجود در آب باشد، مجبور خواهید بود که برای کاهش صدای پمپ برای جبران ویسکوزیته یا رسوب، آن را هر چند وقت یک بار تنظیم کنید.

نتیجه گیری

پمپ های کف کش می توانند به خوبی آب را با فشار زیاد منتقل کنند. همچنین این دست از پمپ ها به دلیل طراحی ساده ای که دارند معمولا کمتر دچار مشکل شوند. البته این بدین معنی نیست که نیازی به سرویس ندارند و دچار مشکل نمی شوند. هر چند وقت یک بار ممکن است که خرابی هایی در پمپ های کف کش ایجاد شود. برای تعمیر این دست از مشکلات، در این مقاله آموزش تعمیر پمپ کف کش برای برخی از رایج ترین مشکلات این دست از پمپ ها توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *