پمپ

انواع پمپ برای سیالات خورنده

انواع پمپ برای سیالات خورنده

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع پمپ برای سیالات خورنده بپردازیم. اهمیت تشریح این موضوع به این خاطر است که امروزه سیالات اصلی در بسیاری از صنایع، انواع مواد شیمیایی هستند که قطعا برخی از آن ها دارای خاصیت خورندگی می باشند. بنابراین به منظور انتقال آن ها لازم است که از تجهیزاتی خاص استفاده گردد. برای این مورد از انواع پمپ برای سیالات خورنده و اسیدی استفاده می شود که به اختصار با نام پمپ مواد شیمیایی نیز شناخته می شود.

به صورت کلی این پمپ ها می توانند بنا به موارد استفاده شان و نوع سیالی که باید پمپاژ کنند، در مدل های مختلفی با ساختمان های متفاوت ساخته و عرضه شوند. در واقع داشتن ویژگی ضد خوردگی پمپ ها، نوعی خاص از آن ها نبوده و می توان با طراحی مناسب در هر نوع پمپی، این ویژگی را به وجود آورد. شهر پمپ به عنوان فروشگاه اینترنتی انواع پمپ، ارائه دهنده مشاوره رایگان برای داشتن بهترین انتخاب در این زمینه و عرضه کننده تمامی مدل های انواع پمپ برای سیالات خورنده می باشد.

ضرورت استفاده از پمپ مواد شیمیایی

می دانیم که مواد خورنده اکثرا جزو اسید ها بوده و به دلیل درصد خورندگی بالایی که دارند، مستعد ایجاد خطرات جانی و مالی بسیاری بر اثر نشت شان به بیرون می باشند. بنابراین رعایت موارد ایمنی برای استفاده از آن ها لازم و ضروری است. یکی از این نکات برای حفظ سلامت کارکنان و کاهش صدمات به تجهیزات، استفاده از انواع پمپ برای سیالات خورنده می باشد.

انواع پمپ برای سیالات خورنده

مهم ترین ویژگی این پمپ ها نیز برای مقاوم بودن در برابر سیالات اسیدی، استفاده از متریال های خاص در ساخت خود پمپ و تمامی قطعات داخلی آن ها می باشد. چراکه مواد خورنده برای انتقال از نقطه ای به نقطه دیگر، از این پمپ ها عبور کرده و بدیهی است که با توجه به این موضوع، اجزای پمپ ها باید قابلیت ضد خورندگی بسیار بالایی داشته باشند. از جمله جنس هایی که قادر به تامین این حد از مقاومت در برابر خوردگی هستند، می توان به فولاد ضد زنگ، پلی پروپیلن، کاینار، آلومینیوم، تفلون و… اشاره کرد.

انواع پمپ برای سیالات خورنده

بنا به توضیحات بالا گفتیم که پمپ هایی با انواع مختلف می توانند دارای خاصیت ضد خوردگی باشند. اینکه کدام یک از مدل های پمپ مواد شیمیایی امکان داشتن این ویژگی را دارند، بسته به ساختار کلی و نحوه طراحی آن ها می باشد. در ادامه به بررسی انواع پمپ برای سیالات خورنده و تقسیم بندی که دارند، پرداخته شده است. البته لازم به ذکر است که این پمپ ها فارغ از مدلی که دارند، با توجه به محل استفاده شان می توانند با هر دو برق تک فاز و سه فاز کار کنند.

پمپ اسیدی

  • پمپ دیافراگمی ضد اسید

پمپ های دیافراگمی در دسته پمپ های رفت و برگشتی قرار می گیرند و از جمله پمپ هایی هستند که برای پمپاژ سیالات اسیدی بسیار مناسب می باشند. چراکه هم دارای بدنه ای مقاوم در مقابل تماس با سیالات خورنده بوده و هم قطعات داخلی آن ها انعطاف پذیر می باشد. نکته مهم در رابطه با این محصولات، بحث تعمیر آن هاست. به این صورت که در صورت بروز نشتی یا خراب شدن که غالبا به دلیل پارگی دیافراگم در آن هاست، می توان به راحتی این قطعه را تعویض نمود.

  • پمپ پلیمری

پمپ های پلیمری تنها پمپی هستند که اساس طراحی آن ها بر پایه استفاده برای انواع سیالات شیمیایی خورنده، از جمله اسید ها، باز ها و حلال ها می باشد. برای دست یابی به این مقصود نیز از جنس هایی همچون پلی پروپیلن، پی وی سی، تفلون و ‌کاینار در ساخت آن ها استفاده شده است تا مقاومت کافی برای این موضوع را داشته باشند.

  • پمپ ضد اسید مگنتی

یکی از زیر مجموعه های پمپ های پلیمری، پمپ مگنتی نام دارد که همچون انواع پمپ پلیمری از نوع سانتریفیوژ محسوب شده و با داشتن جنسی مقاوم، مخصوص انواع مواد شیمیایی طراحی شده اند. تفاوت عمده این دسته از محصولات با پمپ های پلیمری در داشتن مگنت در ساختمان آن هاست که مزایای بسیاری را برای آن ها به دنبال دارد.

پمپ مواد شیمیایی

این مگنت ها با ایجاد یک میدان مغناطیسی، توان لازم برای پمپاژ سیالات را فراهم کرده و میزان این توان به قدری است که می توان از آن ها برای انتقال سیالات لزجی نیز استفاده نمود. نکته دیگر میزان نشتی تقریبا صفر آن هاست که دلیل این آب بندی بسیار قوی هم وجود همین آهنربا ها داخل پمپ می باشد. بنابراین می توان از آن ها جهت انتقال خطرناک ترین سیالات شیمیایی نیز بهره برد.

  • دوزینگ پمپ ضد اسید

پمپ های دوزینگ و پمپ های پریستالتیک نیز که توانایی تولید یک جریان دقیق و قابل اعتماد را دارند، می توانند در مدل هایی با جنس فلنج ضد خوردگی تولید شوند. از این طریق امکان جا به جایی نوع خاصی از سیال با ویژگی خورندگی هم فراهم می شود. البته در این پمپ ها نیز احتمال پاره شدن شیلنگ ورودی وجود دارد که به راحتی قابل تعویض می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *