پمپ, پمپ اسکرو, پمپ پیستونی

تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو

تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو

در این مقاله به بررسی تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو پرداخته شده است. به صورت کلی برای مقایسه دو تجهیز ضروری است که وجه اشتراکاتی بین آن ها باشد. در صورت متفاوت بودن کلی آن ها با هم مقایسه شان هم بی معنی خواهد بود. در واقع لازمه مقایسه دو تجهیز این است که به دلیل شباهت هایشان، کاربرد های نسبتا یکسانی داشته باشند. در این حالت با ذکر تفاوت های موجود بین آن ها می توان تصمیم درستی در انتخاب یکی از آن ها داشت.

بر این اساس در این مقاله به ذکر تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو که هر دو از نوع پمپ های جابجایی مثبت به شمار می روند، می پردازیم. البته پیش از آن ابتدا اطلاعات بیشتری از هر یک و نیز شباهت هایشان را مطرح خواهیم کرد. علاوه بر مطالعه مطالب زیر شما می توانید برای داشتن خریدی مناسب از مشاوره های تخصصی و رایگان کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی شهر پمپ نیز بهره مند گردید. برای این منظور کافی است با ما تماس حاصل فرمایید.

تعاریف

  • پمپ اسکرو

پمپ های اسکرو، همانطور که از نام شان هم مشخص است، دارای یک یا چند پیچ (اسکرو) در ساختار خود هستند که با روشن کردن پمپ، این پیچ ها شروع به چرخش نموده و از این طریق با هم درگیر می شوند. با شروع این عملیات، سیال مورد نظر که از دریچه ی ورودی پمپ، وارد آن شده است، در امتداد این پیچ ها روی یک مسیر خطی افقی شروع به حرکت می کند. در واقع در هم تنیده شدن این اسکرو ها، منجر به حرکت دادن سیال و خارج نمودن آن از قسمت خروجی پمپ می گردد.

عملکرد پمپ اسکرو

  • پمپ پلانجری

پمپ پلانجری، شباهت زیادی به پمپ های پیستونی دارد. بدین معنی که انتقال سیالات را توسط یک حرکت رفت و برگشتی در اجزای داخلی خود انجام می دهد. با توجه به این موضوع، پلانجری درون سیلندر این پمپ ها وجود دارد که دارای قابلیت جا به جایی به سمت بالا و پایین می باشد. به این صورت با حرکت آن به سمت بالا، شیر های مکش در ورودی پمپ، سیال را وارد سیلندر کرده و سپس با حرکت پلانجر به سمت پایین، شیر مکش بسته، شیر خروجی باز و سیال به سمت بیرون پمپ هدایت می شود. بنابراین این پمپ ها سیال را با فشار معمولی دریافت و از طریق افزایش فشار آن، منجر به پمپاژش می شوند.

پمپ پلانجری

شباهت های پمپ پلانجری و پمپ اسکرو

پیش از آشنایی با تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو ، ابتدا لازم است به ذکر شباهت های آن ها پرداخته شود. هرچند که با توجه به تعاریف فوق الذکر و قطعات تشکیل دهنده هر یک، به نظر می رسد که این پمپ ها دارای ماهیت متفاوتی از هم باشند، اما حقیقت امر این است که تعداد تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو با تعداد وجوه اشتراک آن ها تقریبا یکسان است. در ادامه به مهم ترین این شباهت ها اشاره شده است.

  • هر دو از نوع پمپ های جابجایی مثبت به شمار می روند.
  • بنابراین دارای عملکرد کلی یکسانی هستند.
  • هر دو پمپ، مناسب پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته های مختلف (غالبا سیالات ویسکوز) می باشند. 
  • می توان از متریال های مختلفی در ساخت هر دو پمپ متناسب با سیال مد نظر، استفاده نمود.

تفاوت پمپ پلانجری و پمپ اسکرو

تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو

با توجه به تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو ، معمولا از ظاهر آن ها می توان محصولات پمپ پلانجری را به راحتی از محصولات پمپ اسکرو تشخیص داد. اما با این حال با توجه به کاربرد های مشابهی که با هم دارند، در برخی مواقع انتخاب بین آن ها برای سیستم مورد نظر، امری دشوار به نظر می آید که همانطور که ذکر شد، برای این منظور می توانید با کارشناسان ما در شهر پمپ مشورت نمایید. در ادامه به ذکر مواد مهم تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو پرداخته شده است:

  • به لحاظ ساختمان ظاهری، پمپ های اسکرو متشکل از چندین پیچ در هم تنیده شده بوده و پمپ های پلانجری به صورت یک محفظه استوانه ای شکل عرضه می شوند.
  • مورد بالا به دلیل تفاوت در اجزای داخلی تشکیل دهنده آن ها می باشد. بر این اساس انواع اسکرو شامل چندین پیچ که به صورت مش به هم متصل شدند و انواع پلانجری شامل یک سیلندر می شوند.
  • آخرین تفاوت پمپ پلانجری و اسکرو نیز با توجه به ساختمان افقی پمپ های اسکرو، مسیر حرکت و پمپاژ سیال در آن هاست که بر خلاف پمپ پلانجری، به صورت خطی بوده و جریان تولیدی آن ها نیز یکنواخت و بدون هر گونه ضربه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *