مخزن آب

مزایا و معایب مخزن آب هوایی

مخزن آب هوایی

بیشتر افرادی که زمین های زراعی دارند و یا در حومه شهر ها زندگی می کنند، قطعا با مشکل قطعی آب و یا افت شدید فشار آن مواجه شده اند. کسانی که معمولا با این گونه مشکلات رو به رو هستند، می توانند کار های مختلفی را برای رفع مشکل افت فشار آب انجام دهند. از میان این روش ها می توانیم به نصب انواع پمپ آب و یا استفاده از مخزن آب هوایی اشاره کنیم. برای این که بهتر بدانید برج آبی چیست و چه کاربردی دارد، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید. در این مقاله درمورد مخزن های آب هوایی و نکات مرتبط با آن ها توضیح داده شده است.

مخزن آب هوایی چیست؟

مخازن آب هوایی که به آن ها برج آبی نیز گفته می شود، در واقع سازه های بلندی هستند که مقدار زیادی آب آشامیدنی را به صورت تحت فشار در خود جای می دهند. در ساخت این مخزن ها معمولا از دو ماده فولاد و بتن استفاده می کنند. فضای داخلی آن ها به گونه ای طراحی می شود که از آب داخل آن در برابر هرگونه آلودگی فضای بیرونی محافظت شود. مخازن آب هوایی معمولا بین 30 تا 45 متر ارتفاع دارند.

مخزن آب هوایی در زمین های مرتفع قرار می گیرد تا به کمک نیروی گرانش آب فشار کافی را برای رسیدن به مقصد مورد نظر تامین کنند. هر 30 سانتی متر ارتفاع حدودا می توند PSl 0.43 (پوند بر اینچ مربع) به آب درون مخازن نیرو وارد کند. به همین دلیل است که آبی که از برج آب تامین می شود معمولا فشار بسیار خوبی دارد.

مخازن آب هوایی بسیار بزرگ هستند و حداقل 1000000 گالن آب را در خود جای می دهند. کوچک ترین مخزن آب هوایی نیز آنقدر بزرگ است که بتواند آب مورد نیاز یک روز یک شهر کوچک را تامین کند. برج آب معمولا باید در مرتفع ترین ناحیه شهر یا زمین های زراعی نصب شود.

مخازن آب هوایی چه کاربرد هایی دارند؟

مخزن آب هوایی

از برج های آب برای ذخیره و رساندن آب تحت فشار به یک شهر بهره می برند. یک برج آب می تواند کاربرد های دیگری نیز داشته باشد. برای نمونه:

  • می توان آب های استخراج شده از مخازن، رودخانه یا چاه را به مخزن آب هوایی و سپس از آن جا به مراکز تصفیه خانه انتقال داد تا تمامی رسوبات معلق، میکرو ارگانیسم ها و سایر آلاینده های آن حذف شوند.
  • مخزن آب هوایی می تواند فشار انتقال آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • در مواقعی که بیش از حد باران می بارد، آب را به مخازن آب هوایی انتقال می دهند تا در زمان اوج مصرف بتوان آب مورد نیاز را از طریق آن ها تامین و از مشکل کمبود آب یا افت فشار آن پیشگیری کرد.

بدون مخزن آب هوایی آب برای انتقال از راه لوله ها فشار کافی را نخواهد داشت؛ زیرا این مخازن از فشار هیدرواستاتیکی مبتنی بر گرانش استفاده می کنند که موجب افزایش فشار آب به میزان قابل توجهی می شوند.

بیشتر کسانی که از برج های آب استفاده می کنند، معمولا پس از باز کردن شیر آب افت فشار آن را (حتی در صورت نبود پمپ) مشاهده نکرده اند؛ زیرا برج های آب می توانند میزان آب زیادی را در خود ذخیره و آن را با سرعت زیادی به کمک نیروی گرانش منتقل کنند.

در صورتی که مخزن آب هوایی پر از آب باشد، می تواند تا مدت زمان محدودی یعنی تا قبل از خالی شدن مخزن، بدون برق نیز کار کند. زیرا همان گونه که پیشتر نیز ذکر کردیم، مخازن آب هوایی برای انتقال آب از مخزن به لوله ها تنها به نیروی جاذبه نیاز دارند و نبود برق مشکلی در انتقال آب به لوله ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. مخازن آب تنها زمانی که می خواهید آن ها را پر کنید به برق نیاز خواهند داشت. آن هم به این دلیل که پمپی که برای پر کردن مجدد برج آب استفاده می شود، با برق کار می کند.

مخازن آب هوایی چه کاربرد هایی دارند

یک مخزن آب هوایی می تواند به دو دلیل هزینه های مربوط به توزیع آب را به حداقل برساند :

  1. اول این که با مخازن آب نیاز به ایستگاه های پمپاژ در هر منطقه به حداقل می رسد.
  2.  روز های اوج مصرف آب معمولا کم است و می توان آب اضافی را به مخزن منتقل کرد. با این کار تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی می شود.

مزایای برج های آب

  • برج های آب می توانند آب را با یک فشار ثابت در سیستم توزیع عمومی انتقال دهند. دستیابی به یک فشار ثابت در سیستم های توزیع آب بدون مخزن آب هوایی بسیار دشوار است.
  • برج های آب می توانند میزان زیادی آب در خود ذخیره کنند تا در روز های اوج مصرف بتوان برای تامین آب استفاده کرد.
  • اگر یک برج آب به اندازه کافی بلند باشد، می تواند آب را تنها با فشار هیدرواستاتیکی توزیع کند.

معایب برج های آب

معایب برج های آب

  • حتی بهترین برج های آب نیز نمی توانند از افت فشار آب در زمان اوج مصرف جلوگیری کنند.
  • آب از داخل مخزن تنها می تواند به مناطق با ارتفاع پایین تر منتقل شود؛ از این رو نمی توان از آن ها در مناطق تپه ای استفاده کرد.
  • مخزن آب هوایی می تواند بر طعم و بوی آب تاثیر بگذارد؛ به خصوص اگر به تازگی نصب شده باشد.
  • برج های آبی که آب تصفیه نشده را ذخیره می کنند، لایه ای از باکتری ها و لجن ها را در خود جمع می کنند. در نتیجه باید آن را هر سه تا پنج سال یک بار تمیز کنید.

نتیجه گیری

برای جوامع شهری و همچنین کسانی که صاحب زمین های زراعی هستند، یکی از بهترین راه های تامین آب استفاده از مخزن آب هوایی است. مخازن آب هوایی نیاز به نگهداری دارند؛ اما همچنان آن ها را  راهی ساده تر و ارزان تر از سیستم های پمپاژ آب می دانند. مخازن آب هوایی می توانند میزان زیادی از آب را در خود جای دهند تا شما در زمان نیاز بتوانید از آن ها استفاده کنید. در این مقاله توضیح دادیم که مخزن آب هوایی چیست، چه کاری انجام می دهد و چه مزایا و معایبی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *