پمپ

تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی

تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی

پمپ های هیدرولیک بخش جدایی ناپذیر ماشین آلات سنگین و تجهیزات صنعتی هستند. این پمپ ها با استفاده از مایع تحت فشار، نیروی مورد نیاز خود را برای انجام کار هایی مانند بلند کردن، هل دادن و کشیدن تامین می کنند. انواع پمپ هیدرولیک نیز درست مانند دیگر دستگاه ها با گذر زمان فرسوده می شوند. فرسودگی تنها مشکلی نیست که برای این پمپ ها پیش می آید؛ بلکه آن ها با اختلالات دیگر نیز رو به رو می شوند و به تعمیر نیاز پیدا می کنند. در این مقاله درمورد مشکلات مختلف این پمپ ها و نحوه تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی توضیح داده شده است.

مشکلات رایج پمپ های هیدرولیک

برخی از رایج ترین مشکلات انواع پمپ های هیدرولیک شامل این موارد می شوند:

  • کاویتاسیون

کاویتاسیون پمپ زمانی اتفاق می افتد که پمپ شما نتواند مایع کافی را از مخزن بیرون بکشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، حباب های هوا در پمپ ایجاد می شوند. با ایجاد حباب های هوا، پمپ به مرور زمان آسیب می بیند و بازدهی آن نیز کاهش می یابد.

  • نشتی

 پیش از تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی معمولا با نشتی مواجه می شوید. بیشتر پمپ های هیدرولیک به دلیل فرسودگی مهر و موم یا قطعات دیگر دچار نشتی می شوند. نشتی در نهایت از دست دادن فشار پمپ و تضعیف عملکرد آن را در پی دارد.

تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی

  • فرسودگی

 از دیگر مشکلات پمپ های هیدرولیک می توانیم به فرسودگی اشاره کنیم. پمپ های هیدرولیک نیز درست مانند تمام ابزار های دیگر با گذشت زمان فرسوده می شوند و کیفیت و کارایی اولیه خود را از دست می دهند.

  • آلودگی

این پمپ ها مستعد جذب آلودگی ها به خصوص خاک به داخل خود هستند. اگر برای تمیز کردن پمپ خود اقدام نکنید، پمپ به زودی آسیب می بیند.

  • گرمای بیش از اندازه

اگر وسیله به طور مداوم در سرعت های بالا یا تحت بار های سنگین برای مدت طولانی مشغول به کار باشد، دمای آن بالا می رود و در نتیجه آسیب می بیند. از این رو اگر می خواهید که به تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی نیاز نداشته باشید، بهتر است تا حد امکان دمای کاری پمپ را پایین نگه دارید.

  • ورود هوا در سیستم

 اگر هوا وارد سیستم هیدرولیک شما شود، بر عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد و بعد از مدتی پمپ را به طور کامل از کار می اندازد.

چگونه بفهمیم پمپ هیدرولیک خراب شده است؟

قبل از اقدام به تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی باید مطمئن شوید که پمپ شما خراب شده است. برای این که متوجه شوید که پمپ هیدرولیک شما خراب شده است یا خیر به چند نشانه توجه کنید. اولین نشانه خرابی پمپ افت فشار یا کاهش جریان از آن است. این مشکل می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند نشتی در پمپ یا مشکل در آب بندی آن باشد.

نشانه بعدی که خبر از خرابی پمپ می دهد، شنیدن صدا های عجیب از آن است. اگر پمپ شما بیش از حد صدا تولید می کند و یا بیش از حد طبیعی به لرزش در می آید، به این معنی است که خراب شده است.

از دیگر علائمی که می تواند نشانه خرابی پمپ باشد می توانیم کاهش بازدهی و افزایش مصرف سوخت آن را نام ببریم. اگر چنین علائمی را مشاهده کردید فورا باید به تعمیر پمپ بپردازید و از آسیب بیشتر به آن جلوگیری کنید.

آیا تعمیر پمپ هیدرولیک امکان پذیر است؟

خیلی از مواقع می توان پمپ های هیدرولیک را به جای تعویض، تعمیر کرد. البته برای چنین تصمیمی لازم است که موارد مختلفی را مانند سن پمپ و وضعیت آن، در نظر بگیرید. در این قسمت برخی از عواملی را که می توانند بر تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی یا تعویض آن تاثیر بگذارند، شرح می دهیم:

  1. میزان آسیب

 اگر آسیبی که به پمپ هیدرولیک وارد شده است کم باشد، می توانید به جای تعویض آن را تعمیر کنید. برای مثال اگر پمپ به دلیل شکستگی کاسه نمد یا واشر آسیب دیده نشتی داشته باشد، می توانید تنها با تعویض این قطعات پمپ را به حالت اولیه برگردانید. اما اگر پمپ آسیب زیادی دیده باشد؛ برای مثال محفظه اش ترک خورده یا پروانه پمپ شکسته باشد، بهتر است که به جای تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی به طور کامل آن را تعویض کنید؛ زیرا تعمیر آن از نظر مالی اصلا مقرون به صرفه نیست.

آیا تعمیر پمپ هیدرولیک امکان پذیر است

  1. هزینه تعمیر

 تعمیرات پمپ هیدرولیک با توجه به میزان آسیبی که دیده است، می تواند بسیار دشوار و زمان بر باشد. علاوه بر این، هزینه تعمیر آن نیز می تواند به میزان قابل توجهی سنگین باشد. اگر هزینه تعمیر پمپ هیدرولیک بیشتر از هزینه تعویض آن باشد، قطعا تعویض پمپ به جای تعمیر آن کار عاقلانه تری خواهد بود.

  1. سن و وضعیت پمپ

اگر پمپ سن زیادی داشته باشد و یا تحت فشار کاری زیادی قرار گرفته باشد، تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی ارزش نخواهد داشت؛ زیرا این پمپ ها به دلیل فرسودگی ناشی از فشار و یا سن زیاد بعد از تعمیر و حتی تعویض قطعات بیشتر در معرض خطر خرابی هستند و ممکن است که پس از تعمیر به سرعت خراب شوند. در این شرایط نیز تعویض پمپ های قدیمی و فرسوده منطقی تر است.

  1. در دسترس بودن قطعات

 برخی از مدل های پمپ نیاز به قطعات خاصی دارند. اگر پمپ هیدرولیک صنعتی شما خراب شده است، قطعات پمپ دیگر در بازار یافت نمی شود و در صورت پیدا شدن نیز قیمت هایشان بسیار غیر منطقی است، بهتر است که به جای تعمیر، به تعویض پمپ اقدام کنید.

نتیجه گیری

به طور کلی پمپ های صنعتی به خصوص مدل های هیدرولیکی آن به گونه ای طراحی شده اند که کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشند تا بتوان برای کار های سنگین و برای مدت زمان طولانی بدون نگرانی از آن ها استفاده کرد. اما درست مانند دیگر پمپ ها ممکن است خراب شوند و نیاز به تعمیر فوری داشته باشند. برای آشنایی بیشتر شما با تعمیر پمپ هیدرولیک صنعتی در این مقاله درمورد نشانه های خرابی این پمپ ها و تعمیر آن ها توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *