پمپ

اصطلاحات رایج صنعت پمپ

اصطلاحات رایج صنعت پمپ

امروزه آشنایی با اصطلاحات رایج صنعت پمپ بسیار حائز اهمیت می باشد. چراکه این تجهیزات نقش به سزایی در صنایع و حتی موارد خانگی بر عهده دارند. به صورت کلی پمپ ها، ابزاری برای پمپاژ و انتقال سیالات در مصارف مختلف محسوب می شوند. به این صورت که با ایجاد یک اختلاف فشار در دو نقطه مشخص، به روش الکترومکانیکی، باعث می شوند سیال از نقطه ی مبدا به نقطه ی مورد نظر ما در مقصد انتقال یابد.

با توجه به تنوع مدلی انواع پمپ ها، اینکه برای هر موقعیت از چه نوع پمپی استفاده گردد، منوط به شناخت کامل و صحیح مشخصات پمپ ها می باشد. زیرا با دانستن این پارامتر ها می توان خریدی متناسب با نیاز خود و کاملا به صرفه ای را تجربه کرد. در ادامه به ذکر کامل این موارد و تشریح آن ها پرداخته شده است. همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید جهت داشتن خریدی با این شرایط علاوه بر مطالعه مطالب پایین، از مشاوره های رایگان کارشناسان ما نیز در فروشگاه اینترنتی شهر پمپ بهره مند شوید.

اصطلاحات رایج صنعت پمپ ، مشخصات پمپ ها

معمولا در صنعت تولید پمپ برای ذکر مشخصات پمپ ها از کلمات فنی و اصطلاحاتی خاص استفاده می شود. بنابراین برای آشنایی بیشتر با این موضوع لازم است که با این اصطلاحات رایج صنعت پمپ آشنا شوید. به همین خاطر در ادامه به طور مختصر به شرح آن ها پرداخته شده است.

هد یا ارتفاع (Head)

هد پمپ مهم ترین مشخصات پمپ ها بوده و در واقع نشانگر میزان توان پمپ یا فشار آن جهت جا به جایی سیالات در ارتفاع عمودی مشخص می باشد. به معنای دیگر، هد، حداکثر ارتفاعی است که پمپ می تواند سیال را تا آن اندازه بالا ببرد. بنابراین هر قدر پمپ فشار بیشتری تولید نماید، هد بالاتری داشته و می تواند آب را در ارتفاع بیشتری پمپاژ کند. واحد اندازه گیری این پارامتر، متر، فوت، بار bar و کیلو پاسکال می باشد. لازم به ذکر است که هر 1 متر اختلاف در ارتفاع با 10 متر اختلاف در مسافت مکانی افقی برابری می کند. 

دبی یا آبدهی (Flow)

دبی همان میزان ظرفیت پمپ در انتقال سیالات مختلف می باشد. به این صورت که عدد آن مقدار حجمی از سیال که در یک واحد زمانی مشخص می تواند توسط پمپ از نقطه ای نظیر خروجی پمپ ها به نقطه مورد نظر ما منتقل شود را نشان می دهد. رایج ترین واحد های اندازه گیری دبی عبارت اند از: گالن بر دقیقه (GPM)، گالن بر ساعت (GPH)، لیتر بر دقیقه (L/m) و متر مکعب بر ساعت (m3/h).

منحنی عملکرد پمپ

منحنی عملکرد پمپ در واقع نمودار هایی است که شرایط کاری مناسب پمپ را نشان می دهند و بیانگر اطلاعاتی از جمله روابط موجود بین هد و دبی یا جریان پمپ با توجه به پروانه و سایز های مختلف استفاده شده در آن ها و نیز اطلاعاتی تخصصی همچون بازده پمپ، هد مکش مثبت (NPSH)، میزان مصرف انرژی و توان پمپ می باشد. نکته قابل توجه در رابطه با این منحنی ها این است که این موارد توسط سازندگان پمپ، تهیه شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین منحنی ها، نمودار هد و دبی پمپ می باشد. محور های این نمودار، دو پارامتر مهم در انتخاب هر نوع پمپی را نشان می دهند و بر اساس این نمودار هاست که متوجه می شویم هد و دبی دارای رابطه ی معکوسی با هم می باشند. به این معنی که با افزایش ارتفاع، آبدهی پمپ کاهش می یابد.

مشخصات پمپ ها

هد مکش مثبت خالص (NPSH)

مفهوم NPSH یکی از اصطلاحات رایج صنعت پمپ بوده و میزان انرژی مورد نیاز برای پمپ را نشان می دهد تا توسط آن سیال را در حالت مایع نگه دارد و از این طریق عملکردی صحیح ارائه دهد. این عدد همچنین احتمال وقوع کاویتاسون را نیز تعیین می کند. در این مفهوم NPSH-A هد مکش مثبت خالص در دسترس و NPSH-R هد مکش مثبت خالص مورد نیاز را نشان می دهد.

کاویتاسیون

کاویتاسیون از دیگر اصطلاحات رایج صنعت پمپ ، به معنی حباب هایی است که هنگام تبدیل شدن مایع به حالت گازی شکل تشکیل می شوند که معمولا در مایعاتی با جریان های بالا رخ می دهند و باعث بخار شدن سیال، زود تر از نقطه ی تبخیر آن ها می شوند. نهایتا این عملیات منجر به ایجاد نویز و آسیب به پروانه های پمپ می گردد. این پدیده در پروانه پمپ ارتباطی مستقیم با دو عدد NPSH-A و NPSH-R در هد مکش مثبت پمپ دارد.

بهترین نقطه کارایی پمپ

بهترین نقطه کارایی پمپ در واقع نقطه کاری است که در آن، پمپ بهترین عملکرد را داراست. محدوده آن را نیز می توان به راحتی در منحنی عملکرد پمپ یافت. در این نقطه نیرویی که از پمپ خارج می شود برابر با نزدیک ترین نیرویی است که به پمپ وارد می شود.

راندمان

این مفهوم کل میزان انرژی تولید شده نسبت به برق دریافتی توسط پمپ را نشان می دهد. غالبا عدد به دست آمده برای راندمان به درصد بیان می گردد.

مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی مخصوص وسایل برقی بوده و همانطور که از نام آن مشخص است، مقدار برقی است که پمپ برای پمپاژ سیال مصرف می کند و شامل هزینه ای که در نتیجه ی این مصرف انرژی باید پرداخت گردد هم می شود. با توجه به این موضوع هنگام خرید و انتخاب پمپ باید به میزان مصرف انرژی آن ها توجه ویژه ای نمود.

مشخصات الکتریکی

مشخصات الکتریکی هر پمپ شامل اعداد مربوط به میزان ولتاژ و میزان آمپر مصرفی پمپ می باشد. همچنین این مشخصات، سه فاز یا تک فاز بودن برق مورد نیاز در راه اندازی آن ها را نیز نشان می دهد.

مشخصات پمپ

سر و صدا

از دیگر مشخصات پمپ ها ، میزان سر و صدایی است که هنگام کار توسط آن ها تولید می شود. این مورد از آنجایی اهمیت می یابد که بدانیم پمپ در چه فضایی مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که برخی مکان ها همچون واحد های مسکونی نیازمند سکوت بیشتری می باشند. البته راهکار هایی جهت کاهش آلودگی های صوتی پمپ وجود دارد. ساده ترین آن ها تعبیه ی پوششی روی محل قرارگیری پمپ است.

فشار

فشار در پمپ ها برابر با نیرویی است که توسط سیالات به دیواره های لوله ها وارد می شود. یکای اندازه گیری آن نیز مانند هد، شامل بار، PSI و متر می شود.

افت فشار

افت فشار یکی دیگر از مشخصات پمپ ها بوده و هنگامی اتفاق می افتد که فشار بین دو نقطه در سیستمی حامل سیال کاهش یافته یا از بین برود. غالبا علت این افت فشار به دلیل هدر رفت اصطکاک لوله های حامل سیال به دلیل وجود اختلاف ارتفاع بین دو نقطه در آن ها می باشد.

هدر رفت اصطکاک لوله

این هدر رفت ناشی از اصطکاک بین دیواره و سیال متحرک می باشد. زیرا سیال حین حرکت در خطوط لوله کشی، به دیواره های آن برخورد می کند. این دیواره ها مقاوتی از خود نشان می دهند که منجر به افت هد مثبت می گردد.

هد اصطکاک

هد اصطکاک در واقع اصطکاک ناشی از حرکت سیال در یک سیستم لوله کشی است. مقدار آن نیز با توجه به سرعت جريان عبوری سیال، ويسکوزيته سیال و قطر لوله ها متغیر می باشد. بنابراین این پارامتر از هدر رفت اصطکاک ناشی از حرکت سيال و هدر رفت اصطکاک ناشی از اتصالات پدید می­ آید.

هد (دینامیک) کل

از دیگر اصطلاحات رایج صنعت پمپ ، هد کل می باشد. این مفهوم در واقع برابر است با مجموع هد تولیدی توسط پمپ با هد استاتیکی، هد اصطکاک، هد فشار و هد سرعت.

اصطلاحات رایج صنعت پمپ

ویسکوزیته

ویسکوزیته، گرانروی یا لزجی به معنی میزان مقاومت سیال در برابر جاری شدن بوده و بیانگر غلظت یا چسبندگی سیال می باشد. برای یافتن عدد این پارامتر از آزمایش هایی تحت عنوان آزمایش ویسکوزیته استفاده می شود تا توسط آن نوع پمپ مصرفی انتخاب گردد. به این صورت سرعتی که پمپ می تواند در آن سیال مورد نظر را پمپاژ کند نیز مشخص می شود.

مکش سیلاب

این نوع مکش جزو مشخصات پمپ ها از نوع گریز از مرکز بوده و به این معنی است که مایع با استفاده از نیروی جاذبه وارد پمپ شود.

هد مکش

هد مکش از دیگر اصطلاحات رایج صنعت پمپ بوده و تنها در مواقعی رخ می دهد که منبع حاوی سیال در بالای خط پمپ قرار گیرد.

بالابر مکش

بالابر مکش دقیقا مفهومی مخالف مورد بالا دارد و برای موقعیت هایی است که منبع حاوی سیال در زیر خط پمپ قرار گیرد.

سرعت خاص

این پارامتر در مشخصات پمپ ها مربوط به پروانه آن ها بوده و در واقع شکل آن ها را توصیف می نماید. لازم به ذکر است که هر چه سرعت خاص بیشتر باشد، مقدار عددی NPSH کمتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *