پمپ, تجهیزات

انواع سیستم های تهویه مطبوع

انواع-سیستم-های-تهویه-مطبوع

 سیستم تهویه مطبوع شاخه ای از علم مهندسی مکانیک می باشد. که وظیفه ی آن ایجاد شرایطی مناسب است که انسان در محیط فعالیت و زندگی بتواند احساس راحتی نماید. یا محصولی را فرآوری و نگهداری کند به طوری که این فعالیت ها بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی صورت پذیرد. امروزه به دلیل افزایش آلاینده ها و ویروس های متعدد، سلامت هوای محیط بسیار حائز اهمیت است.

به همین منظور استفاده از انواع سیستم های تهویه مطبوع برای هوای ساختمان، محل کار، مجتمع ها و… می تواند بر بهبود سبک زندگی و سلامتی انسان ها موثر باشد. در ادامه درباره ی نحوه عملکرد سیستم های تهویه مطبوع و انواع سیستم های تهویه مطبوع که شامل سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی و مستقل می باشد توضیحاتی ارائه می شود.

نحوه عملکرد سیستم های تهویه مطبوع

هر سیستم  تهویه مطبوع از تعدادی اجزای داخلی (داخل ساختمان) و خارجی (خارج ساختمان) تشکیل شده است. و به صورت منظم که دائما در حال تکرار است کار می کنند. تهویه مطبوع فرآیندی است که هوای وارد شده به سیستم بعد از فیلتراسیون، تنظیم دما و رطوبت آن در محیط داخل ساختمان با جهت و سرعت دلخواه توزیع می شود.

يک سیستم تهويه مطبوع دمای مورد نظر را تنظیم می کند. که علاوه بر آن باید بتواند رطوبت را نیز تنظیم و هوا را در محدوده ی مورد نظر به خوبی به گردش درآورد. همچنين بايد ميزان كيفيت هوای فضای مد نظر را برای حفظ سلامت كاربران آن با فیلتراسیون مناسب به سطح مطلوب برساند.

کاربرد های سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع کاربرد های فراوانی دارد که به چند مورد آن اشاره می شود.

  • افزایش، کاهش و ثابت نگه داشتن دما
  • خارج کردن آلاینده ها و گاز های سمی
  • ضد عفونی کردن مراکز بیمازستانی پزشکی
  • ساختمان های تجاری مانند ادارات ، فروشگاه ها و مراکز خرید   
  • ساختمان های مسکونی و انواع سالن و هتل ها

قیمت-سیستم-تهویه-مطبوع

انواع سیستم های تهویه مطبوع

سیستم‌های گرمایش و سرمایش مرکزی

سیستم ‌های تهویه مطبوع مرکزی شامل انواع چیلر، فن کویل و VRFمی‌ باشند. یکی از مزیت های مهم سیستم‌ های گرمایش و سرمایش مرکزی افزایش راندمان و کارایی. همراه با کاهش مصرف برق سیستم مرکزی و ارتقای سطح آسایش افراد آن محیط می‌ باشد.

انتخاب سیستم تهویه مطبوع مرکزی می ‌تواند منجر به کاهش ظرفیت پست ‌های برق، تابلوها، کابل کشی‌ها، کنتور برق واحدها و کلیه موارد مربوط به آن شود. به همین دلیل کاهش سرمایه گذاری اولیه در این بخش مورد توجه سرمایه گذاران می باشد.

طول عمر در سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی بیش از 30 سال است. که همین امر باعث اقتصادی شدن خرید این سیستم ‌ها نسبت به سیستم‌ های مستقل می‌ باشد.

از دیگر مزایای این سیستم های مرکزی می توان به عدم اشغال تراس آپارتمان یا متراژ مفید دیگری در هر واحد اشاره کرد. که همین امر نقش بسزایی در استفاده ی بهینه از فضا و زیبایی مجتمع های مسکونی دارد.

سیستم‌ های گرمایش و سرمایش مرکزی علاوه بر مزایای بسیار، دارای معایبی نیز می باشند. مانند هزینه ی نگهداری بالا، هزینه‌ های لوله کشی و عایق کاری مربوط به انتقال و توزیع سرمایش در کل ساختمان.  محدود بودن تعداد تکنسین‌ های حرفه ای برای تعمیرات و نگهداری بهینه تجهیزات جدید می‌ باشد.

سیستم‌های گرمایش و سرمایش مستقل

این سیستم‌های تهویه مطبوع مستقل شامل مینی چیلر، کولر گازی یا اسپلیت و داکت اسپلیت‌ ها می باشد. از مزایای آن استقلال هر واحد در نصب و بهره برداری و امکان استفاده ی فوری از سیستم آن‌ها می باشد. همچنین از این سیستم‌ ها می‌ توان به طور مستقل در هر واحد و یا یک نقطه از واحد خود استفاده کرد. همین امر باعث می شود هزینه های برق مصرفی و تعمیرات و نگهداری هر واحد به صورت جداگانه محاسبه شود.

معمولا طول عمر سیستم‌های مستقل تهویه مطبوع به اندازه ی سیستم‌ های مرکزی نیست.

زمانی که تعداد طبقات ساختمان بیشتر از چهار طبقه باشد، کندانسورها باید در تراس نصب گردند. که این حالت بخش قابل توجهی از مساحت تراس را  اشغال می ‌کند.

همچنین باعث می شود تعدادی از واحد های هر ساختمان، کندانسور خود را در نمای طبقه خود نصب کنند. که این امر باعث زشت شدن نمای بیرونی ساختمان ها می شود.

قیمت سیستم تهویه مطبوع  با توجه به نوع و کاربرد های آن متفاوت است. بهتر است برای انتخاب صحیح و همچنین مناسب بودن قیمت سیستم تهویه مطبوع از طریق فروشگاه های معتبر اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *