لوازم جانبی, منبع تحت فشار

تفاوت منبع انبساط باز و بسته

تفاوت منبع انبساط باز و بسته

ضرورت شناخت تفاوت منبع انبساط باز و بسته در جامعه امروز به دلیل گسترش آپارتمان نشینی و به منظور دسترسی ساده تر تمامی واحد ها به آب سرد و علی الخصوص آب گرم می باشد. چراکه برای این منظور از روش های متعددی استفاده می گردد که متداول ترین آن ها، تامین آب گرم از طریق سیستم گرمایشی مرکزی است. در این روش با احداث یک موتورخانه، آب گرم مورد نیاز برای مصرف روزانه فراهم می شود.

این موتورخانه ها متشکل از تجهیزاتی شامل پمپ و لوازم جانبی آن ها می شوند. از جمله مهم ترین این لوازم نیز منابع انبساط می باشند که شامل دو نوع منبع انبساط باز و منبع انبساط بسته موتورخانه هستند. شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با این مدل ها و نیز استعلام قیمت آن ها با ما در این رابطه تماس حاصل فرمایید.

تعریف منبع انبساط

به صورت کلی در موتورخانه های مخصوص سیستم های گرمایشی، انتقال حرارت از طریق گردش آب در تجهیزات، صورت می گیرد. بنابراین در پی تغییر دما، تغییرات حجم آب نیز وجود دارد که منجر به وارد کردن فشار بیش از حد به سیستم و نهایتا آسیب به آن می گردد. جهت جلوگیری از خطرات ناشی از تغییر حجم آب و نیز ثابت نگه داشتن فشار، لازم است که این آب اضافی به مخازنی خاص منتقل گردد.

expansion tank

علاوه بر مورد بالا این افزایش حجم ممکن است در داخل لوله های آب نیز اتفاق بیفتد که باعث فشار به لوله ها و اتصالات سیستم، ترکیدگی و آسیب به قسمت های دیگر آن می شود. برای رفع این مشکل می توان از شیر های اطمینان یا مخازن انبساط استفاده نمود. اما با توجه به مشکلات مربوط به استفاده از شیر اطمینان اعم از پایین بودن قابلیت اعتماد به دلیل احتمال عدم کارکرد درست آن یا هدر رفت بیش از حد آب، انواع منبع انبساط گزینه مناسب تری برای این منظور محسوب می شوند.

با توجه به توضیحات بالا دریافتیم که منبع انبساط که با نام expansion tank نیز شناخته می شوند، منابعی برای نگهداری آب به منظور کنترل و جبران انبساط و انقباض آب، تأمين فشار مناسب سيستم و یا برای تنظیم تغییرات ناشی از افزایش فشار می باشند. محصولات منبع انبساط دارای دو نوع باز و بسته بوده که در ادامه به شباهت ها و تفاوت های آن ها اشاره شده است.

شباهت های منبع انبساط باز و بسته

به صورت کلی از آنجاییکه منبع انبساط بسته موتورخانه و منبع انبساط از نوع باز در یک دسته قرار دارند، بدیهی است که علیرغم تفاوت منبع انبساط باز و بسته ، ویژگی های کلی بسیاری از آن ها یکی باشد. موارد شباهت بین این دو مدل در همین زمینه خلاصه می شود. بر این اساس وجه اشتراک منبع انبساط باز و بسته شامل موارد زیر می گردد:

  • کاربرد هر دوی آن ها ایجاد تعادل هنگام تغییر حجم آب و فشار آن هنگام گردش در سیستم های حرارتی است.
  • هر دو جهت ذخیره سازی آب، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • هر دو مدل از جمله لوازم جانبی مورد نیاز در کنار پمپ محسوب می شوند.
  • هر دو مدل دارای شکلی کلی و ظرفیت های مختلف می باشند.

منبع انبساط بسته موتورخانه

تفاوت منبع انبساط باز و بسته

در قسمت های بالا به تعریف کلی منابع انبساط و ذکر شباهت های دو مدل کلی آن پرداختیم. در این قسمت قصد داریم به تفاوت منبع انبساط باز و بسته از جمله کاربرد های جزئی تر هر یک و شرایط محیطی محل قرار گیری آن ها بپردازیم. شناخت این تفاوت ها برای داشتن خریدی متناسب با سیستم گرمایشی مورد نظر ما لازم و ضروری است. بنابراین توصیه می شود در صورت عدم شناخت این موارد از مشاوره های رایگان کارشناسان متخصص واحد فروش شهر پمپ بهره مند گردید.

  • مهم ترین تفاوت منبع انبساط باز و بسته در نحوه کارکرد آن هاست. منبع انبساط باز همانطور که از نام آن مشخص است، باید به طور مستقیم با هوای آزاد بیرون در ارتباط باشد. چراکه نحوه عملکرد آن مبتنی بر همین فشار هوای وارده از بیرون بوده که باعث به گردش در آمدن مایع درون مخزن می گردد. در صورت نبود محلی مناسب برای نصب منبع انبساط نوع باز و یا بیشتر بودن درجه حرارت سیستم از دمای متناسب با فشار در آن، از منبع انبساط بسته موتورخانه استفاده می گردد. در نوع بسته، مخزن پر از گازی تحت فشار بوده و قسمتی از آن نیز برای ورود آب می باشد که با برقراری تعادل فشاری بین این گاز و آب موجود در مخزن، مقدار فشار آب مشخص می شود.
  • با توجه به مورد بالا، بهتر است که منبع انبساط باز در بالاترین ارتفاع نسبت به آخرین مبدل حرارتی قرار گیرد تا هوای مورد نیاز برای کنترل بهتر فشار سیستم حرارتی و برقراری تعادل در فشار کل آن به راحتی تامین شود. بر این اساس غالبا این مدل، روی پشت بام ها نصب شده تا در ارتباط کامل با هوای محیط بیرون باشد. در مقابل منبع انبساط بسته موتورخانه ، نیازی به نصب در ارتفاعی بالاتر نداشته و می تواند داخل موتورخانه و در نزدیکی دیگ سیستم نصب شود.

منبع انبساط چیست

  • همچنین قیمت نوع باز کم تر از انواع بسته این منابع بوده و به همین خاطر، هزینه ی سرویس و نگه داری آن نیز پایین تر می باشد.
  • معمولا از مخازن باز برای سیستم های گرمایشی که دارای فشار کم هستند، استفاده می شود. اما مخازن بسته مناسب تأسیسات حرارتی بزرگ مقیاس که دما و فشار بالایی هم دارند، می باشند.
  • از دیگر موارد تفاوت منبع انبساط باز و بسته ، تنوع مدلی آن هاست. نوع باز صرفا دارای یک مدل بوده، اما از جنس ورق های گالوانیزه می باشد تا در فصول سرد به عنوان عایقی در برابر سرما عمل کند. این در حالیست که مدل بسته دارای دو نوع ساده و دیافراگمی بوده که از نوع دیافراگمی آن در تاسیسات کوچک تر استفاده می شود.
  • نکته ی دیگر در رابطه با این دو نوع منبع، وجود یا عدم وجود شیر اطمینان در آن هاست. این موضوع به این خاطر حائز اهمیت است که در صورت درست کار نکردن این شیر، خسارات مالی به بار خواهد آمد. اما از آنجاییکه مخزن انبساط باز بر خلاف منبع انبساط بسته موتورخانه ، فاقد این شیر اطمینان است، هنگام بالا رفتن فشار آب و سر ریز شدن آن، قابل اطمینان تر محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *