پمپ, پمپ دنده ای

پمپ دنده ای ییلدیز

پمپ دنده ای ییلدیز

از بین مدل های مختلف پمپ ها، چندین مدل از آن ها وجود دارند که صرفا برای پمپاژ سیالاتی غلیظ طراحی شده اند. یکی از آن ها پمپ های دنده ای می باشد که به همین خاطر به پمپ غلیظ کش هم معروف هستند. از جمله برند های تولید کننده این پمپ ها، پمپ دنده ای ییلدیز نام دارد. این موضوع از آنجایی با اهمیت می شود که به دلیل خاص بودن این دسته از پمپ ها، معمولا شرکت های متعددی اقدام به تولید آن ها نمی کنند.

برند ییلدیز یکی از برند های خارجی پمپ های دنده ای محسوب می شود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در ایران، تولید کنندگان داخلی بسیاری نیز موفق به طراحی و ساخت این پمپ ها شده اند که در مقالات بعدی به تشریح آن ها نیز خواهیم پرداخت. اما در این مقاله قصد داریم انحصارا به پمپ دنده ای ییلدیز و ویژگی های انحصاری آن بپردازیم. برای آشنایی با مزایا و کاربرد های آن ها با ما همراه باشید.  

برند ییلدیز (YILDIZ)

برند ییلدیز مربوط به شرکتی ترکیه ای بوده که فعالیت خود را از سال 1975 در زمینه تولید و عرضه انواع پمپ های مخصوص مواد غلیظ شروع نموده است. با توجه به توجه ویژه برند ییلدیز به حفظ کیفیت محصولات خود، امروزه مقیاس تولیدات این شرکت پیشرفت چشم گیری داشته است. تا آنجاییکه در کشور های مختلفی دارای نمایندگی می باشد. از جمله ی پمپ های تولیدی این برند، پمپ دنده ای ییلدیز است که در ادامه، اطلاعات بیشتری از آن ها نیز ارائه شده است.

برند ییلدیز

ویژگی های پمپ دنده ای ییلدیز

به صورت کلی برند ییلدیز از معدود برند هایی است که تنوع بسیار زیادی را در ساخت محصولات خود به کار می برد. به این معنی که به طور مثال در پمپ های دنده ای آن می توان مدل های گوناگونی را یافت تا از این طریق بیشترین نیاز های بازار را پوشش دهد. این تعدد مدل ها نیز مربوط به مشخصات فنی ای همچون هد و دبی در آن ها می باشد. در ادامه برای دسترسی راحت تر به تمامی اطلاعات محصولات پمپ های دنده ای ییلدیز ، این اطلاعات در جدولی به شرح زیر آورده شده است.

نام سری حداکثر فشار (بار) حداکثر دبی (متر مکعب در ساعت) جنس بدنه و دنده
YC تا 5 تا 0.25 چدن
YCF تا 5 تا 7 چدن
YCUF تا 5 تا 7 چدن
YK تا 14 تا 5.7 چدن
YKF تا 14 تا 200 چدن
YKBF تا 14 تا 120 چدن
YKKF تا 14 تا 11.6 چدن
YKU تا 14 تا 6.7 چدن
YKUF تا 14 تا 32 چدن
YKYF تا 14 تا 90 چدن
YMB تا 10 تا 5.7 چدن
YMBF تا 5 تا 32 چدن
YMBU تا 7 تا 6.7 چدن
YMBUF تا 5 تا 32 چدن
YMK تا 15 تا 9 چدن
YMKU تا 12 تا 6.7 چدن
YP تا 7 تا 3 چدن
YMD تا 30 تا 2.5 چدن، فولاد ضد زنگ
YMDY تا 12 تا 7 چدن، فولاد ضد زنگ
YHL تا 15 تا 350 چدن
YHL 2 تا 10 تا 20 چدن
YHL 3 تا 15 تا 190 چدن
YHL 4 تا 15 تا 350 چدن
YMG تا 12 تا 5.7 چدن
YMGF تا 12 تا 25.5 چدن

مزایای پمپ دنده ای ییلدیز

به صورت کلی مهم ترین مزیت انواع پمپ دنده ای ییلدیز ، تنوع مدلی بالای آن هاست که هم مشخصات فنی همچون هد و دبی در آن ها را پوشش می دهد و هم شامل تفاوت در اندازه سایزشان نسبت به هم می شود. به لحاظ نحوه قرار گیری چرخ دنده های داخل این پمپ ها نیز در دو نوع پمپ دنده ای داخلی و خارجی موجود هستند. این پمپ ها همچنین قابلیت کار با هر دو برق تک فاز و سه فاز را داشته و متریال استفاده شده در ساخت آن ها هم غالبا از چدن می باشد که مقاومت کافی برای کار در دما های بالا را داشته باشد.

قیمت پمپ دنده ای ییلدیز

علاوه بر موارد بالا طراحی پمپ های دنده ای این برند به گونه ایست که ویژگی های مثبت دیگری را نیز به دنبال دارد. از جمله آن ها قابلیت کار به صورت خودمکش، تولید جریان یکنواخت و امکان چرخش چرخ دنده های آن در دو جهت ساعت گرد و پاد ساعت گرد می باشد. همچنین نحوه عملکرد این پمپ ها به گونه ایست که کمترین میزان استهلاک را در هنگام پمپاژ سیال ایجاد می کند. سادگی تعمیر و نگهداری این محصولات نیز از مزایای دیگر آن ها محسوب می شود. همچنین لازم به ذکر است که قیمت انواع پمپ دنده ای ییلدیز با وجود تمامی نکات مثبت بالا، باز هم بسیار مقرون به صرفه به شمار می رود. 

کاربرد های پمپ دنده ای ییلدیز

با توجه به ویژگی های فوق الذکر در مورد پمپ دنده ای ییلدیز و ساختمانی که دارند، معمولا از آن ها در پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته های بالا استفاده می شود. این سیالات نیز در صنایع مختلفی مصرف می شوند. بنابراین به صورت کلی کاربرد های این محصولات را می توان در موارد زیر خلاصه نمود. شهر پمپ نیز در این موارد، کارکرد صحیح این پمپ ها را البته با مشاوره با کارشناسان خود، تایید می کند. 

  • پمپاژ انواع روغن
  • صنایع غذایی
  • صنایع بهداشتی
  • انتقال رزین، رنگ و مازوت
  • انواع نیروگاه ها
  • صنعت پتروشیمی جهت انتقال قیر، نفت، بنزین و سایر مشتقات نفتی
  • پمپاژ خمیر و ملات
  • تولید پلاستیک، لاستیک و انواع پلیمر

پمپ دنده ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *