ست کنترل, کلید اتوماتیک, لوازم جانبی

نحوه نصب ست کنترل روی پمپ و کلید اتومات

نحوه نصب کلید اتوماتیک

مقدمه

می توان گفت ست کنترل و کلید اتومات از جمله مهم ترین تجهیزات جانبی برای پمپ ها محسوب می شوند. به همین دلیل نصب اتومات پمپ آب خانگی و نیز نحوه نصب ست کنترل روی پمپ از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. به همین منظور در این مطلب قصد داریم طریقه نصب کلید اتوماتیک مکانیکی و نحوه نصب برق ست کنترل را بررسی نماییم.

کلید اتوماتیک چیست ؟

تجهیزی که برای خاموش و روشن کردن خودکار پمپ ها به کار می رود، کلید اتوماتیک یا کلید اتومات مکانیکی می باشد. در واقع تنظیم اتومات پمپ آب خانگی زمان کارکرد پمپ را مشخص می کند. نحوه خودکار کردن پمپ های آب خانگی توسط این وسیله به این صورت است که در حداقل فشار کاری پمپ تنظیم می شود. همچنین پمپ در حداکثر فشار تعیین شده کاری توسط کلید اتومات به صورت خودکار خاموش می شود.

به عنوان نمونه در ساختمان ها با واحد های مسکونی تعداد بالا این کلید اتوماتیک روی پمپ آب خانگی نصب می شود. که در این صورت وظیفه آن سنجش فشار خط آب ساختمان و جلوگیری از سوختن پمپ است. در نهایت در یک بازه فشار مشخص، پمپ را خاموش و روشن می کند. از این طریق اجازه کار به طور یکنواخت را به پمپ نمی دهد و باعث خاموش شدن پمپ در صورت عدم استفاده از آن می شود.

طریقه نصب کلید اتوماتیک مکانیکی

طریقه نصب کلید اتوماتیک مکانیکی

بهتر است برای نصب این تجهیزات از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید. ولی در ادامه جهت آشنایی با طریقه نصب کلید اتوماتیک به طور خلاصه مطالبی را بیان می کنیم. برای نصب کلید اتومات ابتدا باید پمپ را خاموش کنید. و کلید اتوماتیک بر روی پنج راهی پمپ قرار گیرد. سپس برق اصلی را وارد پایه های کلید کرده و برق پمپ نیز از خروجی آن تامین می شود. با این عملیات قطع و وصل پمپ منوط به عملکرد و تنظیم کلید اتومات است.

نصب اتومات پمپ آب خانگی

نصب اتومات پمپ آب خانگی

هنگام نصب پمپ آب خانگی از یک شیر یکطرفه جهت جلوگیری از بازگشت آب ساختمان در خروجی پمپ استفاده می شود. سپس پنج راهی پمپ آب در مدار قرار می گیرد که نصب پنج راهی جهت ارتباط آیتم های زیر با هم است:

  1. خروجی پمپ
  2. مخزن تحت فشار
  3. مانومتر
  4. کلید اتوماتیک
  5. آب ورودی به طبقات ساختمان و واحدها

محل قرارگیری کلید اتوماتیک روی پنج راهی است و برق پمپ را تغذیه می کند. همچنین قادر به قطع و وصل برق پمپ بدون نیاز به تابلو برق می باشد. همچنین در مواردی علاوه بر این کلید از مخزن تحت فشار و منبع ذخیره ورودی آب نیز استفاده می شود. در ادامه تصویری از محل دقیق نصب کلید اتومات آورده شده است.

محل نصب کلید اتوماتیک

ست کنترل چیست ؟

ست کنترل همان کلید اتومات جهت خاموش و روشن کردن پمپ ها به صورت خودکار می باشد. برای پمپ هایی تا 1.5 کیلووات این تجهیز مناسب است و با سنجش فشار آب داخل لوله پمپ را خاموش می کند. از ست کنترل در ساختمان هایی با نهایتا سه واحد مسکونی استفاده می شود. در کل این قطعه نسبت به کلید مکانیکی توان کمتری دارد. پس در فشارهای بالا و تعداد دفعات قطع و وصل بالا کاربرد ندارد. همانطور که قبلا ذکر شد، بیشترین کاربرد آن در مصارف خانگی با تعداد واحدهای مسکونی کم است.

نحوه نصب برق ست کنترل

ست کنترل برند ها و مدل های مختلفی دارد که هریک نیز دارای آپشن های متفاوتی مانند پریزدار بودن، داشتن گیج فشار و پیچ تنظیم می باشند. این عوامل باعث می شود این تجهیز قیمت های متفاوتی داشته باشد. همچنین این ویژگی ها باعث به وجود آمدن انواع مختلف آن شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد، ست کنترل با:

  • درجه فشار
  • پیچ تنظیم
  • پریز اتصال پمپ
  • صفحه دیجیتال
  • و نوع ساده آن

نحوه نصب ست کنترل روی پمپ

محل نصب صحیح ست کنترل دقیقا بعد از خروجی پمپ می باشد. خروجی پمپ نیز بعد از قرار دادن شیر یکطرفه آن وصل می شود. خروجی این قطعه هم به لوله توزیع آب بین طبقات یا واحدهای مسکونی متصل می شود. لازم به ذکر است که برق راه اندازی این پمپ ها مستقیما از روی ست کنترل گرفته می شود. در نصب این قطعه موارد زیر باید رعایت شوند:

  • محل نصب باید خشک و به دور از پاشش آب باشد.
  • باید دقیقا بر روی پمپ نصب شود.
  • برق پمپ باید از ست کنترل گرفته شود. نحوه نصب برق ست کنترل نیز به این صورت است که با برق شهری 20 ولت انجام می شود.
  • جهت تنظیم آن باید شیر آب را تا انتها باز کرده تا ست کنترل به پمپ، فرمان روشن شدن دهد. سپس با بستن شیر باید منتظر شد تا بعد از چند ثانیه ست کنترل به پمپ فرمان خاموش شدن دهد.
  • روی بدنه ی ست کنترل یک پریز برق وجود دارد و دارای دو شاخه است. در این حالت برق پمپ به پریز ست کنترل متصل می شود و دو شاخه ی ست کنترل را به برق وصل می کنیم. 

نحوه نصب ست کنترل روی پمپ

مزایای ست کنترل

از جمله مزایای این قطعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از طریق حذف منبع تحت فشار، مانومتر و کلید اتوماتیک در هزینه خرید صرفه جویی می کند. بنابراین قیمت ست کنترل از قیمت کلید اتوماتیک پایین تر است.
  • نصب و تعمیر ست کنترل آسان می باشد.
  • طول عمر آن بیشتر از کلید اتومات است
  •  فشار ست کنترل به آسانی تنظیم می شود
  • جلوگیری از خرابی پمپ و قطع آن در زمان نبودن آب در ورودی پمپ
  • دارای طراحی خاص و مناسب برای مصارف کشاورزی، باغبانی و خانگی

شما می توانید جهت خرید ست کنترل و خرید کلید اتوماتیک از طریق کلمات لینک شده به سایت شهر پمپ مراجعه نمایید یا با مشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *