پمپ

یخ زدگی پمپ آب

یخ زدگی پمپ آب

علل یخ زدگی پمپ آب

می دانیم که آب مهم ترین سیال در مصارف صنعتی و خانگی زندگی بشر محسوب می شود و از آنجاییکه در دما های زیر صفر درجه یخ می زند، بنابراین پمپاژ آن ها توسط پمپ های آب در فصول سرد پاییز و زمستان به یک مسئله تبدیل شده است. چراکه احتمال یخ زدگی پمپ آب با کاهش دما بسیار زیاد می باشد. البته علاوه بر خود پمپ ها، ممکن است آب داخل آن ها یا آب موجود در ادوات مربوط به این پمپ ها نظیر تانکر و مخزن نیز دچار یخ زدگی شوند.

همچنین از آنجاییکه آب پس از یخ زدن با افزایش حجم همراه است، بنابراین به فضای بیشتری نیاز خواهد داشت. از این رو هنگام یخ زدن آب داخل خطوط لوله کشی، پمپ یا مخازن دیگر در صورت نبود فضای کافی، آسیب های بسیاری به آن ها وارد شده و حتی احتمال ترکیدگی در آن ها وجود دارد.

به همین خاطر قصد داریم در ادامه به راه های جلوگیری از یخ زدن پمپ اب در مدل های مختلف پمپ ها بپردازیم. البته لازم به ذکر است که شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه و یا در زمینه خرید انواع پمپ های آب با کارشناسان ما در واحد فنی تماس حاصل فرمایید.

جلوگیری از یخ زدن پمپ اب

راه های جلوگیری از یخ زدن پمپ اب

به صورت کلی پمپ های بسیار زیادی صرفا مخصوص پمپاژ آب طراحی و تولید شده اند. منظور از پمپ آب در این مقاله تمامی مدل های موجود مناسب پمپاژ آب می باشد. اما در ادامه به صورت جداگانه به راه های جلوگیری از یخ زدن پمپ اب ، در مدل هایی که به صورت معمول پر استفاده تر هستند، پرداخته شده است.

محافظت از پمپ های آب خانگی

یخ زدگی پمپ آب ، موضوعی است که ساکنین مناطق سرد سیری کاملا با آن آشنایی دارند. به همین خاطر نیز به صورت معمول راه حل هایی برای جلوگیری از یخ زدن پمپ اب و مخازن پر شده از آب دارند که با اجرای آن ها این قبیل مشکلات را حل نمایند. از جمله ی این راهکار ها استفاده از عایق در تانکر های آب و نیز تخلیه کردن کامل پمپ آب خانگی، پیش از سرد شدن هوا می باشد.

عایق بندی تانکر آب

همچنین در مقابل، ساکنین مناطق گرمسیری قرار دارند که چون غالبا آب و هوا در این مناطق به قدری سرد نیست که منجر به یخ زدگی پمپ آب گردد، از این دست دغدغه ها به دور هستند. البته باید کماکان تمهیداتی را بیاندیشند تا در صورت کاهش ناگهانی دمای هوا به پمپ های آب آن ها صدمات زیادی وارد نشود.

محافظت از پمپ های سانتریفیوژ

منظور از پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز تمامی مدل های صنعتی و کشاورزی آن نظیر انواع پمپ های سرچاهی، بوستر پمپ ها و پمپ های طبقاتی می باشد. برای محافظت از این دست پمپ ها می توان مانند پمپ های آب خانگی از عایق بندی هایی برای تانکر آب استفاده نمود. همچنین در صورت سرد شدن بیش از حد، یک سیستم گرمایشی می تواند راه حل مناسبی باشد.

به این شکل که یک وسیله ی گرمایشی در موتور خانه نصب شود تا از این طریق میزان دمای اطراف پمپ بالا رفته و باعث گرم ماندن آن گردد. همچنین بهتر است به منظور ممانعت از یخ زدگی پمپ آب ، جریان آب را نیز در پمپ ها کم نمود. چراکه جریان آب در این حالت کم تر یخ می زند.

یخ زدگی لوله پمپ آب

محافظت از پمپ های شناور

پمپ های شناور به دلیل عملکردی که دارند و این موضوع که باید به صورت مستغرق در عمق سیال قرار گیرند، غالبا کمتر دچار یخ زدگی خواهند شد. ولی در مواردی مانند استخر های کم عمق یا چاه هایی که دارای آب کمی هستند، این امکان وجود دارد که در این صورت برای جلوگیری از یخ زدن پمپ اب می توان از دو راه حل استفاده نمود. یک راه اینکه پمپ را در مکان گرمی قرار داد و راه دیگر اینکه آن را در عمق آبی غرق نمود.

نکات مورد توجه

  • در مواردی که امکان دارد پمپ ها در زمانی طولانی استفاده نشده و در معرض هوا قرار گیرند، در این صورت احتمال آسیب رسیدن به آن ها بیشتر خواهد شد.
  • با توجه به نکته فوق الذکر در صورت عدم استفاده از پمپ ها لازم است سیال درون آن ها تخلیه شود.
  • در هنگام یخ زدگی پمپ آب ، نباید از آب داغ برای از بین بردن یخ آن ها استفاده نمود. زیرا این عامل باعث ترکیدگی تجهیزات خواهد شد. در این حالت بهتر است از یک متخصص برای این منظور کمک گرفته شود. شهر پمپ با داشتن ده ها سال تجربه می تواند مرجع مناسبی در این زمینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *