پمپ, پمپ آب خانگی

طریقه نصب پمپ آب خانگی

طریقه نصب پمپ آب خانگی

مقدمه

طریقه نصب پمپ آب خانگی یکی از موارد مهم در سیستم های آب رسانی محسوب می شود. زیرا نصب اشتباه آن علاوه بر اختلال در عملیات آبرسانی، منجر به کاهش عمر پمپ و سایر تجهیزات آن نیز می گردد. لازم به ذکر است که طریقه نصب پمپ اب تک فاز ، سه فاز و تمامی برند های پمپ های آب خانگی یکسان و مشابه هم است.

بنابراین با آشنایی با ورودی و خروجی پمپ آب و به کمک نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن و یا به همراه مخزن می توان فارغ از برند و مدل، این پمپ ها را نصب نمود. البته بهتر است که این عملیات توسط افراد متخصص صورت پذیرد. 

طریقه نصب پمپ آب خانگی

پیش از توضیح در مورد طریقه نصب پمپ اب تک فاز یا سه فاز، ذکر این نکته ضروری است که لوازم جانبی پمپ آب برای نصب آن ها مورد نیاز می باشند. در ادامه لیست کامل این لوازم به همراه توضیح هر یک و لزوم استفاده از آن ها آورده شده است. البته از این میان مخازن آب به صورت دلخواه و با توجه به شرایط می تواند استفاده شود یا مورد استفاده قرار نگیرد.

بر این اساس دو مدل راهنما و نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن و راهنمای نقشه نصب پمپ آب با مخزن وجود دارد. بدیهی است که نصب بدون مخزن، ساده تر از نوع با مخزن آن است. عکس زیر مدار نصب این مورد را نشان می دهد.

طریقه نصب پمپ اب تک فاز و سه فاز

 

برای طریقه نصب پمپ آب خانگی ابتدا پمپ را در مسیر لوله کشی ساختمان جهت اتصال ورودی و خروجی پمپ آب به آن قرار می دهیم. به این گونه که لوله ورودی آبرسانی شهری را به کمک مهره و ماسوره و یا به صورت مستقیم به ورودی پمپ وصل می نماییم. در صورت وجود مخزن این لوله ابتدا به مخزن متصل شده و سپس خروجی مخزن را به ورودی پمپ وصل می نماییم.

از طرف دیگر در قسمت خروجی پمپ نیز که به لوله کشی ساختمان وصل است، شیر یکطرفه یا ست کنترل قرار می گیرد. به این منظور که در صورت خاموشی پمپ، از برگشت آب داخل لوله ها به پمپ جلوگیری نماید. بنابراین کمترین آسیب به پمپ وارد می شود.

ورودی و خروجی پمپ آب

لوازم جانبی پمپ آب خانگی برای نصب

گفتیم که نصب پمپ های آب نیازمند لوازم خاصی می باشند. استفاده از آن ها جهت پمپاژ کامل آب به تمامی واحد های ساختمان و با بالاترین بازدهی ضروری است. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است. علاوه بر موارد زیر اتصالاتی همچون لوله های هم اندازه با ورودی و خروجی پمپ آب ، مغزی، شیر گازی یا شیر فلکه ای، صافی، شیر یکطرفه، شیلنگ تحت فشار و مهره و ماسوره نیز نیاز است. لازم به ذکر است که شهر پمپ ارائه دهنده تمامی این محصولات می باشد.

  1. ست کنترل یا کلید اتوماتیک

هر دو قطعه ست کنترل و کلید اتوماتیک برای اتومات کردن عملکرد پمپ آب مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت که در صورت تغییر فشار، پمپ را خاموش کرده و از کارکرد دائمی پمپ جلوگیری می نمایند. بنابراین پمپ فقط در مواقع لزوم روشن خواهد بود. همین امر طول عمر پمپ را تا حد زیادی افزایش می دهد.

  1. مخزن تحت فشار

مخازن تحت فشار تنها در ساختمان هایی با تعداد طبقات زیاد استفاده می شوند برای ساختمان های کوچکتر ست کنترل و خود پمپ کفایت می کند. اما در سایر موارد، از این مخزن که با حجم هایی از 20 تا 500 لیتری موجود است در کنار پمپ استفاده می شود.

کارکرد این منبع به این صورت است که با آب پر شده و در صورت نیاز به جای روشن شدن مکرر پمپ، از آب داخل این مخزن استفاده می گردد. بنابراین این تجهیز نیز از خرابی پمپ حاصل از روشن و خاموش شدن های پی در پی جلوگیری کرده و عمرشان را افزایش می دهد.

  1. مانومتر یا گیج فشار

گیج های فشار همانطور که از نامشان مشخص است، برای افزایش فشار آب داخل لوله کشی ها یا داخل پمپ استفاده می گردد. البته در برخی مواقع، مانومتر ها منجر به افزایش بیش از حد فشار خواهند شد که در این موقعیت ست کنترل شروع به کار کرده و عملکرد پمپ را خودکار می کند. با این خودکار شدن، پمپ، فشار خط را به راحتی تنظیم می نماید.

  1. پنج راهی

پنج راهی از جمله اتصالات مربوط به پمپ به حساب می آید. به این صورت که پمپ را به لوازم جانبی اش وصل می نماید. در پنج قسمت قابل نصب پنج راهی، منبع تحت فشار، کلید اتومات، ست کنترل، مانومتر و خود پمپ قرار می گیرند. این قطعه غالبا از برنج بوده، ولی در متریال های دیگر هم قابل تولید است.

  1. مخزن آب

مخازن آب در ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به منابع انبساط وجود دارند. ظرفیت آن ها بین 1000 تا 2000 لیتر بوده و به منظور ذخیره سازی آب مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین در صورت نیاز می توان از آب داخل این مخزن استفاده نمود. همچنین چون در قسمت ورودی پمپ قرار می گیرد، از خشک کار کردن و نهایتا سوختن پمپ آب نیز جلوگیری به عمل می آورد.

  1. شناور یا فلوتر

یک قطعه دیگر نیز برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ استفاده می شود که به آن فلوتر یا شناور گفته می شود. نحوه عملکرد آن به این گونه است که داخل سیال قرار گرفته و سطح آب را کنترل می نماید. در صورت بیش از حد کم شدن حجم سیال، حرکت کرده و از این طریق پمپ را خاموش می کند.

نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

مکان مناسب برای نصب پمپ آب خانگی

علاوه بر لزوم آشنایی کامل و تسلط بر طریقه نصب پمپ آب خانگی ، باید به موارد دیگری همچون محیط نصب نیز توجه نمود. هرچند این مکان در آپارتمان ها می تواند روی پشت بام، در زیرزمین و پارکینگ و یا حتی در داخل واحد های آپارتمان و مستقیما روی خط لوله داخلی واحد ها نصب گردد، اما باید دارای ویژگی های زیر باشد.

  • نبود رطوبت
  • امکان پاشیدن آب روی پمپ
  • عدم تابش مستقیم نور خورشید به پمپ
  • صاف بودن سطح قرارگیری پمپ
  • لزوم وجود عایق صوتی علی الخصوص در پمپ های قوی تر و با سر و صدای بالاتر
  • در نزدیک ترین نقطه ممکن به لوله کشی آب

جهت مشاهده محصولات پمپ آب خانگی و تمامی محصولات مربوط به لوازم جانبی این پمپ ها اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *