تجهیزات, لوازم جانبی

شباهت و تفاوت انواع رله و کنتاکتور

تفاوت-انواع-رله-و-کنتاکتور

انواع رله الکترونیکی نوعی از تجهیزات هستند که برای هوشمند سازی مدار های الکتریکی استفاده می شود. کاربرد کنتاکتور نیز به عنوان یک وسیله ی کنترلی الکتریکی در صنایع برق مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله با کاربرد کنتاکتور و انواع رله الکترونیکی و همچنین تفاوت انواع رله و کنتاکتور آشنا می شویم.

کاربرد کنتاکتور

کنتاکتور دستگاهی است با عملکرد الکترومکانیکی، که جهت قطع یا ایجاد ارتباط بین بار و منبع تغذیه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کاربرد متداولی که برای کنتاکتور می توان مثال زد در استارتر است. که استفاده ی آن جهت روشن و خاموش کردن تجهیزاتی مانند موتور، ترانسفورماتور و… می باشد. کنتاکتور ها جریان های کم تا هزاران آمپر و ولت را پوشش می دهند. همینطور در سایز های بزرگ و ابعاد کوچک دستی موجود می باشند.

رله الکترونیکی

رله را می توان نوعی کلید الکترونیکی نامید که باز و بسته شدن مدار از طریق جریان الکتریکی اتفاق می افتد. نحوه ی عملکرد رله الکترونیکی نیز به این صورت است که وقتی به سیم پیچ آن ولتاژی برسد، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود. که موجب قطع و وصل کنتاکت های داخل رله می شود.

از طریق این کنتاکت ها نیز تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی  قطع و وصل و کنترل می شوند. انواع رله را می توان به عنوان یک تقویت کننده نیزدانست. زیرا می تواند جریانی قوی تر از جریان ورودی را از خود عبور دهد.

قیمت-کنتاکتور-و-قیمت-رله

شباهت و تفاوت انواع رله و کنتاکتور

رله و کنتاکتور کارکرد شبیه به هم دارند ولی تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه تفاوت انواع رله و کنتاکتور بررسی می شود.

شباهت کنتاکتور و رله

  • از شباهت های آن ها می توان گفت که هر دو تجهیز کلید داخلی خود را قطع می کنند. به همین دلیل برای سوییچ کردن و کنترل مدار ها استفاده می شوند.
  • از نظر ساختار نیز شباهت هایی دارند. به این صوت که با یک پوشش خارجی از قسمت های داخلی محافظت می کنند.
  • همچنین جهت باز و بسته کردن بار ها یا کانتکت ها از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی استفاده شده است.

تفاوت انواع رله و کنتاکتور

  • رله ها ظرفیت پایینی دارند و برای دستگاهی که جریان پایینی دارد استفاده می شود. ولی از کنتاکتور ها در دستگاه هایی که جریان بیشتری تحمل می کنند استفاده می شود.
  • رله الکترونیکی حداقل دارای دو تیغه و یک سیم پیچ است که به طور معمول ممکن است باز یا بسته باشند. ولی کنتاکتور ها حداقل یک جفت از تیغه های ورودی و خروجی سه فاز دارند که معمولاً باز است.
  • بعضی از کنتاکتور ها، کنتاکت کمکی دیگری می توانند داشته باشند. که فعال سازی آن ها همراه با کنتاکت های اصلی می باشد.
  • جهت سوییچ دستگاه هایی با توان پایین مانند آژیرها، لامپ های نشانگر و … از رله ها استفاده می شود. ولی برای سوییچ دستگاه های سنگین همچون چراغ ها، خازن ها و … کنتاکتور ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • قیمت رله بر مبنای آمپر آن تعیین می شود. قیمت کنتاکتور نیز علاوه بر آمپر با توجه به کیلو وات نیز مشخص می شود. شما می توانید جهت خرید و استعلام قیمت رله و قیمت کنتاکتور با ما در شهر پمپ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *