تجهیزات, دوزینگ, لوازم جانبی

تفاوت روتامتر و فلومتر

تفاوت-روتامتر-و-فلومتر

انواع فلومتر و روتامتر از پارامتر های اندازه گیری محسوب می شوند. که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در مقاله های قبلی هر کدام از این دستگاه ها را به طور کامل توضیح داده ایم. که برای مطالعه ی آن ها می توانید از کلمات لینک شده استفاده نمایید. در این مقاله قصد داریم با تعریف هر کدام از این پارامتر ها به تفاوت روتامتر و فلومتر بپردازیم.  

روتامتر چگونه کار می کند

این ابزار جسمی مخروطی شکل است که یک گوی شناور را در داخل ساختمان خود دارد. از آنجایی که گاز کلر گازی خطرناک است و تزریق بیش از حد آن، خساراتی به همراه دارد. به همین دلیل برای اندازه گیری و کنترل مقدار گاز کلری که در سیستم تصفیه خانه ها تزریق می شود از این دستگاه استفاده می شود.

محل قرار گیری دوزینگ یا روتامتر، بعد ازوکیوم رگلاتور است، به این منظور عملکرد آن نیز وابسته به آن می باشد. بعد از آنکه دانستیم روتامتر چگونه کار می کند برای خرید روتامتر مناسب شما را با مزایا و معایب روتامتر آشنا می کنیم. شما می توانید برای استعلام قیمت، خرید روتامتر و انواع پمپ ها از طریق شهر پمپ اقدام نمایید.

مزایا و معایب روتامتر

از مزایای آن نصب و نگهداری ساده، کم بودن هزینه های نگهداری و قیمت روتامتراست. همچنین اندازه گیری با دقت بالا مخصوصا در فشارهای کم و متوسط، مناسب برای انواع سیالات خورنده و قابل اشتعال و قابل عرضه در دو حالت ثابت و پرتابل.

از معایب این دستگاه نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان نصب تنها به صورت عمودی به دلیل کمک گرفتن از نیروی جاذبه
  • احتمال شکسته شدن در مدل های شیشه ای آن
  • عدم دیده شدن شناور دوزینگ در سیالات غیرشفاف

فلومتر چگونه کار می کند

فلومتر که به آن دبی سنج و جریان سنج نیز گفته می شود. یکی دیگر از پارامتر های اندازه گیری است که سرعت سیال را اندازه گیری می کند. در واقع این دستگاه مقدار جریان حجمی یا جرم سیالات مایع یا گاز را محاسبه می کند.

واحد اندازه گیری فلومتر به این صورت است که حداقل و حداکثر مقدار جریان ( دبی حجم یا جرم) را تعیین می کند.علاوه بر واحد اندازه گیری فلومتر شامل قسمت تبدیل، گزارش و نتیجه گیری است. که از این طریق تغییرات سرعت را مشخص می کند.

واحد-اندازه-گیری-فلومتر

تفاوت روتامتر و فلومتر

می توان گفت کاربرد این دو دستگاه تقریبا شبیه به هم می باشد. ولی یکسری تفاوت های جزیی وجود  دارد که با مطالعه ی توضیح هر کدام از این پارامتر ها متوجه می شوید. در ادامه نیز به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • فلومتر تنوع بیشتر و گوناگونی دارد ولی روتامتر شامل انواع دستی و دیجیتال است.
  • فلومتر سرعت سیالات مختلف را اندازه می گیرد ولی روتامتر گاز کلر را اندازه می گیرد.
  • انواع فلومتر هر کدام دارای جنس های متفاوتی است که هر کدام کاربرد های مخصوص خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *