پمپ, پمپ هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیک

به صورت کلی سیستم های صنعتی متشکل از تجهیزات مختلفی می باشند که در راس آن ها پمپ مناسب با سیال مورد نظر قرار می گیرد. نوع پمپ همانطور که گفته شد مستقیما به نوع سیال، میزان ویسکوزیته آن و همچنین نوع سیستم مورد نظر بستگی دارد. بر همین اساس در سیستم ها و مدار‌ های هیدرولیکی، از انواع پمپ هیدرولیک برای پمپاژ سیال استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با این محصولات در ادامه به تشریح این دسته از پمپ ها، طرز کار و انواع پمپ هیدرولیک پرداخته شده است. همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید جهت استعلام قیمت پمپ هیدرولیک و دریافت مشاوره هایی رایگان در این زمینه با شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

پمپ هیدرولیک و طرز کار آن

پمپ های هیدرولیک در واقع به پمپ هایی گفته می شود که وظیفه دارند تا انرژی مکانیکی دریافتی از موتور احتراقی، الکتریکی یا … را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. طرز کار آن ها نیز برای انجام این عملیات به این صورت است که خلائی حین کار ایجاد می شود و از طریق آن فشار اتمسفری به وجود می آید. همین امر نهایتا منجر به حرکت سیال به سمت دهانه ورودی شده و می تواند با این فشار به سایر بخش های سیستم نیز منتقل گردد.

انواع پمپ هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیک بر اساس ساختمان و جهت چرخشی که دارند، به دو دسته ی کلی جا بجایی غیر مثبت و جابجایی مثبت تقسیم بندی می شوند. بدیهی است که بنا به نوع این محصولات، قیمت پمپ هیدرولیک تغییر می کند. علت آن نیز ویژگی هایی است که هر یک از این تقسیم بندی ها به صورت منحصر به فرد دارند. جهت آشنایی با تمامی محصولات پمپ هیدرولیک با ما همراه باشید.

قیمت پمپ هیدرولیک

  • مدل جابجایی غیر مثبت

این دسته از انواع پمپ هیدرولیک ، معمولا برای مصارف خانگی کاربرد دارند. چراکه فشار و جریان خروجی تولیدی توسط آن ها بالا نیست. به همین خاطر صرفا به منظور انتقال اولیه ی سیالات از قسمتی به قسمت دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ گریز از مرکز و پمپ های محوری نمونه هایی از این مدل به شمار می روند.

  • مدل جابجایی مثبت

نوع جا به جایی مثبت بر خلاف نوع بالا منحصرا برای استفاده در صنایع طراحی و تولید شده است. بر این اساس به ازای هر دور چرخش محور پمپ ها، مقدار مشخص و چشمگیری از سیال در فشار بالا و با بالا ترین بازده ی حجمی در یک سیستم هیدرولیک انتقال می یابد. همچنین این پمپ ها توانایی غلبه بر فشار ناشی از بار های مکانیکی موجود در سیستم و مقاومت ایجاد شده در برابر جریان اصطکاک را دارند. پمپ های چرخ دنده ای، پره ای و  پیستونی سه دسته اصلی این محصولات محسوب می شوند که در ادامه به شرح هر یک پرداخته شده است:

  • پمپ هیدرولیک چرخ دنده ای

این دسته در واقع همان پمپ های دنده ای هستند که معمولا در ابعاد کوچک و ساختمانی ساده ‌عرضه می شوند. غالب استفاده از آن ها در ماشین ‌های ابزار و تجهیزات متحرک می باشد. نکته قابل ذکر در رابطه با این محصولات این است که در صورت بروز ساییدگی در اجزای آن ها، بازدهی پمپ پایین آمده و گاها نیازمند تعمیرات می باشد. لازم به ذکر است که تعمیر پمپ هیدرولیک هم امری حساس بوده و باید توسط متخصص و با دقت بالایی صورت پذیرد.

  • پمپ هیدرولیک پره ای

به صورت کلی انواع پمپ هیدرولیک پره ای در دو نوع بالانس (متعادل) و غیر بالانس (غیر متعادل) ساخته می شوند. این پمپ ها معمولا با جریانی بسیار پایین ‌و ثابت کار می کنند. همچنین تولید سر و صدای کم حین کار و کارکردی خوب در صورت روان کاری به موقع و سرعت مناسب محور از مهم ترین مزایای آن ها به حساب می آید.

  • پمپ هیدرولیک پیستونی

این پمپ ها متشکل از تعداد زیادی سیلندر و پیستون داخل آن ها، آن هم با حرکت رفت و برگشتی می باشند. ساختار کلی این محصولات نیز به صورت دورانی بوده و در صورت آب بندی دقیق آن ها، از طول عمر و بازدهی بالایی برخوردار می شوند. همچنین لازم به ذکر است که قیمت پمپ هیدرولیک پیستونی بالاتر از مدل های دیگر این پمپ ها بوده و شامل دو دسته محوری و شعاعی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *