پمپ, پمپ شناور, پمپ کف کش

تفاوت کفکش و شناور

تفاوت کفکش و شناور

در سال های اخیر کمبود آب از مشکلات اساسی بشر محسوب می شود. از همین رو انسان در تلاش است تا با روش های گوناگون راه حلی برای این موضوع پیدا کند. از جمله آن ها استفاده از آب های زیرزمینی است که از طریق حفر چاه امکان پذیر است. علاوه بر حفر چاه می توان از آب رودخانه ها و چشمه ها نیز برای این منظور بهره برد.

برای استفاده از روش هایی که گفته شد نیازمند دستگاهی هستیم که بتواند آب را پمپاژ کند. مدل های مختلفی از انواع پمپ برای این عملیات پمپاژ طراحی و ساخته شده است. که از بین آن ها پمپ شناور و پمپ کف کش را می توان نام برد. این دو پمپ تقریبا عملکرد های مشابهی دارند به همین دلیل برای آشنایی بیشتر به شباهت و تفاوت کفکش و شناور می پردازیم. قابل ذکر است که در مقالات قبلی به طور کامل پمپ کف کش و شناور را توضیح داده ایم. که برای مطالعه ی آن ها می توانید بر روی کلمات لینک شده کلیک کنید. 

تعریف پمپ کف کش و شناور

علاوه بر فرق کفکش با شناور شباهت های بسیاری نیز با هم دارند. به این صورت که در ساختمان هر دو پمپ پروانه ای وجود دارد. که با روشن کردن موتور این پمپ ها، پروانه آن ها شروع به چرخش می کند و چرخش پروانه ها باعث حرکت سیال می شود. بنابراین از دریچه خروجی پمپ سیال پمپاژ شده خارج می شود.

این دو نوع پمپ، با توجه به ساختار نسبتا یکسان، کاربرد های مشابه زیادی نیز دارند. در ادامه به برخی از وجه اشتراکات پمپ کفکش و شناور اشاره شده است:

  • هر دو پمپ، از نوع سانتریفیوژ محسوب می شوند.
  • همان طور که توضیح دادیم عملکرد و نحوه پمپاژ سیالات مشابهی دارند.
  • از مزایای پمپ شناور و کف کش مستغرق بودن با توجه به کاربردشان در صنایع است.
  • کاربرد اصلی هر دو، استفاده جهت پمپاژ آب از چاه هاست.

تفاوت کفکش و شناور

به دلیل شباهتی که از لحاظ کاربرد این دو پمپ با هم دارند، نحوه انتخاب پمپ کف کش و شناور امری دشوار به نظر می رسد. که از طریق جدول انتخاب پمپ کف کش و شناور و بررسی آن ها می توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. موارد ذکر شده در پایین نیز به صورت کامل، فرق کفکش با شناور را مطرح کرده است. از این طریق می توان عیب یابی پمپ شناور و کفکش و مشخصات آن ها را تشخیص داد که معلوم شود برای چه مواردی مناسب هستند.  

شما می توانید برای انتخاب مناسب پمپ از کارشناسان ما مشاوره بگیرید تا با توجه به نیاز خود محصول مورد نظر را خریداری فرمایید. همچنین از طریق تماس با ما یا ورود به سایت شهر پمپ می توانید جدول انتخاب پمپ کف کش ، مزایای پمپ شناور و کف کش و هر اطلاعات دیگری را دریافت کنید. 

 

فرق کفکش با شناور

تفاوت ها

  • از مزایای پمپ شناور  از لحاظ تعداد پروانه هاست که دارای چندین پروانه می باشد،، اما پمپ کف کش یک یا نهایتا دو پروانه دارد.
  • پمپ شناور به دلیل داشتن تعداد پروانه بیشتر، ویژگی های بیشتری نیز دارد. یکی از این مزایای پمپ شناور ، تولید فشار بیشتر نسبت به نوع کفکش می باشد. البته این فشار بیشتر، با مصرف حداقل میزان انرژی انجام می گیرد. بنابراین بسیار به صرفه است.
  • اجزایی مانند الکتروپمپ و موتور در شناور ها، به صورت دو قطعه مجزا عرضه می شوند. که این دو با مواردی نظیر فلنچ، به هم کوپل می شوند. ولی موتور و خود پمپ در کف کش، در قالب یک قطعه یکپارچه وجود دارند.
  • پمپ های شناور میزان هد بسیار بیشتری از پمپ های کف کش دارند.
  • داشتن هد بیشتر پمپ شناور، باعث می شود این پمپ برای چاه های عمیق استفاده شود. و چون پمپ های کف کش قابلیت پمپاژ آب از ارتفاع کمتری را دارند، برای چاه های کم عمق تر مناسب هستند.

از دیگر تفاوت کفکش و شناور

  • با توجه به ویژگی بالا، عیب یابی پمپ شناور و تعمیر آن بسیار راحت تر است. زیرا تعمیر هر قطعه ای را می توان به صورت مجزا انجام داد. برای مثال اگر موتور پمپ شناور، دچار مشکل شود، به دلیل اینکه موتور به خود پمپ متصل نیست، می توان آن را جداگانه برای تعمیر جابه جا کرد. همین موضوع، امکان عیب یابی پمپ شناور را نسبت به کف کش، آسان تر کرده است.
  • خازن یکی از قطعات سازنده هر دو پمپ می باشد. در پمپ شناور به دلیل نبود فضای کافی این قطعه داخل پمپ نیست. بلکه در خارج آن و عموما درون تابلو برق قرار می گیرد. ولی در پمپ کفکش داخل ساختمان خود پمپ جای می گیرد.
  • این دو پمپ از نظر ابعاد بسیار متفاوت از هم می باشند. پمپ شناور قطر بسیار کم و ارتفاع بلندتری دارد. در حالی که پمپ کف کش کوتاه تر و دارای قطر بیشتر می باشد.
  • عملیات پمپاژ در پمپ کف کش از قسمت پایین پمپ انجام می شود ولی در پمپ شناور، از بخش میانی.
  • قیمت پمپ شناور تک فاز یا سه فاز نیز بسیار بالا تر از نوع کف کش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *