پمپ, پمپ آب خانگی

چگونه پمپ آب را هواگیری کنیم ؟

چگونه پمپ آب را هواگیری کنیم

چگونه پمپ آب را هواگیری کنیم ، مسئله ای است که با گسترش آپارتمان نشینی، رواج یافته است. به صورت کلی هوا گیری انواع پمپ، یکی از دلایل و علت نکشیدن آب توسط پمپ محسوب می شود. حال این موضوع می تواند در زمینه هواگیری پمپ آب چاه (مستغرق) یا هواگیری پمپ جتی و بشقابی (خشک) باشد. در این مقاله قصد داریم طریقه هواگیری پمپ آب را ابتدا با توضیح عملکرد پمپ های آب و سپس تشریح ساختمان آن ها بر این اساس که پیچ هواگیری پمپ آب کجاست ، توضیح دهیم.

ساختار و نحوه پمپاژ آب توسط پمپ

در مقالات پیشین به صورت مفصل به این موضوع که پمپ آب خانگی چیست پرداخته شد. طبق این توضیحات، ضمن روشن شدن الکتروموتور، نیروی محرکه اولیه جهت گردش پروانه های داخل پمپ تامین می شود. این گردش، فشار لازم جهت ورود سیال به داخل محفظه پمپ را ایجاد می نماید. این پروسه به صورت پیوسته تکرار می شود تا انرژی جنبشی سیال نیز افزایش یافته و نهایتا منجر به انتقال آن می گردد. اما انجام عملیات پمپاژ به این شکل، منوط به این موضوع است که محفظه داخلی پمپ تنها با سیال پر و خالی شود. 

علت نکشیدن آب توسط پمپ

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، عملکرد صحیح پمپ های آب ملزوم به عدم وجود هوا در داخل پمپ و تنها ورود و خروج آب به آن هاست. اما غالبا پمپ ها بعد از استفاده طولانی مدت، دچار فرسودگی شده و اختلالاتی در آن ها بروز پیدا می کند. یکی از این اختلال ها که علت نکشیدن آب توسط پمپ نیز محسوب می شود، جمع شدن هوا در ساختمان شان و لزوم هواگیری آن ها می باشد.

زیرا اگر میزان هوای داخل محفظه پمپ از حد استانداردش خارج گردد، باعث می شود که در قسمت دهانه ورودی پمپ، خلا ایجاد شود. همین موضوع نیز باعث می شود که از مکش آب جلوگیری به عمل آید. معمولا وقتی که پمپ به صورت پیوسته در حال کار کردن است، اما عملیات پمپاژ انجام نمی شود، به این معنی است که مکش و در نتیجه آن دهش در پمپ وجود ندارد. چراکه پمپ ها جهت پمپاژ آب طراحی شده اند و نه هوا، به همین خاطر جهت رفع این مشکل باید اقدام به هواگیری پمپ نمود.

طریقه هواگیری پمپ آب چاه و هواگیری پمپ جتی

توضیحات بالا به منظور تشریح این موضوع بود که چگونه ورود هوا به داخل پمپ منجر به پمپاژ نشدن آب می شود. اما اینکه چگونه این هوا وارد پمپ شده، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شهر پمپ برای آگاهی بیشتر این موارد را تحت عنوان دلایل نفوذ هوا به داخل پمپ در ادامه آورده است.   

  • انجام تعمیرات در هر نقطه از سیستم آبرسانی
  • نصب غیر اصولی و عدم هواگیری پمپ پیش از نصب
  • اتمام آب موجود در مخزن تحت فشار
  • خشک کار کردن پمپ
  • یخ زدن پمپ
  • وجود ترک یا شکستگی در پمپ یا لوله و اتصالات مربوط به آن
  • عدم آب بندی کامل سیستم
  • وجود ایراد در قطعاتی همچون واشر و اورینگ
  • عدم توجه به ارتفاع پمپاژ
  • عدم تنظیم صحیح پمپ

چگونه پمپ آب را هواگیری کنیم ؟

هرچند که طریقه هواگیری پمپ آب ، در همه مدل های پمپ یکسان است، با این حال باز هم اینکه چگونه پمپ آب را هواگیری کنیم بسیار حائز اهمیت می باشد. به همین منظور در ادامه به ذکر مرحله به مرحله طریقه هواگیری پمپ آب پرداخته شده است. این مراحل برای هواگیری هر مدل پمپی اعم از هواگیری پمپ جتی و هواگیری پمپ آب چاه کاربرد دارد.

  • مرحله اول، قطع نمودن برق پمپ می باشد تا هم از شروع به کار ناگهانی پمپ جلوگیری شود و هم فشار موجود در لوله کشی ها کمتر شود.
  • همچنین باید حداقل یکی از شیر های آب ساختمان را باز کرده تا آب باقیمانده در لوله ها به صورت کامل تخلیه شود.
  • در مرحله بعد باید دریچه هواگیری را روی خود پمپ پیدا کنیم. این دریچه که نام فنی آن پرایم پمپ می باشد، نقطه ای است که باید آب از آن جا داخل پمپ ریخته شود. پرایم غالبا به شکل مربع یا شش ضلعی است. تصویر زیر که پیچ هواگیری پمپ آب کجاست را نشان می دهد، می تواند راهنمایی برای یافتن پرایم باشد.

پیچ هواگیری پمپ آب کجاست

  • پس از یافتن پرایم پمپ، آن را توسط آچار فرانسه باز نموده و مقدار مشخصی آب داخل آن می ریزیم. این مقدار مشخص به اتصال پمپ به مخزن یا چاه بستگی داشته و اندازه های متفاوتی دارد. در صورت اتصال پمپ به مخزن، حدود یک پارچ آب و در صورت اتصال پمپ به چاه مقدار بیشتری آب لازم است که این مقدار بیشتر باید با شیلنگ ریخته شود. اما به صورت کلی در هر دو حالت، آب باید تا لبه ورودی پرایم پر شود.
  • در مرحله بعد پس از ریختن آب داخل پرایم باید آن قدر منتظر ماند تا حباب های ایجاد شده ناشی از ریختن آب از بین برود. پس از آن درب دریچه را می بندیم.
  • سپس بعد از طی نمودن تمامی مراحل بالا، دریچه خروجی پمپ آب را گشوده و نهایتا برق را مجددا وصل می نماییم.
  • در مرحله آخر نیز به منظور حصول اطمینان از عملکرد درست پمپ، باید فشارسنج را کنترل کنیم. به این صورت که عقربه فشارسنج باید ناگهان عدد بزرگ تری را نسبت به قبل نشان دهد.

لازم به ذکر است که شهر پمپ، پس از خرید محصولات پمپ های آب خانگی جهت اطمینان از نصب صحیح آن ها، این خدمات را با معرفی افراد متخصص ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *