پمپ

راهنمای کامل نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

کشاورزی جزء مشاغل بسیار پر اهمیت برای مردم روستا نشین است و بخش اعظم مواد غذایی کشور از این طریق تولید می شوند و به دست مردم جامعه می رسند. به همین دلیل لازم است در انتخاب ابزار های خود با دقت بالا عمل کنید و در صورت نیاز قبل از انتخاب ابزار های مناسب، کمی تحقیق کنید. یکی از موارد پر اهمیت در انجام صحیح کشاورزی، آبیاری محصولات به بهترین روش ممکن است. برای آبیاری موثر تر، لازم است ابتدا یک پمپ آب مناسب با توجه به منبع آب، اندازه زمین، محصولات و غیره تهیه کنید. در ادامه مطلب قصد داریم نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی را به طور دقیق در چند قدم ساده بررسی کنیم.

  1. انتخاب درست ابزارآلات و تجهیزات آبیاری

 این روز ها شاهد انواع گسترده ای از تجهیزات آبیاری مختلف هستیم که در شکل های گوناگون بر روی پمپ انتخابی شما تاثیر می گذارند. با توجه به کاربرد و نحوه ساخت ابزار ها، شما به مقادیر متفاوتی از آب و فشار آب نیاز دارید تا محصولات خود را به بهترین شکل آبیاری کنید. در نتیجه انتخاب ابزارآلات و تجهیزات آبیاری قبل از خرید پمپ آب کشاورزی، جزء نکات اصلی است که باید در نظر بگیرید.

برای انتخاب تجهیزات آبیاری مناسب، لازم است تا کنترلر را که نقش بسیار مهمی در روشن و خاموش کردن منبع آب در زمان های مختلف دارد در نظر بگیرید. کنترلر معمولا به جلوگیری از نفوذ رواناب کشاورزی می پردازد و نقشی کلیدی در حفظ آب کشاورزی ایفا می کند. کنترلر می تواند نیاز آب شما را با توجه به داده هایی مانند رطوبت و سنسور باران، تعیین کند و به همین دلیل از شهرت بالایی نیز برخوردار هستند. حرف آخر این که قبل از بررسی نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی، لازم است تجهیزات مورد نظر را پیش از خرید پمپ آب کشاورزی، مشخص کنید تا با پمپ آب همخوانی لازم را داشته باشند.

نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

  1. در نظر گرفتن منبع آب

 هنگامی که صحبت از آبیاری زمین های کشاورزی می شود، به طور کلی آب مورد نیاز از منابعی مانند چاه های لوله ای، چاه های ساده، چشمه ها، چاه های حفره ای یا آب های سطحی مانند دریاچه ها، رودخانه ها، مخازن و منابع دیگر آب که غیر متعارف شناخته می شوند، مانند آب زهکشی، آب شیرین شده و غیره تهیه می شود. هر یک از موارد بالا برای رسیدن به زمین های کشاورزی به پمپ آب مختص به خود احتیاج دارند. شما به هیچ عنوان نمی توانید از پمپی که برای چاه ها استفاده می کنید، برای استفاده از آب دریاچه نیز بهره ببرید. بلکه باید برای هر یک یک پمپ مختص به خود را تهیه کنید تا شاهد بهترین نتیجه و آبیاری کامل محصولات کشاورزی خود باشید.

  1. در نظر گرفتن جریان و فشار آب

در ادامه بررسی نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی، لازم است جریان و فشار آب مورد نظر خود را به طور کامل در نظر بگیرید؛ زیرا گاهی اوقات ممکن است پمپ خریداری شده با فشار آب منبع همخوانی نداشته باشد و سریعا آسیب ببیند. در این صورت، خریدار باید هزینه های هنگفتی را برای تعمیر پمپ در نظر بگیرد و در نهایت نیز پمپ تعمیر شده به هیچ عنوان مانند روز اول خودش نخواهد شد. اگر می خواهید خیالتان بابت سلامت و ماندگاری پمپ آسوده باشد، لازم است قبل از تهیه آن، فشار آب را اندازه گیری کنید و با توجه به جریان حرکت و بودجه خود، بهترین نمونه را از مراکز معتبر که معمولا گارانتی نیز دارند، خریداری کنید.

اندازه گیری منبع آب از سطح زمین

  1. اندازه گیری منبع آب از سطح زمین

 برای بررسی نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی لازم است ارتفاع منبع آب از سطح زمین را به خوبی اندازه گیری کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید آب مورد نیاز خود را از چاه ها یا فضا هایی که عمق بیش تری دارند، به دست بیاورید، می توانید از پمپ هایی مانند پمپ کف کش و پمپ های شناور در چاه عمیق استفاده کنید. همچنین پمپ هایی که برای بدست آوردن آب از منابع سطحی مورد استفاده قرار می گیرند، بی شمار هستند و طیف گسترده ای در دسترس شما قرار می گیرند که با توجه به نکات بالا باید بهترین نمونه را انتخاب کنید.

البته پمپ هایی که از عمق زمین آب را به محصولات شما می رسانند، مزایای بسیاری دارند. برای نمونه دیگر نیازی نیست نگران صدای آزار دهنده آن باشید؛ زیرا از عمق زمین صدای خاصی به گوش شمایی که در سطح زمین حضور دارید، نمی رسد. همچنین از آن جایی که پمپ آب درون چاه قرار دارد، در نتیجه احتمال به سرقت رفتن آن نیز کاهش پیدا می کند و مقابل چشم سارقین نخواهد بود.

  1. تعیین اندازه و سایز مناسب پمپ

 مواردی که باید برای تعیین اندازه پمپ در نظر بگیرید شامل نکات زیر است:

  • آیا سایز پمپ شما برای حفاظت از موتوری که داخل آن قرار دارد مناسب است یا خیر. گاهی اوقات بدنه برای محافظت از موتور پمپ آب کشاورزی، بسیار بی کیفیت است و حتی ممکن است جنس بدنه به موتور آسیب اصلی را وارد کند.
  • تعداد لایه هایی بیرونی زیاد، موجب افزایش مصرف انرژی موتور می شود. اگر تعداد آن ها زیاد باشد، موتور شما برق بیش تری مصرف می کند و به نفع کشاورز نخواهد بود.

تعیین اندازه و سایز مناسب پمپ

  1. راندمان موتور را محاسبه کنید

 راندمان موتور پمپ آب کشاورزی برقی با استفاده از فرمول  = Q x H / 3.67 X P1 به دست می آید که در این فرمول:

  • Q مساوی است با جریان بر حسب m3/h H
  • P1 مساوی است با (فشار پمپ)کیلووات مورد نیاز

نتیجه گیری

تولید محصولات کشاورزی نقش بسیار مهمی در تامین غذای انسان ها، ایجاد مشاغل مختلف و سایر موارد این چنینی دارند. همچنین امروزه قسمت بسیار بزرگی از بخش صادرات کشور را نیز محصولات کشاورزی تشکیل می دهند. به همین دلیل است که به کشاورزان عزیز پیشنهاد می کنیم هنگام انتخاب ابزار آلات و تجهیزات کشاورزی خود را با دقت بالایی عمل کنند. مخصوصا در بررسی نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی، بسیار حساس باشند و با توجه به عواملی مانند نوع منبع آب، ارتفاع آن از زمین، تجهیزات آبیاری و غیره بهترین نمونه را انتخاب و خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *