بوستر پمپ, پمپ

مزایای استفاده از تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر

تصور کنید در حال شستشو ظرف ها یا حمام کردن هستید و فشار آب مدام کم و زیاد می شود. فشار آب کم برای انجام کار های مختلف واقعا آزاردهنده است. از سوی دیگر فشار ثابت برای دستگاه هایی مانند ماشین ظرفشویی یا لباسشویی بسیار مهم است. این موضوع درمورد ماشین آلات صنعتی و تولیدی نیز صدق می کند. توزیع یکسان آب خصوصا در مقیاس های بزرگ مانند ساختمان ها، خصوصا اگر بلند باشند، برای مدتی طولانی از مسائل و چالش های مهم مهندس ها، پیمانکاران و صاحبان خانه ها بوده است. این کار به سادگی صورت نمی گیرد؛ اما با کمک سیستم بوستر پمپ آب دور متغیر می توان آن را انجام داد. در این مقاله در ابتدا قصد داریم شما را با این سیستم آشنا کنیم؛ زیرا آشنایی با آن برای درک کارایی های تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر ضروری است.

سیستم های پمپ تقویت کننده متغیر

تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر

تابلو های برق بوستر پمپ دور متغیر (VFD) وسایل الکترونیکی ای هستند که سرعت موتور های پمپ آب را کنترل می کنند. پیش از این که با این درایور ها و نحوه استفاده از آن ها آشنا شوید، بهتر است تاریخچه کنترلر های موتور را بدانید. نحوه کار این موتور ها به درک بهتر نحوه استفاده از تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر کمک می کند. تقریبا تمام پمپ ها از مزایای موتور و کنترلر های سرعت بهره می برند. این مزایا هم در بهبود فرایند و هم در صرفه جویی در مصرف انرژی موثر اند.

مدت ها پیش از آن که VFD ها ساخته شوند، کنترل موتور های پمپ معمولا به شیوه های دیگری صورت می گرفت و برای این کار از مقاومت یا موتور های دیگر استفاده می کردند. در طول دهه 1950 اولین نیمه هادی های قدرت شروع به کار کردند و با این نیمه هادی ها کنترل ولتاژ و سرعت آرمیچر آسان تر از همیشه شد؛ اما افراد همچنان برای کنترل سرعت موتور القایی AC با مشکلاتی مواجه بودند. در این زمان بود که برای حل این مسئله تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر معرفی شد.

تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر چیست؟

تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر چیست

تابلو برق درایور های فرکانس متغیر (VFD) برای ساختمان های تجاری، مجتمع های آپارتمانی، هتل ها و … طراحی شده اند. کار اصلی آن ها این است که فشار آب را در این مکان ها بالا ببرند و آن را تنظیم کنند. بیشتر ساختمان هایی که چند طبقه هستند، به این پمپ های تقویت کننده نیاز دارند تا فشار کافی واحد های ترمینال را مانند دوش حمام، به طور مناسب تامین کنند. تابلو برق بوستر پمپ متغیر جریان کافی و مورد نظر را در کمترین فشار مکش ایجاد می کند.

شما می توانید از شیر کنترل فشار نیز برای متعادل کردن سیستم و حفظ فشار مورد نظر در سیستم با نوسانات متغیر استفاده کنید. در این حالت شما با تغییر مصرف آب در کنار شیر کنترل فشار به پمپ هایی نیاز پیدا می کنید که بتوانند خاموش یا روشن شوند. در حالی که می توانید برای این کار به جای استفاده از شیر های کنترل فشار، یک VFD به پمپ های تقویت کننده فشار اضافه کنید. تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر باعث صرفه جویی در انرژی می شود و هزینه هایی را که باید به تعمیرات پمپ اختصاص دهید، به میزان قابل توجهی کمتر می کند. در حقیقت صرفه جویی در VFD می تواند تا 20% نیز برسد.

آیا به یک تابلو برق بوستر دور متغیر نیاز داریم؟

آیا به یک تابلو برق بوستر دور متغیر نیاز داریم

پاسخ این پرسش کاملا به نوع نیاز شما وابسته است. در صورتی که بخواهید مصرف برق و فرسودگی پمپ تقویت کننده متغیر خود را کاهش دهید، قطعا به VFD نیاز خواهید داشت. بدون این وسیله، سرعت کار بوستر پمپ شما ثابت است، یعنی این که یا خاموش است و یا روشن؛ زیرا سرعت متغیری وجود نخواهد داشت. زمانی پمپ آب در حالت ایده آل خود کار می کند که پمپ های سرعت ثابت از برق زیادی استفاده می کنند و تقاضا برای پمپ تقویت کننده در حالت اوج خود نیست. به عبارت دیگر VFD باعث می شود که پمپ ها کمترین مقدار انرژی را مصرف کنند.

در بیشتر مواقع از موتور های پمپ آب به درستی استفاده نمی شود. جریان راه اندازی بالا شش تا هفت برابر آمپر بیشتری نسبت به بار کل موتور پمپ مصرف می کند. این میزان مصرف فشار زیادی را به پمپ آب شما وارد می کند. این مورد را هم در نظر بگیرید که اگر پمپ از کار بیفتد، ممکن است برای شما بیشتر از زمان خرابی هزینه داشته باشد. شهرداری ها از این هزینه های پمپ های تقویت کننده آب و خرابی های آن ها کاملا آگاهی دارند و تا جای ممکن از از کار افتادن پمپ ها جلوگیری می کنند؛ زیرا زمانی که این اتفاق روی دهد، فاضلاب ها سرریز می شوند. در برخی از شرایط نیز سیل، خسارت زدن به اموال و خطرات بهداشتی و ایمنی را برای عموم مردم به دنبال دارند.

راه ندازی کارآمد و صحیح پمپ های آب از اولویت های اصلی و مهم ساختمان های بلند محسوب می شوند. در این ساختمان ها استفاده از تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر برای تنظیم سرعت موتور پمپ، بهترین تصمیم برای افزایش طول عمر پمپ و کاهش هزینه هاست. بنابراین می توانیم مزایای بهره مندی از این تابلو برق ها را در دو مورد خلاصه کنیم. اول آن که آن ها سرعت قابل تنظیمی را برای کاربرد های کنترل دقیق ارائه می دهند. کنترل فرایند و حفظ انرژی را نیز می توانیم مورد دوم به حساب آوریم.

جمع بندی

تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر که با عنوان VFD ها نیز شناخته می شود، برای کنترل سرعت موتور الکتریکی و پمپ تغذیه طراحی شده است. از این وسیله بیشتر در ساختمان ها به خصوص ساختمان های بلند استفاده می شود. این تابلو برق باعث می شود که آب با فشار کافی و سرعت یکسان جریان داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم در ابتدا درباره سیستم های پمپ تقویت کننده متغیر صحبت کنیم و سپس تابلو برق بوستر پمپ آب را به طور کامل برایتان توضیح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *