تجهیزات, لوازم جانبی

انواع فلومتر

انواع فلومتر

همانطور که می دانید فلومتر ها از جمله ابزار هایی مخصوص اندازه گیری می باشند که می توانند پارامتر های مختلفی را اندازه بگیرند. البته به صورت معمول انواع فلومتر ها، برای اندازه گیری سرعت جریان سیالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. علی الخصوص در رابطه با آب که پر کاربرد ترین سیال در صنایع مختلف محسوب می شود.

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع فلومتر ها بپردازیم. چراکه به دلیل استفاده بسیار از این تجهیزات در اندازه گرفتن سرعت سیالات مختلف، مدل های متنوعی از آنها در سال های اخیر طراحی و ساخته شده است. شهر پمپ به عنوان یکی از مراکز عرضه کننده این لوازم، مرجعی مناسب برای استعلام قیمت و خرید این محصولات محسوب می شود. همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید علاوه بر موارد بالا، با تماس با واحد فروش ما از مشاوره های رایگان شهر پمپ نیز بهره مند شوید.

تعریف فلومتر

امروزه در صنایع مختلف حتی انواع ساختمان های مسکونی و تجاری، از لوازمی خاص جهت اندازه گیری حجم سیال مصرفی استفاده می شود. پس وظیفه انواع فلومتر که با توجه به کاربردی که دارند، دبی سنج نیز نامیده می شوند، اندازه گیری میزان عبوری این سیال از لوله کشی ها می باشد. بر این اساس فلومتر ها یکی از لوازم کلیدی در انواع سیستم ها محسوب می شوند.

انواع فلومتر

می دانیم که سیستم های مختلف بنابه محل استفاده از آن ها می توانند کاربری های مختلفی داشته باشند. علت به وجود آمدن نیاز های گوناگون به فلومتر ها، در صنایع مختلف نیز به همین خاطر است که باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از فلومتر ها نیز می شود. هر یک از آن ها هم مختص امری خاص می باشد. بر این اساس امروزه تنوع مدلی انواع فلومتر ها بسیار بالا بوده و به همین خاطر در ادامه به برخی از مهم ترین مدل های آن اشاره شده است.

  • توربینی یا مکانیکی

مدل توربینی از انواع فلومتر ، دارای توربین هایی در ساختمان خود هستند که از طریق چرخش آن ها و متناسب با پره های توربین، میزان سرعت جریان حجمی سیال در داخل لوله ها اندازه گیری می شود. با توجه به ساختار بسیار ساده فلومتر توربینی، این مدل تبدیل به یکی از پر طرفدار ترین و در عین حال ارزان ترین انواع فلومتر شده است. اما نکته قابل توجه در رابطه با این محصولات، این است که سیال مد نظر باید کاملا تمیز و دارای جریان قابل قبولی هم باشد. زیرا در صورت وجود آلودگی، فلومتر مسدود شده و همین امر باعث افزایش هزینه ی تعمیر و نگهداری آن ها می شود.

فلومتر توربینی

  • مغناطیسی

این مدل از فلومتر ها به منظور اندازه گیری سرعت جریان از ایجاد یک میدان مغناطیسی استفاده می کنند. به این صورت که با عبور آب از این میدان، بار و در نهایت ولتاژ مورد نیاز برای این منظور ایجاد می شود. البته لازمه تولید این ولتاژ، رسانا بودن خود سیال است. با این حساب، آب خالص که فاقد یون است، ولتاژی تولید نمی نماید. پس این فلومتر، مناسب آب نیست. از دیگر معایب آن نیز دقت پایین این فلومتر در اندازه گیری می باشد.

  • ورتکس

اساس کار فلومتر ورتکس که معمولا در لوله های بزرگ از آن استفاده می شود، بر پایه ایجاد تلاطم می باشد. به این صورت که از طریق قرار دادن یک مانع در مسیر جریان سیال، موج هایی ایجاد می شود که همراه با تولید فرکانس می باشند. این فرکانس ها که متناسب با جریان حجمی سیال بوده و نشان دهنده سرعت آن هم هستند، توسط حسگر های فلومتر ورتکس قابل اندازه گیری می باشد.

فلومتر ورتکس

  • التراسونیک

فلومتر التراسونیک عملکردی بر اساس امواج صوتی ایجاد شده، ناشی از سرعت جاری شدن سیالات دارد. این عملکرد که بسیار ساده بوده، با توجه به توضیح فوق الذکر مخصوص طیف های وسیع می باشد. بنابراین جهت اندازه گیری سرعت سیال در لوله های بزرگ، باید از این نوع فلومتر استفاده نمود.

فلومتر التراسونیک

انتخاب فلومتر

با توجه به تشریح مدل های مختلف انواع فلومتر ، می توان به سادگی به این پرسش که انتخاب صحیح فلومتر چگونه است، پاسخ داد. این امر منوط به توجه به چند پارامتر خاص می باشد. نوع سیال و شرایط کاری موجود که شامل نوع سیستم مورد استفاده و کاربرد آن در صنعت می باشد، دو مورد از اصلی ترین این معیار ها محسوب می شوند. تفاوت در هر یک از این پارامتر ها هم منجر به متفاوت بودن قیمت هر مدل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *