مخزن آب

رعایت نکات ایمنی در نصب منبع آب هوایی

نصب منبع آب هوایی

نصب منابع آب هوایی به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و نیاز به نیروی متخصص دارد؛ زیرا نصب این نوع منابع نیازمند یک سری از مهارت ها و رعایت نکات ایمنی است. نصب منبع آب هوایی با نصب انواع منابع آب معمولی و تاسیسات پشت بام تفاوت دارد. به همین دلیل کسانی که قصد چنین کاری را دارند، باید مطمئن شوند پیمانکاری که استخدام کرده اند در تمامی زمینه ها مهارت و شناخت کافی را دارد. برای این که بهتر با نحوه نصب منابع آب هوایی آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

نکات مهم نصب منبع آب هوایی

  • ایمنی و سلامتی

اولین و مهم ترین نکته ای که در نصب منابع آب هوایی باید رعایت شود، نکات ایمنی است. نصب این منبع کار چندان ساده ای نیست؛ زیرا تکنسین باید در فضای محدودی کار خود را انجام دهد. به همین دلیل است که برای انجام این کار فرد باید از قبل تجربه داشته باشد و آموزش های تخصصی مربوط به آن را دیده باشد. همچنین برای نصب، استفاده از وسایل ایمنی مانند کلاه، سه پایه و دستکش ایمنی و سایر وسایل لازم است.

کار نصب منبع آب هوایی همان طور که از نامش نیز پیداست، در ارتفاع انجام می شود. به همین دلیل لازم است شرایط مناسب برای نصب کنندگان فراهم شود. برای مثال با نصب یک ریل ایمنی در اطراف محل مخزن یا استفاده از پلکان جانبی و به کار گیری داربست و طناب های ایمنی می توان احتمال سقوط نصاب ها را کاهش داد. همچنین برای نصب نیز لازم است از تجهیزات جدید استفاده شود.

در حین فرآیند نصب حتما از کابل های مختلفی استفاده شود. برای این که فرآیند نصب سریع تر و ایمن تر پیش برود، کابل ها باید در امتداد سکو ها قرار بگیرند و به گونه ای هدایت شوند که کار نصب کننده ها را مختل نکند.

نصب منبع آب هوایی

  • جوشکاری ایمن

در حین نصب منبع آب هوایی قطعا به جوشکاری نیاز خواهید داشت. فرآیند جوشکاری باید به صورت ایمن انجام شود. هیچ گاه در جوشکاری منابع آب هوایی نباید از حرارت بالا استفاده کرد؛ چرا که جوشکاری با حرارت بسیار بالا باعث ایجاد خرابی های مختلف در پوشش داخلی منبع آب هوایی خواهد شد. همچنین در حین جوشکاری، جوشکار باید به بدنه منبع آب هوایی نیز توجه داشته باشد؛ زیرا آسیب رسیدن به این قسمت به منبع خسارت های جبران ناپذیری وارد می کند.

بهترین زمان برای نصب منبع آب هوایی و یا تعمیر آن ها آن زمانی است که مخزن برای بررسی سالانه از جای خود خارج می شود. در این زمان صاحب منبع آب باید مخزن خود را تخلیه، تمیز و ضد عفونی کند. در این زمان می تواند مشکلات منبع را راحت تر پیدا و تعمیر کرد.

  • چسبکاری ایمن

بسیاری از کسانی که قصد نصب منابع آب هوایی را دارند، معمولا از چسب های اپوکسی استفاده نمی کنند؛ زیرا اعتقاد دارند راه های قابلیت اطمینان بهتری برای اتصال قطعات هست و لازم نیست از چسب اپوکسی استفاده کرد. اما در صورتی که شرایط مناسب برای نصب منبع آب هوایی را فراهم کنید، چسب های اپوکسی می توانند بسیار بهتر از دیگر روش ها عمل کنند.

نصب منبع آب هوایی با چسب اپوکسی

دمای محیط، عمر منبع، تمیزی و … همگی می توانند بر استحکام اتصال به کمک چسب های اپوکسی تاثیر بگذارند. اگر بتوانید شرایط مناسب را برای استفاده از چسب های اپوکسی فراهم کنید، چسب ها می توانند قطعات را به یکدیگر متصل کنند.

البته در حین استفاده از چسب های اپوکسی برای نصب منابع آب هوایی پیمانکار باید یک سری نکات را نیز در نظر داشته باشد. در یک منبع آب هوایی انقباض و انبساط حرارتی می توانند تاثیر زیادی روی عملکرد چسب بگذارند. به خصوص در بالاترین قسمت منبع آب؛ چرا که دمای قسمت هایی بالایی منبع آب در فصول گرم سال بسته به محیط می تواند تا 75 درجه سانتی گراد نیز برسد. همچنین در فصول سرد سال نیز امکان کاهش دمای سقف منبع آب تا منفی 35 درجه سانتی گراد وجود دارد. این تغییر دما روی نحوه نصب منبع آب هوایی و استفاده از چسب های اپوکسی تاثیر می گذارد که قبل از نصب باید در نظر گرفته شوند.

همچنین چسب های اپوکسی حین نصب منبع آب هرگز نباید برای اتصال سطوح عمودی مورد استفاده قرار بگیرند. این نوع چسب ها حس امنیت کاذب ایجاد می کنند و احتمال سقوط منبع هوایی را بالا می برند. اگر چسب های اپوکسی برای اتصال سطوح عمودی به کار گرفته شده باشند، امکان سقوط منبع آب در موقعیت های سخت مانند وزش باد شدید وجود دارد.

  • بازرسی قبل از نصب

تمامی پیمانکاران باید قبل نصب هر نوع منبع آب هوایی باید بررسی های لازم را انجام دهند؛ زیرا مخازن قدیمی ممکن است در نگاه اول خوردگی یا آسیب های پنهان را نشان ندهند و تنها پس از تکمیل پروژه و نصب منبع آب هوایی مشکلات آن مشخص شود.

بررسی منبع آب هوایی

  • جلوگیری از ایجاد رطوبت بالا در نزدیکی تجهیزات الکترونیکی

منابع آب هوایی از تجهیزات الکترونیکی در کنار پایه نگهدارنده خود استفاده می کنند تا بتوان به راحتی آن ها را کنترل کرد. همان طور که می دانید تجهیزات الکترونیکی به شدت در برابر رطوبت و آب آسیب پذیر هستند. به همین دلیل یکی از نکاتی که در حین نصب منبع آب هوایی باید به آن توجه کرد، جلوگیری از ایجاد رطوبت بیش از حد در نزدیکی تجهیزات الکترونیکی منبع آب است.

برای جلوگیری از خراب شدن تجهیزات الکترونیکی منبع آب هوایی، بهترین کار استفاده از تجهیزات ضد آب است. همچنین برای ایمنی بیشتر می توان کابل های تجهیزات را از زیر زمین مخزن هدایت کرد. رعایت چنین نکاتی امکان خرابی تجهیزات الکترونیکی منابع آب را به حداقل می رساند.

نتیجه گیری

منابع آب هوایی دسته ای از مخازن هستند که برای ذخیره آب در ارتفاعات به کار برده می شوند. به منابع آب هوایی برج ذخیره آب نیز گفته می شود. مخازن آب به دو قسمت اصلی پایه و بدنه تقسیم می شوند. نصب منبع آب هوایی نیازمند پیمانکار باتجربه و متخصص است؛ چرا که در صورت نصب نادرست امکان سقوط منبع آب هست. به همین دلیل برای این که بهتر با نحوه نصب منابع آب هوایی آشنا شوید، در این مقاله درمورد نکات مرتبط با این موضوع توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *