پمپ, پمپ حلزونی

پمپ حلزونی چیست ؟

پمپ حلزونی چیست

پمپاژ آب از برخی مکان های خاص مانند چاه های بسیار عمیق، باید توسط پمپی انجام شود که عملکرد آن به صورت خودمکش باشد. همچنین این پمپ ها بتوانندخارج از چاه قرار بگیرند و عملیات پمپاژ را فقط با فرستادن لوله هایی به عمق چاه انجام دهند. این نوع از پمپ ها، پمپ حلزونی نام دارند که در سال 1878 اولین بار در آلمان اختراع شد. سپس نوع تکامل یافته آن در سال 1934 طراحی و ساخته شد. ولی مدل امروزی این پمپ را دانشمندی به نام هانس نیلسون با تغییر در ساختار قدیمی تر آن در سال 1940 ساخت.

پمپ آب حلزونی برند های مختلف خارجی و ایرانی بسیاری دارد. از جمله برخی برند های ایرانی آن پمپ آب حلزونی پمپیران و آبروان است و برای برخی از برند های خارجی آن می توان به داب و استریم اشاره کرد. جهت شناخت برند های دیگر این پمپ می توانید از طریق کلمات لینک شده وارد سایت شهر پمپ شوید. یا می توانید با دریافت کاتالوگ پمپ حلزونی مشخصات فنی آن ها را بررسی کنید. در بخش های بعدی توضیح خواهیم داد پمپ حلزونی چیست و همین طور با کاربرد و اجزای پمپ حلزونی آشنا می شویم.

پمپ حلزونی چیست؟

پمپ های حلزونی از سری پمپ های سانتریفیوژ (گریز از مرکز) می باشند که با توجه به کاربرد آن ها از انواع پمپ کشاورزی یا پمپ سر چاهی نیز محسوب می شوند. می توان گفت این نوع محصول، همان پمپ فاضلابی است که به دلیل فرم پوسته ای حلزونی آن با این نام نیز شناخته می شود. پروانه ی داخل پوسته حلزونی با اتصال این پمپ به موتور برقی و روشن کردن موتور، شروع به چرخش کرده و عملیات پمپاژ انجام می شود. در واقع محفظه حلزونی پمپ سانتریفیوژ نکته ی قابل توجه در ساختار آن می باشد. به این صورت که رفته رفته دهانه خروجی این پمپ بزرگ و بزرگتر شده و این تغییر اندازه باعث می شود سرعت انتقال سیال کاهش یافته و دبی افزایش یابد.

پمپ حلزونی فشار قوی

انواع پمپ آب حلزونی

با توجه به تفاوت در هد و دبی و در کل مجموع ظرفیت پمپاژ انواع پمپ گریز از مرکز از نوع حلزونی مشخص می شود. که تمام مشخصات فنی، در کاتالوگ پمپ حلزونی موجود می باشد. که شما می توانید از طریق تماس با شهر پمپ کاتالوگ های مورد نظر خود را دریافت کنید.

به طور مثال برای یکی از انواع آن با توجه به این دسته بندی، می توان به پمپ حلزونی فشار قوی اشاره کرد. پمپ حلزونی فشار قوی به این شکل است که الکتروموتور قوی و پروانه ی بزرگتری دارد بنابراین قادر به افزایش فشار بیشتری می باشد. همچنین پمپ های حلزونی از نوع پمپ های چند مرحله ای نیز محسوب می شوند. که در مقاله ی لینک شده پمپ های چند مرحله ای به طور کامل توضیح داده شده است.

به طور کلی این قبیل پمپ ها را با توجه به نوع جریانی که تولید می کند به سه مدل دسته بندی شده اند:

  • جریان محوری

طراحی پروانه های این پمپ شکل ملخی دارد به همین دلیل با نام پمپ ملخی نیز شناخته شده اند. وقتی نیاز باشد دبی افزایش یابد این پمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت که سیال از طریق ورودی به صورت موازی وارد پروانه ها می شود و تقریبا به همان صورت خارج می شود. به همین دلیل فشار تغییری نمی کند و ثابت می ماند. 

  • جریان شعاعی

در این نوع مدل، سیال از طریق یک توپی وارد پروانه های موجود در پمپ می گردد. سپس به کمک نوع خاصی از پروانه ها که در محفظه پمپ قرار دارد، خروجی سیال به صورت شعاعی می شود.

  • جریان مختلط

جریان به وجود آمده د راین نوع پمپ تلفیقی از دو جریان بالا می باشد. به این صورت که پروانه های ورودی با مسیر خروجی هم محور بوده، ولی تخلیه در هر دو راستای محوری و شعاعی انجام می شود.  

اجزای پمپ حلزونی

مهم ترین اجزای پمپ حلزونی شامل موارد زیر می باشد:

  • الکتروموتور
  • پروانه ها
  • یاتاقان
  • کوپلینگ
  • محفظه
  • مکانیکال سیل

کاربرد پمپ حلزونی

از جمله کاربرد های پمپ آب حلزونی با توجه به کارکرد آن ها به شرح زیر می باشد:

  • پمپاژ آب و سیال از چاه های عمیق
  • انتقال آب در زمین های کشاورزی
  • پمپاژ آب در اختلاف ارتفاع های زیاد
  • انتقال سیال در استخر های با وسعت بالا

اجزای پمپ حلزونی

مزایا و معایب پمپ حلزونی

نمونه هایی از مزایای پمپ گریز از مرکز حلزونی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مهم ترین و اساسی ترین عیب این پمپ که در کاتالوگ پمپ حلزونی هم صراحتا ذکر شده است، عدم توانایی کارکرد آن به صورت خشک می باشد. دیگر موارد اشاره شده، مزایای این پمپ محسوب می شوند:

  • کارایی بالا از طریق پمپاژ حجم زیادی از سیال
  • پایین بودن قیمت پمپ آب حلزونی
  • تعمیر آسان
  • امکان کوپل شدن با هر دو نوع الکتروموتور ها و متناسب با اجزای پمپ گریز از مرکز (با دور موتور 1450 و 2900)

نصب پمپ حلزونی

اساس ترین نکته این است که برای نصب بهتر است از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید ولی جهت راهنمایی به نکاتی اشاره می کنیم. مهم ترین نکته قبل از نصب پمپ های حلزونی انتخاب پمپ متناسب با نیاز شما است. زیرا اگر پمپ درستی انتخاب نشود باعث خرابی پمپ و موجب افزایش هزینه ی تعمیر آن می گردد. بنابراین باید قبل از نصب پمپ به مشخصاتی مانند موتور، قطر پروانه و راندمان آن توجه کنید. 

  • به دلیل اینکه موتور و پمپ جدا می باشند از این رو احتیاج به هم تراز شدن دارند پس باید با دقت زیادی این عمل صورت گیرد.  
  • برخی از این نوع پمپ ها نیاز به فوندانسیون و شاسی دارند. که استفاده از فوندانسیون بتنی انتخاب مناسب تری است.
  • هنگام نصب پمپ بهتر است که به منبع نزدیک باشد تا از لوله های کمتری استفاده شود. ضمنا باید لوله کشی مناسبی داشته و از لوله های با کیفیت استفاده شود. 
  • باید در محلی نصب شود که دسترسی آسان و فضای لازم را برای تهویه و تعمیر داشته باشند.

خرید پمپ حلزونی و نحوه انتخاب آن

نکاتی که برای انتخاب و خرید پمپ حلزونی مهم می باشد، همان موارد مشترک در انتخاب پمپ های دیگر است که مهم ترین آن ها دبی و هد پمپ می باشد. همچنین کاربرد اصلی پمپ حلزونی انتقال آب چاه است که از موارد کشاورزی محسوب می شود. به همین دلیل برای انتخاب نوع آن در این مورد تشخیص ارتفاع چاه مورد نظر ضروری می باشد. 

کاتالوگ پمپ حلزونی

جنس پمپ حلزونی

برای طراحی و ساخت پمپ آب حلزونی از متریال های مختلفی مانند چدن، فولاد، برنز و یا آلیاژ های مقاوم و ضد ضربه استفاده می شود که متناسب با کاربری پمپ جنس آن مشخص و تولید می شود.

فروش اینترنتی پمپ حلزونی

امروزه خرید آنلاین محصولات بسیار گسترده می باشد. زیرا علاوه بر کاهش وقت، جهت خرید امکان دسترسی آسان به لیست قیمت محصولات را نیز به راحتی فراهم می کند. کارشناسان ما نیز در شهر پمپ با دارا بودن سال ها تجربه می توانند در خرید اینترنتی انواع پمپ به مشتریان گرامی کمک شایانی ارائه دهند. همچنین با کلیک روی کلمه ی محصولات می توانید انواع پمپ های حلزونی را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *