بوستر پمپ

دلایل افت فشار آب در لوله و راه های رفع این مشکل

افت فشار آب در لوله

هیچ کس دوست ندارد که با فشار آب کم دوش بگیرد. البته فشار آب نباید آنقدری کم باشد که شما ندانید آب از کجا می آید. بدترین اتفاق زمانی می افتد که شما با آبی که قطره قطره می آید، مجبور باشید که ظرف ها را بشویید! افت فشار آب در لوله می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد؛ اما پیدا کردن مشکل ممکن است از آن چیزی که فکرش را می کنید سخت تر باشد. اگر این مشکل در خانه یا ساختمان مسکونی شما اتفاق افتاده باشد، ممکن است مشکل از لوله کشی باشد. ما در این مقاله به دلایل افت فشار آب در لوله می پردازیم.

چرا فشار آب در لوله کم است؟

  1. باز نبودن شیر اصلی آب

اگر شیر اصلی آب شما در دسترس همه اعضای خانه باشد،  احتمال دارد که آن ها سهوا با شیر آب برخورد کرده باشند و شیر اصلی به طور کامل باز نباشد. بعضی از افرادی که فرزند کوچک دارند، باید دستکاری آن ها را نیز در نظر بگیرند. شیر اصلی آب باید تا آخر باز باشد تا فشار آب به طور کامل تامین شود.

  1. لوله های فولادی قدیمی

لوله های فولادی گالوانیزه قدیمی با گذشت زمان سریع تر دچار خوردگی می شوند و مواد معدنی در لوله جمع می شود. همین موضوع جریان آب را مختل می کند. اگر نمی دانید سیستم لوله کشی شما چقدر قدمت دارد یا جنس لوله های شما چیست، باید از یک لوله کش بخواهید که لوله ها را بررسی کند. بهتر است به تعویض لوله های فرسوده فکر کنید. این راه حل هزینه زیادی دارد و احتمالا باید آخرین راه حل شما باشد.

افت فشار آب در لوله

  1. گرفتگی لوله ها

گرفتگی لوله یکی از دلایل افت فشار آب در لوله است. ممکن است قسمتی از لوله شما دچار گرفتگی شده باشد که دسترسی به آن سخت است. بهتر است از یک محلول چاه باز کن یا تمیز کننده استفاده کنید تا رسوب های داخل لوله از بین برود. البته حواستان باشد که از مواد شیمیایی خطرناک استفاده نکنید؛ زیرا این مواد به لوله های شما آسیب می رسانند و مشکل شما را چند برابر خواهند کرد. اگر مشکل شما حل نشد، از یک لوله کش کمک بخواهید تا بدون استفاده از مواد شیمیایی، گرفتگی لوله را از بین ببرد.

  1. نشتی لوله ها

اگر همه دلایل افت فشار آب در لوله را بررسی کردید و به نتیجه ای نرسیدید، بهتر است نشتی لوله ها را بررسی کنید. آبی که با نشتی از لوله ها خارج می شود، فشار آب را کم می کند. بهتر است از یک لوله کش بخواهید که منبع نشتی را پیدا کند و لوله را تعمیر کند.

  1. یخ زدن لوله ها

اگر لوله های شما در بیرون از منزل باشند و دمای هوا کمتر از صفر درجه سانتی گراد شود، احتمال یخ زدن لوله ها بسیار زیاد است. لوله های یخ زده باعث افت فشار آب در لوله ها می شوند یا جریان آب را به کلی متوقف می کنند. در این شرایط باید از عایق لوله استفاده کنید تا احتمال یخ زدگی کاهش پیدا کند.

  1. جاذبه

آبی که به سمت بالا حرکت می کند، بر نیروی جاذبه غلبه می کند. به همین دلیل هر چه ارتفاع بیشتر باشد، فشار آب کمتر خواهد شد. اگر در طبقه بالای ساختمان زندگی می کنید و مشکل افت فشار در لوله ها را تجربه می کنید، بهتر است از بوستر پمپ استفاده کنید.

  1. خرابی رگولاتور فشار

خرابی رگولاتور فشار

رگولاتور فشار، فشار ورودی لوله کشی را تنظیم می کند تا به لوله ها آسیب نرسد. رگلاتور خراب باعث افت فشار آب در لوله یا افزایش فشار آب می شود. بهتر است که میزان رگلاتور فشار را بررسی کنید. اگر خودتان نمی توانید رگلاتور را تنظیم کنید، بهتر است از یک لوله کش کمک بخواهید.

  1. زمان اوج مصرف

اگر در روز تعطیل و ساعات اوج مصرف فشار آب خانه شما کم است، افت فشار آب در لوله طبیعی است. بررسی کنید که فشار آب در چه زمانی کم می شود و در آن زمان مصرف آب را کمتر کنید.

  1. استفاده از فیلتر یا دستگاه تصفیه آب

فیلتر های آب فشار آب را تا حد زیادی کاهش می دهند. بسیاری از افراد نیز از دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنند. اگر افت فشار آب در لوله را تجربه کرده اید، بهتر است که فیلتر یا دستگاه تصفیه آب را بررسی کنید و اگر مشکلی داشت، آن مشکل را حل کنید.

  1. مشکل فشار آب گرم

اگر فقط فشار آب گرم شما کم شده است و فشار آب سرد هیچ مشکلی ندارد، باید موارد دیگری را بررسی کنید. شما باید لوله هایی را که به آبگرمکن متصل می شوند بررسی کنید، شیر اصلی آب گرمکن را به طور کامل باز کنید و احتمال ایجاد رسوب در کف آب گرمکن را بررسی کنید.

راه حل نهایی!

بوستر پمپ آب

اگر بعد از طی کردن تمام این مراحل، هنوز هم با مشکل افت فشار آب در لوله مواجه هستید، ممکن است مشکل از شما نباشد و به نوع لوله کشی ساختمان شما بستگی داشته باشد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، افرادی که در طبقات بالای ساختمان زندگی می کنند، بیشتر این مشکل را تجربه می کنند. برای افزایش فشار آب خانه خود، بهتر است از یک بوستر پمپ آب استفاده کنید.

جمع بندی

احتمالا شما هم در هنگام مواجهه با مشکل افت فشار آب در لوله، فکر کرده اید که لوله های خانه شما دچار مشکل شده است یا یک اتفاق مهم تر افتاده است. اما بهتر است که از مشکلات دم دستی شروع کنید. شما خودتان می توانید این مشکلات را حل کنید و بعد با یک لوله کش تماس بگیرید. در ابتدا بهتر است با همسایگان خود تماس بگیرید. اگر آن ها هم این مشکل را دارند، لوله کشی ساختمان را بررسی کنید. اگر آن ها مشکلی ندارند، بهتر است شیر اصلی آب را در خانه خود بررسی کنید. همچنین ممکن است در زمان اوج مصرف آب، کمبود فشار آب را تجربه کنید. ما در این مقاله ده دلیل اصلی افت فشار آب در لوله را توضیح دادیم و راه های رفع این مشکلات را توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *