پمپ, پمپ دیافراگمی

نحوه ی نصب پمپ دیافراگمی

نحوه ی نصب پمپ دیافراگمی

یکی از پمپ هایی که با توجه به نوع طراحی که دارند، در صنایع مختلفی اعم از صنایع غذایی، پتروشیمی، تولید کاشی و سرامیک و انتقال انواع چسب، رزین و حلال ها مورد استفاده قرار می گیرند، انواع پمپ های دیافراگمی هستند که در مقالات قبلی به صورت مفصل به تشریح آن ها و ذکر انواعشان پرداخته شده است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به نحوه ی نصب پمپ دیافراگمی بپردازیم.

البته پیش از آن ابتدا به توضیح مختصری در رابطه با طرز کار پمپ دیافراگمی خواهیم پرداخت و سپس به نوع ساختمان و نیز قطعات به کار رفته در آن ها نیز اشاره ای خواهد شد. هرچند این اطلاعات در شناخت بیشتر پمپ های دیافراگمی بسیار موثر هستند، اما با توجه به تنوع مدلی بسیار بالای این محصولات بر اساس هد، دبی و متریال به کار رفته در ساخت آن ها، شما می توانید به منظور داشتن انتخابی صحیح با فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس گرفته و از مشاوره های رایگان کارشناسان ما بهره مند گردید.

طرز کار پمپ دیافراگمی

طرز کار پمپ دیافراگمی

به صورت کلی پمپ های دیافراگمی از جمله پمپ های جا به جایی مثبت محسوب می شوند و به همین خاطر دارای عملکرد خاصی می باشند. به این صورت که طرز کار پمپ دیافراگمی بر اساس حرکت رفت و برگشتی قطعه ای به نام دیافراگم در داخل آن بنا شده است. با حرکت متناوب این دیافراگم، فشار لازم برای انتقال سیال فراهم می شود. برخی از مدل های این پمپ ها که در انواع دستی، پنوماتیکی و برقی تولید می شوند، دارای ویژگی خود مکشی نیز می باشند.

نحوه ی نصب پمپ دیافراگمی

نحوه ی نصب پمپ دیافراگمی به نسبت، نصب ساده ای بوده و نیز تنوع نصبی که می توان برای آن قائل شد، از جمله محاسن این پمپ به شمار می رود. اینکه از کدام نصب در پمپ دیافراگمی مورد نظر خود استفاده شود، بستگی به میزان مکش پمپ و نحوه تامین این مکش دارد. به طور مثال در صورت داشتن مکش مثبت، این پمپ باید پایین تر از سطح سیال قرار گیرد و در صورت خود مکش بودن آن، باید بالا تر از سطح سیال نصب شود.

همچنین اگر نصب این محصولات به صورت سیار انجام شود، دارای حمل و نقل آسانی خواهند بود و بر این اساس می توان آن ها را به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل نمود. خود نحوه ی نصب پمپ دیافراگمی نیز بدین صورت است که باید بخش ورودی پمپ را به خروجی کمپرسور در نوع بادی متصل کرد. همچنین توجه به عدم وجود نشتی در اتصالات، اندازه قطر لوله های مکش آن ها و استفاده از کمترین زانویی در مسیر لوله کشی ورودی و خروجی پمپ، از جمله نکات حائز اهمیت در نحوه ی نصب پمپ دیافراگمی می باشد. در آخر توصیه می شود که این پروسه با وجود ساده بودن، توسط متخصص انجام شود. 

پمپ دیافراگمی چگونه کار می کند

ساختمان و قطعات پمپ دیافراگمی

هر یک از قطعات پمپ های دیافراگمی، وظیفه ای خاص را در طرز کار پمپ دیافراگمی ایفا می کنند که در ادامه به صورت مختصر توضیح داده شده اند. دانستن این موارد در نصب محصولات پمپ های دیافراگمی از آنجایی اهمیت دارد که به قرار گرفتن صحیح آن ها و عدم آسیب رساندن به آن ها حین نصب توجه ویژه ای شود.

بر اساس توضیحات بالا این پمپ ها شامل یک دیافراگم برای پمپاژ، فلنج نگهدارنده جهت اتصال به سایر تجهیزات، توپک، شافت و قطعات موجود روی بدنه پمپ می باشند. البته برخی از آن ها می توانند از نوع دو کاناله باشند که در این صورت شامل دو دیافراگم (متصل شده توسط یک میله به یکدیگر) با حرکت خطی و یک محفظه می شوند. در نوع بادی این پمپ ها نیز یک شیر توزیع هوا وجود دارد تا با انتقال هوای فشرده شده به قسمت پشت دیافراگم ها، منجر به حرکت رفت و برگشتی آن ها به منظور پمپاژ سیال شوند.

قطعات پمپ دیافراگمی

همچنین در برخی مدل های این انواع بادی، یک شیر توپی یا یک شیر زبانه ای نیز وجود دارد. پمپ هایی شامل این شیر های توپی را می توان مناسب ترین نوع پمپ بادی دیافراگمی به حساب آورد. چراکه در این مدل ها ورودی پمپ در پایین محفظه دیافراگم و خروجی آن در قسمت بالا ی محفظه قرار می گیرد.

بنابراین گاز های اضافی یا بخار و هوای موجود در پمپ نیز بدین صورت از قسمت خروجی آن که بالای محفظه پمپ قرار دارد، خارج می شود. اما در پمپ های دارای شیر یک زبانه ای بر خلاف نوع بالا، خروجی در قسمت پایین محفظه پمپ قرار داشته تا از این طریق ذرات جامد ته نشین شده در پمپ به راحتی همراه با سیال از قسمت خروجی آن خارج شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *