بوستر پمپ, پمپ

انواع پمپ آتش نشانی

انواع پمپ آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی به دلیل کاربردی که در موقعیت های حساس دارند، باید به صورت پیوسته سرویس شده و از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار باشند. مهم ترین این تجهیزات، انواع پمپ آتش نشانی بوده که نوعی از بوستر پمپ ها به شمار می روند. این محصولات در عملیات های اطفاء حریق، وظیفه افزایش چشمگیر فشار آب را بر عهده دارند. غالبا نیز در مکان هایی که فاقد سیستم تامین آب هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم به تشریح انواع و مشخصات پمپ آتش نشانی بپردازیم.

مشخصات پمپ آتش نشانی

به صورت کلی انواع پمپ آتش نشانی متشکل از همان اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ ها می باشند. این اجزای اصلی شامل چندین پمپ، تابلو برق و تخلیه کننده می شوند. نیروی محرکه اولیه برای شروع به کار انواع پمپ آتش نشانی نیز به دو صورت تامین می گردد. در این پمپ ها یک الکتروموتور برای تقویت فشار آب و یک موتور دیزل برای تامین آب مورد نیاز وجود دارد. آب مورد پمپاژ در این پمپ ها نیز از آب های آزاد و یا مخازن بزرگ آب تامین می گردد.

معمولا از آنجاییکه پمپ های مورد استفاده در بوستر پمپ های آتش نشانی بسیار قوی هستند، مشخصات پمپ آتش نشانی نیز به گونه ای است که قابلیت پوشش میزان هد و دبی های بسیار بالا را داشته باشد. چراکه غالب استفاده از این محصولات در سیستم های آتش نشانی و سیستم های تامین آب شهری خلاصه می شود. خوشبختانه شهر پمپ، عرضه کننده این محصولات به همراه ارائه مشاوره های رایگان در این زمینه به منظور خرید آن ها می باشد.

مشخصات پمپ آتش نشانی

انواع پمپ آتش نشانی

با توجه به مشخصات پمپ آتش نشانی می توان این محصولات را در 4 دسته کلی تقسیم بندی نمود. این دسته ها به نحوی طراحی شده اند تا هر یک کاربری های خاصی را پوشش دهند. از این طریق تمامی نیاز های بازار، به کمک وجود این انواع پمپ آتش نشانی برطرف می شود. در ادامه به ذکر هر دسته از محصولات پمپ های آتش نشانی و توضیح مختصری از هر کدام پرداخته شده است.

  • مدل عمودی توربینی

انواع پمپ آتش نشانی از نوع عمودی توربینی با نام پمپ های شافت خطی نیز شناخته می شوند. چراکه موتور این پمپ ها توسط یک شافت بلند به پروانه آن ها متصل شده است. البته این محصولات از نوع پمپ های سانتریفیوژ به شمار می روند. بنابراین بنا به نوع استفاده دارای یک یا چند پروانه در ساختار خود می باشند. انواع چند پروانه مخصوص مواردی دارای عمق بیشتر و یا نیازمند فشار های بالاتر بوده و در مقابل مدل های تک پروانه برای مصارف سبک تر مورد استفاده قرار می گیرند. بر همین اساس معمولا از آن ها به منظور استخراج آب از سفره های آب زیر زمینی و انواع قنات ها بهره گرفته می شود.

  • مدل عمودی خطی

از اصلی ترین مشخصات پمپ آتش نشانی خطی این است که دهانه ورودی و خروجی آن ها روی یک محور قرار دارد. با توجه به طراحی منحصر به فرد این محصولات نیز نحوه نصب آن ها در امتداد لوله، به صورت خطی می باشد. به همین خاطر این مدل از پمپ های آتش نشانی فضای بسیار کوچکی را اشغال می کنند. بنابراین غالب استفاده از آن ها در ساختمان هایی با ابعاد کوچک است که دارای محدودیت جا هستند. از جمله مزایای این محصولات نیز می توان به عمر طولانی و مصرف پایین انرژی آن ها حین کار اشاره کرد.

  • مدل سانتریفیوژ افقی

همانطور که از نام این دسته هم مشخص است، این مدل از پمپ های آتش نشانی در واقع نوعی پمپ سانتریفیوژ بوده و عملکردی بر پایه نیروی گریز از مرکز دارند. به این معنی که با وارد شدن آب داخل پمپ، نیروی گریز از مرکز منجر به انتقال آن به مرکز پروانه خواهد شد. از این طریق فشار آب تا حد زیادی افزایش یافته و نهایتا از قسمت خروجی پمپ خارج می شود. همچنین لازم به ذکر است که این مدل خود شامل چندین نوع ریز تر از جمله مکشی، هیدرولیک، دیزلی و… می شود.

  • مدل دو مکشه

انواع پمپ آتش نشانی دو مکشه به لحاظ ساختار کلی و نحوه عملکرد، شباهت زیادی به پمپ های گریز از مرکز دارند. این پمپ ها از نوع افقی هستند و متشکل از یک محفظه ی حلزونی شکل تک طبقه می باشند. پروانه ی آن ها هم می تواند به دو صورت دینامیکی و استاتیکی عرضه گردند. از دیگر ویژگی این پمپ ها آب بندی بسیار قوی آن هاست که نشت سیال از پمپ را تقریبا برابر صفر نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *