پمپ, پمپ سانتریفیوژ

نصب پمپ های سانتریفیوژ

نصب-پمپ-های-سانتریفیوژ

از پر کاربرد ترین پمپ ها در صنایع می توان به پمپ های سانتریفیوژ اشاره کرد. از این پمپ ها برای انتقال و پمپاژ سیالات استفاده می شود. در این مقاله علاوه بر نصب پمپ های سانتریفیوژ درباره ی راه اندازی پمپ سانتریفیوژ و تعمیر و نگداری پمپ سانتریفیوژ توضیحاتی ارائه می شود.

اجزای پمپ سانتریفیوژ

این پمپ ساختار ساده ای دارد، اجزای پمپ سانتریفیوژ به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد.

  • بخش الکتریکی پمپ که عمومادارای الکتروموتور، توربین بخار و یا یک موتور احتراقی درون‌سوز است.
  • گشتاور و کوپلینگ
  • محل برینگ
  • مکانیکال سیل که شامل جزء متحرک و ساکن است.
  • پروانه ی پمپ

نصب پمپ های سانتریفیوژ

تقریبا 90 درصد از پمپ های انتقال مایعات از نوع گریز از مرکز هستند. انواع دیگر آن پمپ های جابجایی مثبت محسوب می شوند. پمپ های سانتریفیوژ نیز از نیروی گریز از مرکز جهت انتقال مایعات استفاده می کنند. این پمپ ها از متریال چدن، پلیمر، استیل و برنج تولید می شوند. همچنین دارای مدل های تک پروانه و چند پروانه، نصب به صورت افقی و عمود، تک مکشه یا دو مکشه و نصب به صورت خشک یا مستغرق درون مایع ساخته می شوند.

این پمپ ها از لحاظ قرار گیری در مدار و نوع لوله کشی دارای انواع پمپ سانتریفیوژ خطی و زمینی می باشند. پمپ سانتریفیوژ خطی به صورت مستقیم در مدار قرار می گیرد. این پمپ های خطی ساده تر نصب می شوند. همچنین معمولا دارای ابعاد کوچکی هستند. ولی پمپ های زمینی نسبت به پمپ های خطی ابعاد بزرگتری دارند. به همین دلیل روی زمین قرار می گیرند. همچنین لوله کشی آن ها نسبت به پمپ سانتریفیوژ خطی سخت تر می باشد.

برای نصب صحیح پمپ ها بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در این میان توجه به نکاتی جهت نصب درست و در نهایت کارکرد بهتر آن الزامی است.

برای نصب پمپ های سانتریفیوژ باید به محل مناسب آن توجه شود. به این شکل که سطحی که پمپ روی آن قرار می گیرید باید محکم و ایمن باشد. همچنین پمپ باید تا جایی که امکان دارد نزدیک منبع مایع باشد.

نکته ی دیگر توجه به هم تراز بودن اجزای پمپ می باشد. مثلا پمپ و موتور توسط کارخانه ی سازنده ممکن است روی یک شاسی تراز شده باشند. ولی هنگام حمل و نقل، تضمینی وجود ندارد که تراز اولیه به همان صورت باقی مانده باشد.

از نکات دیگر توجه به نصب درست لوله ها است. لوله ها باید در یک خط قرار بگیرند. نباید آن ها را به زور به پیچ های فلنچ رسانید زیرا ممکن است پمپ از تراز خارج شود. پایه ها و بست های لوله ها نیز باید طوری نصب شوند که هیچ گونه نشتی به پمپ وارد نشود.

به منظور حفاظت از پمپ، یک شیر کشویی و شیر یک طرفه، باید در خط دهش و نزدیک پمپ نصب شوند. لوله کشی خط مکش نیز باید تا حد امکان کوتاه و مستقیم باشد. این خط لوله باید یک یا دو سایز بزرگتر از نازل پمپ باشد.

راه اندازی پمپ سانتریفیوژ

در ابتدا باید از لحاظ فنی مورد بررسی قرار بگیرد. مانند توان موتور، تک فاز و سه فاز بودن، موارد مکانیکی و پارامتر های دیگر.

  • جهت دوران پمپ بسیار مهم است. مخصوصا در پمپ های سانتریفیوژ جهت چرخش اولین حائز اهمیت است.
  • هم راستا بودن شفت موتور و پمپ
  • چک کردن صافی و اتصالات
  • باز بودن مسیر لوله ی مکش و رانش و بررسی تمامی شیر آلاتی که در مسیر وجود دارد.
  • در نظر داشته باشید که مخزن مکش دارای سیال باشد. البته در پمپ سانتریفیوژ می توان شیر خروجی را به صورت موقت بسته نگه داشت.

تعمیر و نگهداری پمپ سانتریفیوژ

تعمیر و نگهداری پمپ سانتریفیوژ به دلیل تاثیر در راندمان پمپ اهمیت زیادی دارد. که باید دارای برنامه ی منظمی سرویس و نگداری شوند.

سرویس های روتین که شامل روانکاری یاتاقان ها و بازبینی آبند است. همچنین بازرسی های ماهیانه و سالیانه که تاثیر زیادی بر عمر مفید پمپ و راندمان آن دارد.

شما می توانید برای خرید و نصب صحیح انواع پمپ با ما در شهر پمپ تماس حاصل نمایید. ضمنا ارسال تمام محصولات رایگان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *