پمپ, پمپ حلزونی, پمپ غلیظ کش, پمپ لجن کش

انواع پمپ های فاضلاب

انواع پمپ های فاضلاب

امروزه با گسترش جمعیت، تولید فاضلاب های صنعتی و خانگی بیش از پیش شده که باید برای دفع آن ها راهکار های جدیدی ارائه داد. یکی از این راهکار ها استفاده از انواع ماشین فاضلاب کش می باشد. از جمله این ماشین ها، انواع پمپ های فاضلاب یا اصطلاحا پمپ فاضلاب کش بوده که به منظور پمپاژ انواع فاضلاب، گل و لای، لجن و سایر سیالات کثیف طراحی و تولید می شده اند.

در این مقاله ابتدا به تعریف این تجهیزات، سپس معرفی انواع پمپ انتقال فاضلاب خواهیم پرداخت. همچنین شما می توانید به منظور دریافت مشاوره رایگان در زمینه خرید این پمپ ها و نیز استعلام قیمت پمپ فاضلاب خانگی و صنعتی با فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

اهمیت و لزوم استفاده از ماشین فاضلاب کش

گفتیم که به منظور تخلیه انواع فاضلاب و لجن، باید از پمپ انتقال فاضلاب استفاده گردد. چراکه این سیالات دارای ویسکوزیته بسیار بالا بوده و چون ممکن است حاوی ذرات معلقی هم باشند، نیازمند پمپ هایی قوی برای انتقال می باشند. با توجه به این موضوع به صورت کلی لجن ها در دو دسته تقسیم بندی می شوند. البته هر دوی آن ها نوعی خاص از سیالات بوده که شامل آب و ناخالصی هایی همچون شن و ماسه و چوب می شوند. تنها تفاوت آن ها در نوع این ناخالصی هاست. در ادامه هر یک از این دو دسته توضیح داده شده است.

  • لجن حل نشده

این نوع لجن، متشکل از ذرات جامد معلق بسیار کوچکی است. به همین خاطر دارای خواص کم دوامی بالایی می باشد.

  • لجن حل شده

این لجن، در مقایسه با نوع بالا حاوی ذرات درشت تری می باشد. با توجه به این موضوع بسیار نا پایدار بوده و برای پمپاژ به قدرت بالاتری هم نیاز دارند.

مزایا و معایب پمپ فاضلاب کش

با توجه به اینکه پسآب ها و انواع فاضلاب و لجن های صنعتی و شهری دارای وزن سنگین و به شدت غلیظی هستند، پمپ هایی که برای پمپاژ آن ها مورد استفاده قرار می گیرند هم باید دارای موتور قوی و قدرت مکش بالایی باشند. این قدرت بالا، اصلی ترین مزیت انواع پمپ های فاضلاب به حساب می آید. نکته دیگر در رابطه با پمپ انتقال فاضلاب ، داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی است. زیرا بدیهی است که در این سیالات ممکن است ذرات شیمیایی، خورنده و فراری هم وجود داشته باشد. طول عمر بالای این پمپ ها و نیز عدم رسوب گرفتگی در آن ها را می توان به عنوان دیگر مزایای پمپ فاضلاب کش به شمار آورد.

هرچند که در قسمت بالا به این نکته اشاره شد که این پمپ ها دارای قدرت بالایی هستند، اما در مقابل سرعت پمپاژ آن ها پایین تر از سایر پمپ هاست. این مورد به دلیل ویژگی های لجن از جمله سنگین بودن آن ها می باشد. علاوه بر این از آنجاییکه قدرت و ظرفیت پمپاژ این پمپ ها بالاست، بنابراین قیمت پمپ فاضلاب خانگی و صنعتی نیز به مراتب بیشتر از حد معمول می باشد.

انواع پمپ های فاضلاب

انواع پمپ های فاضلاب با توجه به اینکه به صورت مستغرق در سیال قرار می گیرند یا بیرون آن ها، همچنین بر اساس ساختاری که دارند به سه دسته کلی به شرح زیر تقسیم بندی می شوند. لازم به ذکر است که شهر پمپ ارائه دهنده تمامی این محصولات می باشد.

پمپ حلزونی صنعتی

پمپ های حلزونی از جمله پمپ هایی هستند که خارج از سیال قرار گرفته و می توانند عملکردی به صورت خشک داشته باشند. مهم ترین اجزای تشکیل دهنده آن ها نیز یک محفظه به صورت حلزونی و پروانه هایی که داخل این محفظه قرار می گیرند، می باشد که این پروانه ها با حرکت چرخشی خود منجر به تولید فشار لازم برای پمپاژ سیال می شوند. با توجه به این موضوع که پمپ های حلزونی صنعتی قدرت بالایی دارند، علاوه بر قابلیت جا به جایی انواع لجن، امکان انتقال آب در مسافت های طولانی و افقی را نیز برای آبیاری فراهم می کنند.

پمپ فاضلاب کش

پمپ گل کش

انواع پمپ گل کش به لحاظ ساختمانی که دارند، بسیار مشابه پمپ های حلزونی و از نوع گریز از مرکز می باشند. به این معنی که این پمپ ها نیز دارای یک محفظه و پروانه هایی داخل آن هستند. البته پروانه مورد استفاده در آن ها از نوع نیمه باز بوده و امکان پمپاژ سیالاتی با ناخالصی های بالا را هم دارند. 

پمپ لجن کش صنعتی

پمپ های لجن کش، یکی دیگر از انواع پمپ های فاضلاب محسوب می شوند که بر خلاف دو مدل بالا به صورت مستغرق کار کرده و داخل سیال قرار می گیرند. همچنین نوع پروانه ای که در آن ها استفاده می شود، از نوع باز بوده تا بتوانند به راحتی ذرات جامد را هم منتقل نمایند. البته در برخی موارد این پمپ ها برای پمپاژ ساده تر سیالات ذکر شده، دارای قطعه ای اضافی به نام خردکن نیز می باشند که در قسمت ورودی آن ها قرار می گیرد.

پمپ انتقال فاضلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *