فلوتر, لوازم جانبی

فلوتر پمپ چیست ؟

انواع فلوتر پمپ

به صورت کلی طراحی پمپ ها به دو صورت خشک یا مستغرق انجام می شود. نوع مستغرق به این معناست که پمپ به صورت شناور داخل سیال قرار می گیرد. بنابراین بدیهی است که به منظور داشتن عملکردی صحیح باید از لوازم جانبی خاص برای این پمپ ها استفاده شود. یکی از این لوازم، انواع فلوتر پمپ نام دارد که در ادامه به تشریح بیشتر آن پرداخته شده است.

از رایج ترین پمپ های مستغرق که در عملکرد خود نیاز به فلوتر دارند، پمپ های کف کش، لجن کش و شناور می باشند. همانطور که می دانید همگی این پمپ ها جزو پمپ های چاه محسوب می شوند. شما می توانید برای استعلام قیمت روز هر یک از این پمپ ها و نیز لوازم جانبی آن ها همچون فلوتر پمپ با شهر پمپ به عنوان فروشگاه اینترنتی تجهیزات صنعتی تماس حاصل فرمایید.

فلوتر پمپ چیست

انواع فلوتر پمپ ، به منظور خاموش کردن پمپ های مستغرق در مواقعی که سطح سیال از مقدار مشخص شده ای کمتر شود، مورد استفاده قرار می گیرند. چراکه این پمپ ها نباید به صورت خشک کار کنند. در صورت خشک کار کردن، نهایتا این موضوع منجر به سوختن آن ها می گردد. نحوه کار فلوتر ها نیز به این گونه است که داخل سیال قرار گرفته و با بالا آمدن سطح آب، مطابق تصویر زیر، گوی داخل فلوتر بین دو کنتاکت قرار می گیرد. در نتیجه جریان برق وصل شده و با وصل شدن جریان برق پمپ شروع به کار می نماید. اما در مقابل در صورت کاهش سطح آب، گوی از محل خود خارج می گردد. از این طریق برق قطع شده، در نتیجه پمپ خاموش می شود.

انواع فلوتر

انواع فلوتر پمپ

انواع فلوتر پمپ در بازار فروش امروز پمپ ها و لوازم جانبی شان در دو دسته کلی تولید و عرضه می شود. این دو دسته شامل انواع مکانیکی و برقی هستند. تفاوت اصلی انواع فلوتر برقی و مکانیکی در نحوه عملکرد آن ها می باشد که باعث شده است قیمت هر یک نیز با دیگری، متفاوت باشد. در ادامه به تشریح هر دسته به صورت مجزا پرداخته شده است.

  1. مدل مکانیکی

فلوتر های مکانیکی خود دارای دو مدل مختلف هستند که بر اساس محل قرار گیری شان در مخزن تقسیم بندی می شوند. نوع اول در بالای مخزن قرار گرفته که با افزایش سطح آب، اقدام به روشن کردن پمپ می نماید. نوع دوم در قسمت پایین مخزن جا می گیرد و با کم شدن سطح آب، دستور خاموش شدن پمپ را می دهد.

  1. مدل برقی

انواع فلوتر برقی با توجه به اینکه کارکردی وابسته به انرژی الکتریکی دارند، بسیار رایج تر از نوع قبلی هستند. اما کلیت عملکرد آن ها بسیار مشابه با نوع مکانیکی می باشد. غالب فلوتر های پمپ کف کش نیز از این نوع محسوب می شوند.

اجزای فلوتر پمپ

به صورت کلی انواع فلوتر های پمپ، دارای اجزای یکسان و بسیار ساده ای هستند. این اجزا تا حدودی در توضیحات مربوط به عملکرد آن ها ذکر شده است. اما تمامی قطعات تشکیل دهنده فلوتر ها شامل فهرست زیر می شود.

  • محفظه ضد آب متشکل از:
  • دو کنتاکت
  • یک گوی (واقع شده بین دو کنتاکت)

کاربرد انواع فلوتر پمپ

همانطور که در قسمت های بالا نیز ذکر شد، کاربرد اصلی این لوازم در مخازنی است که به صورت پیوسته پر و سپس خالی می شوند. بنابراین این تجهیزات غالبا به همراه پمپ های مستغرق مورد استفاده قرار می گیرند. اما علاوه بر این موضوع، وظایف و کاربرد های دیگری را نیز بر عهده دارند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • کنترل سطح سیال داخل مخزن جهت جلوگیری از سر ریز شدن آن
  • محافظت از پمپ برای جلوگیری از خشک کار کردن آن ها
  • اتومات کردن عملکرد پمپ و عملیات پر و خالی کردن مخازن 
  • امکان هدایت سیالات در سیستم ها

مزایا و معایب فلوتر

همانطور که می دانید مهم ترین مزیت فلوتر، بهبود عملکرد پمپ ها در مدار می باشد. با این وجود این لوازم همچون دیگر لوازم یدکی پمپ ها دارای مزایا و معایب دیگری نیز می شوند. در ادامه ابتدا به نکات مثبت و سپس منفی آن ها اشاره شده است. از جمله مزایای آن ها:

  • جلوگیری از سوختن پمپ
  • قابلیت تنظیم میزان حساسیت تجهیزات
  • امکان نصب به صورت مستقیم به خود پمپ
  • دارای عملکرد و ساختمانی ساده
  • عدم نیاز به اپراتور برای راه اندازی و استفاده از آن ها
  • کاهش هزینه های مربوط به تعمیرات پمپ
  • مناسب بودن قیمت فلوتر پمپ

در این قسمت به ذکر برخی معایب فلوتر ها پرداخته شده است. اکثر این موارد به این خاطر است که این لوازم باید داخل سیال قرار بگیرند. به همین خاطر احتمال بروز مشکلاتی در ساختمان آن ها بیش از لوازمی است که در محیط بیرونی می باشند. شناخت این موارد پیش از خرید فلوتر ها، امری ضروری می باشد.

  • امکان نشتی و زنگ زدگی به دلیل قرار گیری داخل سیال
  • نیاز به محافظ کابل
  • احتمال بروز مشکلاتی در عملکرد پمپ در صورت خرابی فلوتر

خرید فلوتر و نحوه انتخاب آن

معمولا به دلیل ساده بودن این لوازم و نیز نداشتن تنوع بالا در مدل های مختلف آن ها، انتخاب فلوتر امری ساده می باشد. برای این منظور تنها کافی است به موارد زیر متناسب با سیستم خود توجه گردد. البته مشاوران ما در شهر پمپ هم آماده ارائه راهنمایی های لازم در این زمینه به مشتریان محترم می باشند.

  • نوع پمپ مورد استفاده
  • اندازه طول سیم
  • نوع مخزن به منظور انتخاب مدل فلوتر شامل برقی یا مکانیکی

قیمت فلوتر پمپ

جنس فلوتر پمپ

همانطور که در قسمت اجزای تشکیل دهنده انواع فلوتر ذکر شد، این محصولات ساختمان پیچیده و تعداد قطعات بالایی ندارند. بر همین اساس متریال مورد استفاده در ساخت آن ها نیز دارای تنوع بالایی نیست. به صورت معمول محفظه فلوتر ها از جنس پلاستیک و فلنج آن ها از چدن ساخته می شود.

فروش اینترنتی فلوتر پمپ آب

خرید محصولات فلوتر آب به صورت اینترنتی، با توجه به تعداد کم مدل های آن ها، کاری هوشمندانه می باشد. زیرا نیازی به حضور فیزیکی برای مشاهده مدل های مختلف آن ها وجود ندارد. از همین رو زمان خرید تا حد زیادی کاهش می یابد. علی الخصوص که شما می توانید با خرید از شهر پمپ، به صورت تلفنی از قیمت به روز و مشاوره های رایگان ما نیز پیش از خرید بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *