پمپ, پمپ پریستالتیک

نصب پمپ پریستالتیک

مقدمه

پمپ پریستالتیک از سری پمپ های دقیق آزمایشگاهی محسوب می شود. از آنجاییکه کاربرد آن، برای موارد حساس و نیازمند دقت بالا میباشد، بسیاری این پمپ را با دوزینگ پمپ اشتباه می گیرند. در حالیکه با مقایسه پمپ پریستالتیک و دوزینگ پمپ، متوجه می شویم که تفاوت بسیاری با هم دارند. مهم ترین آنها، تزریق یکنواخت و بدون ضربه و شوک مواد شیمیایی توسط پمپ پریستالتیک می باشد. جهت آشنایی با نحوه نصب پمپ پریستالتیک یا پمپ شلنگی و قیمت پمپ پریستالتیک آزمایشگاهی با ما همراه باشید.

نحوه نصب پمپ پریستالتیک

با وجود اینکه پمپ شلنگی دارای برندهای متفاوتی نظیر پمپ پریستالتیک اتاترون است، اما نحوه نصب کلی آن ها یکسان است. شما میتوانید جهت آشنایی با این برندها و دریافت مشاوره رایگان با شهر پمپ تماس بگیرید. همچنین لازم به ذکر است که برندهای پمپ پریستالتیک ساخت ایران نیست. شهر پمپ به عنوان نمایندگی پمپ پریستالتیک تمامی برندهای موجود این مدل پمپ در ایران را داراست. قیمت پمپ پریستالتیک آزمایشگاهی در این برندها متفاوت است. اما پمپ پریستالتیک ساخت ایران وجود ندارد.

نحوه نصب پمپ پریستالتیک کوچک

نکته مهم پس از انتخاب مدل پمپ مایعات پریستالتیک با توجه به میزان تزریق، هد کاری و نوع سیال، تهیه تابلو برق محافظتی است. این تابلو برق، پمپ را در مقابل نوسانات برق، اضافه جریان و اضافه ولتاژ محافظت می کند. سپس با توجه به نحوه نصب پمپ پریستالتیک، مکان قرارگیری آن مشخص می شود. این مدل می تواند یا به صورت رومیزی روی شاسی پیچ شود. و یا به صورت دیواری باشد و روی دیوار پیچ شود. لازم به ذکر است که پمپ باید به صورت عمودی و کاملا تراز نصب شود. همچنین پمپ شلنگی دارای ولوم تنظیم نیز می باشد. وظیفه آن هم تنظیم میزان تزریق سیال مورد نظر است. سپس با توجه به کانکشن ورودی و خروجی پمپ، لوله با سایز مناسب به آن متصل شده و به محل تزریق هدایت می شود. یادآوری می شود که به هیچ عنوان نباید از بست فلزی برای نگهداشتن لوله های ورودی و خروجی استفاده کرد. چون باعث پاره شدن لوله های پمپ پریستالتیک می شود. برای این منظور باید از بست های پلاستیکی استفاده شود.

نکات مورد توجه در راه اندازی و نصب پمپ پریستالتیک

  1. قبل از روشن کردن این پمپ، هرگز نباید پیچ ولوم تنظیم دبی آن را چرخاند. چراکه این عمل منجر به آسیب دیدن پمپ می شود.
  2. هنگام اتصال پمپ به برق، ابتدا باید آن را کاملا هواگیری کرد تا از خشک کار کردن آن جلوگیری شود. زیرا خشک کار کردن پمپ، باعث سوختن آن می شود.
  3. با توجه به دو مورد بالا، پس از هواگیری کامل پمپ و شروع تزریق مواد شیمیایی، می توان از پیچ تنظیم استفاده کرد. به این صورت می توانیم دبی پمپ را به میزان دلخواه خود تنظیم کنیم.
  4. پمپ های پریستالتیک را هرگز نباید به صورت آنی حین کارکرد از برق کشید. بلکه جهت خاموش و روشن کردن آن، باید از دکمه on و off روی پمپ استفاده کرد.
  5. یکی دیگر از نکات مورد توجه در این پمپ، میزان فشار تولیدی است. به این معنی که پمپ پریستالتیک نباید بیش از ظرفیت خود، زیر بار باشد. چراکه ایجاد فشار بیش از حد به پمپ، باعث سوختن آن می شود.

نکات مهم درباره لوله و اتصالات پمپ پریستالتیک

از آنجاییکه مهم ترین قطعه در پمپ مایعات پریستالتیک، لوله یا اصطلاحا شیلنگ آن می باشد، انتخاب برندی با کیفیت، ضروری است. کارشناسان ما در شهر پمپ ( نمایندگی پمپ پریستالتیک در ایران ) آماده مشاوره در این زمینه هستند. علاوه بر این موضوع، جهت افزایش طول عمر لوله های ورودی و خروجی این پمپ، باید نکاتی را حین نصب پمپ پریستالتیک نیز رعایت کرد. در ادامه سعی شده است به اصلی ترین آن ها اشاره شود.

  1. محل اتصال لوله های ورودی و خروجی به پمپ شلنگی باید به صورت دوره ای چک شود. از این طریق ماده سیال نیز فاقد نشتی به پمپ می شود.
  2. همانطور که قبلا هم ذکر شد، اندازه لوله ورودی و خروجی پمپ باید کاملا متناسب با کانکشن ورودی و خروجی پمپ باشد. همچنین باید از اتصال لوله بزرگتر یا کوچکتر از اندازه استاندارد پمپ خودداری کرد.
  3. حتی الامکان از قرار دادن زانویی و خم کردن لوله جلوگیری کنید. به این صورت پمپ راحت تر کار می کند.
  4. غالبا پمپ های پریستالتیک، از متریال های ضد اسید ساخته می شوند. اما باز هم باید به نوع سیال مورد استفاده توجه کرد. تا در صورت استفاده از مواد خورنده، لوله هایی متناسب و مقاوم با سیال استفاده شود.
  5. روی لوله های پمپ طوری بست بزنید و محکم کنید که نیروی وارده روی محل اتصال لوله های ورودی و خروجی پمپ نباشد.
  6. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خط مکش ورودی پمپ، عاری از هر زانویی و پیچ و تابی باشد. در واقع این خط باید کاملا صاف قرار گیرد.
  7. پس از نصب پمپ پریستالتیک ،شیلنگ داخل آن باید به صورت دوره ای بازدید شود. زیرا در تماس مستقیم با آرمیچر می باشد. پس باید چک شود که به دلیل سایش با آرمیچر دوار، پاره یا سوراخ نشده باشد.

پمپ پریستالتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *