پمپ, پمپ آب خانگی

تفاوت پمپ جتی و بشقابی

تفاوت پمپ جتی و بشقابی

اخیرا به دلیل افزایش تعداد طبقات ساختمان ها، اغلب واحد ها با کمبود فشار آب مواجه هستند. به این منظور استفاده از پمپ آب خانگی یکی از راهکار های مناسب محسوب می شود. این پمپ ها نیز مدل های متنوعی دارند که عوامل زیادی برای انتخاب نوع پمپ آب موثر است از جمله ارتفاع، تعداد واحد های یک ساختمان و مساحت آن ها. پمپ آب بشقابی و پمپ جتی دو مدل از این نوع پمپ می باشند.

برای اینکه متوجه شوید پمپ بشقابی بهتر است یا جتی باید این دو پمپ را بشناسید و آن ها را با هم مقایسه کنید. از این رو در این مقاله به شباهت و تفاوت پمپ جتی و بشقابی می پردازیم تا با شناخت تفاوت پمپ اب جتی با بشقابی بتوانید بهترین پمپ آب خانگی را متناسب با نیازتان انتخاب و تهیه نمایید.

تعریف ساختار پمپ جتی و بشقابی

نحوه عملکرد آن ها که از سری پمپ های آب خانگی محسوب می شوند، افزودن فشار سیال و در نتیجه حرکت و پمپاژ آن به خارج از پمپ است. ساختار پمپ جتی به نحوی است که تنها با یک مدل سانتریفیوژ در بازار موجود می باشد. ولی پمپ آب بشقابی دارای دو مدل سانتریفیوژ و جابه جایی مثبت است.

از کاربرد های هر دو مدل پمپ، پمپاژ مواد در صنایع مختلف می باشد. ولی استفاده از آن ها امروزه در ساختمان های مسکونی بسیار رایج شده است. قیمت آن ها نیز با توجه به ساختار پمپ جتی و پمپ آب بشقابی و با در نطر گرفتن ظرفیت های هر کدام، متفاوت می باشد. شما می توانید جهت اطلاع از اینکه پمپ بشقابی بهتر است یا جتی ، برای خرید، مشاوره و استعلام قیمت آن ها و انواع پمپ های دیگر با ما در شهر پمپ تماس حاصل فرمایید. همچنین با ورود به سایت شهر پمپ می توانید محصولات پمپ آب را مشاهده کرده و مشخصات فنی آن ها را بررسی نمایید.

تفاوت پمپ اب جتی با بشقابی

شباهت پمپ آب بشقابی و جتی

برای مقایسه ی ساختار پمپ جتی و پمپ آب بشقابی ، می توان گفت شباهت های بسیار کمی با هم دارند. که از جمله آن ها به موارد زیر اشاره شده است:

  • افزایش فشار آب در مدار ساختمان ها عملکرد و کاربرد اصلی آن ها می باشد.
  • نحوه ی نصب هر دو پمپ نیز مشابه است.
  • همچنین از نظر حجم و اندازه یکی هستند.

تفاوت پمپ جتی و بشقابی

تفاوت پمپ اب جتی با بشقابی بسیار بیشتر از تشابهات آن ها است. از این رو برای دانستن اینکه پمپ بشقابی بهتر است یا جتی در ادامه به مواردی اشاره می کنیم:

  • در ابتدا از نظر ظاهر و طراحی ساختمان، این دو پمپ با هم متفاوت هستند. به این صورت که ساختار پمپ جتی پیچیده تر از پمپ آب بشقابی است. به عنوان نمونه کارکرد پمپ آب بشقابی بر عهده پروانه و شافت پمپ است. ولی در ساختار پمپ جتی ، قطعه ای اضافه تر هم وجود دارد. این قطعه که جت هوای اکسیژن نام دارد، باعث افزایش فشار سیال می شود.
  • در نوع بشقابی مایع مورد پمپاژ، سیالات غیر خورنده مانند آب یا انواع حلال ها است. در حالیکه در مدل جتی این سیالات شامل آب و سیالات قابل اشتعال مثل سوخت ها می باشد.
  • سرعت و مکش نیز پارامتر هایی هستند که پمپ جتی در مقایسه با پمپ آب بشقابی بیشتر است.
  • بررسی این دو پمپ نشان می دهد که عملکرد آن ها نیز با هم فرق دارد. در پمپ آب بشقابی با ورود سیال به پمپ از طریق چرخش پروانه ها به حرکت در می آید. در نهایت نیز با افزایش فشار سیال به طرف دهانه خروجی هدایت می شود. اما پس از ورود سیال در مدل جتی، هوای داخل پمپ تخلیه شده و خلا به وجود می آید. در این حالت فشار اتمسفری بر سیال مورد پمپاژ غلبه کرده و به سمت خروج حرکت می کند.

پمپ بشقابی بهتر است یا جتی

از دیگر تفاوت پمپ اب جتی با بشقابی

  • میزان هد یعنی ارتفاع قابل پمپاژ در پمپ جتی بالاتر از پمپ آب بشقابی است. که منحصر به فرد بودن ساختار پمپ جتی دلیل آن می باشد. ولی دبی یا میزان آبدهی پمپ بشقابی بیشتر از پمپ آب جتی می باشد.
  • عملکرد هیچ کدام از این پمپ ها بدون سرو صدا نمی باشد. ولی به عنوان تفاوت پمپ جتی و بشقابی به این نتیجه می رسیم که مدل جتی از نوع بشقابی پر صدا تر است.
  • با توجه به ویژگی هد و دبی آن ها، پمپاژ آب در اختلاف ارتفاع های زیاد توسط پمپ های جتی امکان پذیر است. از جمله این موارد می توان به پمپاژ آب از چاه های عمیق اشاره کرد. حال آنکه پمپ آب بشقابی نیز جهت انتقال سیالات غلیظ کاربرد دارند.
  • متنوع بودن قیمت پمپ بشقابی و جتی نیز از دیگر تفاوت آن ها محسوب می شود. به این صورت که قیمت پمپ آب بشقابی با اختلاف کمی از مدل جتی ارزان تر است.
  • طبق ویژگی ها و تفاوت پمپ جتی و بشقابی در مجموع می توان گفت فروش پمپ جتی از پمپ بشقابی به مراتب بیشتر است.

11 دیدگاه در “تفاوت پمپ جتی و بشقابی

  1. فرهنگ گفت:

    درود
    برای منزل ویلایی یک طبقه و گاهاً آبیاری درختان حیاط به متراژ 1000 متر از چاه به عمق 8 متر، از چه پمپی استفاده کنم؟ بشقابی یا جتی؟
    و اینکه آیا پمپ بشقابی 2 اسب دو پروانه، قابلیت مکش از عمق 8 متر رو داره؟

    بسیار ممنون

    1. مهسا جهانی گفت:

      با سلام و روز بخیر
      برای این مورد و پمپاژ آب از عمق 8 متر تنها پمپ های جتی، مناسب هستند. حال میتونید از پمپ های 1 اسب یا 2 اسب جتی استفاده کنید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان در این زمینه هم می تونید با شماره 44965607-021 تماس بگیرید.

      1. اسحاق گفت:

        سلام وقت بخیر
        کارم بنایی هست
        از بشکه آب میخوام تا ارتفاع حدودا۲۰متر ولی طول شیلنگ ۵۰متر به دیوار آب بدیم و یک پمپ آب نیم اسب تهیه کردیم که حجم آبی که میاد کمه زمان زیادی میبره تا سطح مورد نظر رو آب بدیم
        یه چیزی میخوام که در ارتفاع حجم آب زیادی بده و بتونیم در آخر ساعت کاری وسایل کار که ملاتی هست رو با فشار آب بشوریم
        آیا کفکش خوبه یا لجن کش یا پمپ آب بنظرتون کدوم برامون بهتره؟
        حجم آب خروجی و فشار آب مهمه برامون
        تشکر از راهنماییتون

        1. مهسا جهانی گفت:

          با سلام
          یک پمپ آب 1.5 اسب دو پروانه می تونه هم دبی و هم فشار خوبی رو برای شما تامین کنه و قیمت به روزش هم 7.500.000 تومان هست

    2. مهسا جهانی گفت:

      و در مورد سوال دومتون، خیر پمپ های بشقابی، توان لازم رو ندارند.

  2. یاسر جلالی گفت:

    سلام ، ساختمون سه طبقه دارم که لوله کشی طبقه اول و سوم که در واقع طبقه سوم الاچیق طبقه اوله هستش اینها لوله کشیشون باهم هست و یه اشتراکن و طبقه دوم هم لوله کشی با یه اشتراک جدا داره الان چجور پمپی هایی براشون انتخاب کنم در حال حاظر دوتا پمپ نیم اسب پدرولا وصله بشون که اینها اگه لوله باز بشه دیر متوجه میشن که باید روشن بشن و بعد از تاخیر ۵ ثانیه روشن میشن ، مخزن اب رو که اصلا پر نمیکنن

    1. مهسا جهانی گفت:

      سلام
      این مشکلاتی که فرمودید به دلیل ضعیف بودن پمپ هایی هست که استفاده می کنید. برای حل این مشکل باید از یک پمپ یک اسب برای طبقه اول و سوم که لوله کشی شون یکی هست استفاده کنید.
      برای طبقه دوم هم که لوله کشی جداگانه داره، می تونید یا از یک پمپ نیم اسب داخل واحد استفاده کنید و یا یک پمپ یک اسب جتی در پایین ساختمون.
      اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید هم می تونید با شماره 71057523-021 تماس بگیرید.

      1. یاسر جلالی گفت:

        میبخشید همه ملزماتشون انوقت موجوده پیش شما ، بهتر نیست به لوله کشم بگم با شما صحبت کنه

        1. مهسا جهانی گفت:

          بله ما همه مدل های پمپ ها و لوازم جانبی شون رو موجود داریم. برای مشاوره هم خودتون می تونید تماس بگیرید. همکارا راهنماییتون میکنند

  3. یاسر جلالی گفت:

    و یه سوال دیگه پشت بوم مخزن آب دارم کوچک هستن مجزا ولی اینجا اهواز چون هوا گرمه اومدم تانکر توی پارکینگم نصب کردم توی سایه و جاسازی مناسب کردم با ظرفیت ۲۰۰۰ لیتر آیا پمپ جت می تونه فشار آب رو در سه طبقه از تانکر پمپاژ کنه با فرض اینکه زمان قطعی آب با باز کردن یک شیر همه طبقات به هم متصل میشن ، ایا پمپ ۲ اسب لوله ها رو واقعا میترکونه من از بهترین و گرانترین جنسهای بازار و شرکت آذین استفاده کردم در لوله کشی

    1. مهسا جهانی گفت:

      برای ساختمان 3 طبقه اگر تک واحدی باشه پمپ جتی یک اسب و اگر 2 واحدی باشه، 1.5 اسب دو پروانه کافی هست. اما برای مشاوره دقیق تر می تونید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *